اخبار ارز دیجیتال

کاهش ۳۸٪ هش‌ریت بیت کوین همزمان با سرمای کم‌سابقه در آمریکا

کاهش ۳۸٪ هش‌ریت بیت کوین همزمان با سرمای کم‌سابقه در آمریکا

دیروز (۴ دی) هش‌ریت شبکه بیت کوین به ناگهان دچار افت شدیدی شد و با بیش از ۳۰٪ کاهش تا ۱۷۰.۶ اگزاهش بر ثانیه رسید. ساعتی بعد دلیل این افت مشکلات شبکه برق آمریکا در برخی ایالات ناشی از سرمای هوا اعلام شد. در حال حاضر نرخ هش به شرایط عادی بازگشته است. این موضوع انتقاداتی نسبت به متمرکز بودن استخراج بیت کوین مطرح کرده است.

به گزارش میهن بلاکچین و به نقل از کوین تلگراف، در روزهای منتهی به کریسمس دمای هوا در ایالات متحده شدیدا افت کرد و با افزایش مصرف انرژی، برق بسیاری از ایالت‌ها قطع شد. در این شرایط ماینرهای بیت‌کوین در تگزاس، که بخش قابل‌توجهی از هش ریت کشور را به خود اختصاص می‌دهند، برای بازگرداندن برق به شبکه شهری به‌طور داوطلبانه فعالیت‌های خود را محدود کردند تا ساکنان بتوانند خانه‌های خود را گرم نگه دارند. گفتنی است بخش زیادی از هش‌ریت شبکه بیت کوین توسط ماینرهای آمریکایی و به خصوص در ایالت تگزاس تامین می‌شود. این موضوع باعث کاهش شدید هشریت شبکه شد. در حال حاضر نرخ هش به شرایط عادی بازگشته است.

داده‌ها نشان می‌دهد که شرکت‌ استخراج Foundry از بزرگترین ماینرهای بیت کوین، بر اثر شرایط آب و هوایی آمریکا نرخ هش خود را بیش از ۴۴٪ یا نزدیک به ۳۰ EH/s کاهش داده است و از EH/s ۷۶.۶۸ در ۲۳ دسامبر به ۴۲.۶۳ اگزاهش بر ثانیه رسیده است. این بزرگترین تعدیل نرخ هش منفی یک روزه در ۶ ماه اخیر است.

هش ریت یا توان پردازشی شبکه بیت کوین پس از افت موقت ۳۸٪ و سقوط تا ۱۷۰.۶ EH/s به سطوح عادی خود بازگشت و نرخ هش در حال حاضر به ۲۴۱.۲۹ EH/s رسیده است. هش ریت بیت کوین با اندازه‌گیری تعداد هش‌های تولید شده توسط ماینرهای بیت کوین برای حل بلاک بعدی محاسبه می‌شود که به عنوان یک معیار کلیدی در ارزیابی میزان امنیت شبکه بیت کوین در نظر گرفته می‌شود.

شکل زیر گویای این کاهش توان پردازشی در شبکه بیت کوین است.

 

میانه هش ریت شبکه بیت کوین منبع: گلسنود
میانه هش ریت شبکه بیت کوین منبع: گلسنود

علاوه بر این بزرگترین کاهش یک روزه نرخ هش در ۶ ماه اخیر را شاهد بودیم؛ میانگین نرخ هش بیش از ۴۶٪ در ۲۴ دسامبر کاهش یافته است. در تصویر زیر تغییرات نرخ هش را می‌توانید ببینید.

درصد تغییر نرخ هش بیت کوین
درصد تغییر نرخ هش بیت کوین. منبع: Glassnode

وقایع اخیر غیرمتمرکز بودن هش ریت شبکه بیت کوین را زیر سوال برد. جان استفانوپ (John Stefanop)، بنیانگذار FutureBit، در ۲۴ دسامبر (۳ دی) در این باره گفت:

چند مزرعه بزرگ در تگزاس باعث تغییرات ۳۳٪ در امنیت شبکه بیت کوین شدند زیرا هش‌ ریت به اندازه کافی غیرمتمرکز نیست. اگر هش‌ریت به‌جای چند ده مزرعه استخراج عظیم، توسط ۱۰ میلیون ماینر کوچک در سراسر جهان به طور مساوی توزیع می‌شد، این اتفاق نمی‌افتاد.

شایان ذکر است داده‌های BitInfoCharts نیز نشان می‌دهد در زمان کاهش هش ریت شبکه، میانگین زمان استخراج بلاک بیت کوین به بالاترین میزان سالانه خود یعنی ۱۶.۱۸ دقیقه رسیده بود.

با این حال، دان هلد (Dan Held)، از سرمایه‌گذاران بیت کوین، دیدگاه استفانوپ در مورد این رویدادها را رد کرد و گفت الگوهای آب و هوا به معنای مالکیت یا کنترل متمرکز نیست.

بر اساس شاخص مصرف برق بیت کوین کمبریج، ایالات متحده ۳۷.۸۴٪ از میانگین سهم هش‌ ریت ماهانه را به خود اختصاص داده است. چهار ایالت برتر کشور در زمینه استخراج بیت کوین نیویورک، کنتاکی، جورجیا و تگزاس هستند که همه آن‌ها به دلیل طوفان زمستانی دچار قطع برق شده بودند.

با این حال، دنیس پورتر (Dennis Porter)، مدیر عامل گروه حمایت از استخراج بیت کوین Satoshi Action Fund در ۲۵ دسامبر (۴ دی) به ۱۲۷٬۴۰۰ دنبال کننده خود در توییتر گفت با وجود اینکه آب و هوای نامساعد، به ویژه در تگزاس، باعث شد ۳۰٪ از هش ریت بیت کوین در ایالات متحده آفلاین شود، شبکه به کار خود ادامه می‌دهد. وی این وضعیت را با شرکت‌های متمرکزی همچون گوگل و آمازون مقایسه کرد و گفت:

تصور کنید اگر آمازون یا گوگل یک سوم مراکز داده خود را خاموش کنند چه اتفاقی می‌افتد.

انرژی ارزان و مقررات ماینینگ مطلوب در تگزاس منجر به رونق استخراج بیت کوین در تگزاس در ماه‌های اخیر شده است و این ایالت را به میزبان محبوب برخی از بزرگترین شرکت‌های استخراج در جهان تبدیل کرده است.

از جمله این شرکت‌ها می‌توان از Riot Blockchain ،Argo ،Bitdeer ،Argo ،Compute North ،Genesis Digital Assets و Core Scientific نام برد. اما وضعیت آب و هوایی اخیر به دردسرهای شرکت‌های ماینینگ بیت کوین اضافه شده است. چراکه اطلاعات نشان می‌دهد بازار نزولی شرکت‌های استخراج بیت‌کوین را با بدهی ۴ میلیارد دلاری مواجه کرده است.

بسیاری از شرکت‌های برجسته استخراج مستقر در ایالات متحده در ماه‌های اخیر اعلام ورشکستگی کرده‌اند. در گزارش پیشین میهن بلاکچین نیز دیدیم که شرکت سخت افزار استخراج Core Scientific برای ورشکستگی فصل ۱۱ اقدام می‌کند.

وضعیت نامطلوب آب و هوا تا کنون اثری روی قیمت بیت کوین (BTC) نداشته است و این کوین نزدیک ۱۰ روز است که در محدوده ۱۶٬۸۰۰ دلار در نوسان است.

  • علت کاهش بیش از ۳۰٪ هش ریت شبکه بیت کوین چه بود؟

در آستانه جشن کریسمس به دلیل سرمای شدید هوا شبکه‌های برق در ایالات متحده با مشکل مواجه شدند. شرکت‌های استخراج بیت کوین به طور داوطلبانه استخراج خود را محدود کردند به همین دلیل هش ریت شبکه با افت ۳۸٪ مواجه شد.

منبع

BingX با WunderTrading همکاری می کند تا معاملات خودکار ارزهای دیجیتال را افزایش دهد - ""
nobitex

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

nobitex
دکمه بازگشت به بالا