اخبار اقتصادی

کاهش چشمگیر هزینه ورود کامیون‌های ایرانی به ترکمنستان با دیپلماسی فعال دولت سیزدهم- اخبار راه و مسکن – | “”

کاهش چشمگیر هزینه ورود کامیون‌های ایرانی به ترکمنستان با دیپلماسی فعال دولت سیزدهم- اخبار راه و مسکن – | بورس سیگنال “”

جواد هدایتی در گفت‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با تشریح جزئیات توافق ایران و ترکمنستان برای تسهیل تردد کامیون‌های ایرانی از خاک این کشور، اظهار کرد: هزینه‌هایی  که کشور ترکمنستان از ناوگان ایرانی دریافت می‌کرد، چند مُدل بود.

وی افزود: یکی از هزینه‌ها، هزینه‌های مربوط به ورود بود. در هر بار ورود کامیون‌های ایرانی به ترکمنستان حدود 260 دلار از رانندگان دریافت می‌شد. علاوه بر این ترکمنستان هزینه‌های بیمه، واکسیناسیون، تست کرونا، باسکول و… نیز از رانندگان (حدود 250 دلار) اخذ می‌کرد.

وی یادآور شد: هزینه اصلی که در بحث ترانزیت دریافت می‌شد مربوط به پیمایش ناوگان بود. بر این اساس به ازای هر کیلومتر تردد ناوگان ایرانی در خاک ترکمنستان 1.5 دلار دریافت می‌شد. به‌عنوان مثال اگر می‌خواستیم به ازبکستان برویم که حدود 600 کیلومتر است باید برای رفت و برگشت 1800 دلار پرداخت می‌کردیم.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری بیان کرد: در مجموع با احتساب حدود 500 دلار ورودی و هزینه‌های دیگر، کامیون ایرانی  برای تردد از خاک ترکمنستان باید بین 2500 تا 3000 دلار پرداخت می‌کرد.

هدایتی با تاکید بر این‌که این هزینه‌ها خیلی سنگین بود، گفت: با پیگیری‌های دولت سیزدهم و تحول دیپلماسی حمل‌ونقل، 1.5 دلار به ازای پیمایش هر کیلومتر حذف شده است. یعنی حدود 1800 دلار برای مسیری مانند ازبکستان که باید از خاک ترکمنستان عبور کنیم، کاهش یافته است.

وی با بیان این‌که هزینه‌های دیگر نیز کاهش یافته است، اضافه کرد: 260 دلار هزینه ورودی به 150 دلار کاهش یافته است.

وی با تاکید بر تاثیر این اقدام در افزایش ترانزیت کالا، اظهار کرد: به این ترتیب بن‌بست ایجاد شده در ایام کرونا، از بین خواهد رفت.

انتهای پیام/

منبع

تحلیل قیمت ایپ کوین: از دست رفتن سودها | 7 شهریور - ""
nobitex

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

nobitex
دکمه بازگشت به بالا