اخبار اقتصادی

پیش بینی قیمت دلار ۱۲ آذر ۱۴۰۱ – بورس سیگنال | خبر اقتصادی امروز

بورس سیگنال در هفته‌ای که گذشت، از ۵ تا ۱۰ آذر ماه سال ۱۴۰۱ قیمت دلار با روندی با ثبات در کانال قیمتی ۳۵ و ۳۶ هزار تومان در نوسان بود.

قیمت دلار در اولین معاملات روز شنبه ۵ آذر  با نرخ ۳۵ هزار و ۳۲۰ تومان آغاز به کار کرد و این روند با ۱۰۰۰ تومان افزایش و کاهش قیمت در سایر روزهای هفته و تا ساعات پایانی معاملات روز پنج‌شنبه ۱۰ آذر ادامه داشت.

هر چند تحلیلگران بازارهای مالی این نوسان قیمت دلار را ناچیز می‌دانند و معتقدند این اسکناس آمریکایی با ارزش ذاتی خود و نرخ تورم در کشور فاصله دارد. اما معامله‌گران حوزه ارز نیز از حجم کاهشی معاملات در روز گذشته گفتند و روند قیمت دلار در هفته آینده را با توجه به آغاز ماه دسامبر افزایشی پیش‌بینی کردند.

نوسان هزار تومانی قیمت دلار

این هفته قیمت دلار با ارزپاشی و اقدامات بازارساز در روندی باثبات در جریان بود اما قیمت سکه و طلا گران شد و همچنین حباب سکه با افزایش قابل توجهی همراه بود.

برخی کارشناسان بازارهای مالی معتقدند این افزایش حباب سکه آلارم افزایش قیمت دلار در آینده را می‌دهد و به نظر می‌رسد این تحلیل با توجه به روند رو به افزایش قیمت دلار و ورود این اسکناس آمریکایی به کانال‌های بالاتر با وجود تلاش‌های بازارساز از اعتبار برخوردار است.

در حالی که تلا‌ش‌های نهاد پولی کشور برای اعتبار بخشیدن به ارزش پول داخلی و نیز ارائه بسته‌های متنوع حمایتی در هفته‌های گذشته چند برابر شده اما بانک مرکزی برای پایین کشیدن قیمت دلار خوش‌اقبال نبود و نرخ ارز مسیر خود را می‌رود و از فعلا سرکش است.

فعالان این حوزه معتقدند بازار ارز در حال کف‌سازی در کانال جدید است و اگر این سطح حمایتی کار کند، قیمت به تارگت‌های بعدی نیز خواهد رسید.

این در حالی است که کارشناسان بازارهای مالی دولت را در تنگنای ارزی می‌دانند و معتقدند نهاد پولی کشور مانند گذشته توانایی ارزپاشی برای کنترل قیمت دلار را ندارد.

بسته جدید ارزی برای دارندگان کارت بازرگانی

از سوی دیگر صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی، روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت درباره بهبود منابع ارزی کشور به خبرنگاران گفت: «وضعیت ما به طور مستمر بهبود می‌یابد. در آبان ماه نسبت به مهرماه، فروش‌های نفتی رشد بسیار قابل توجهی داشته است.حجم عرضه‌ها در بازار نیما نسبت به گذشته گسترش پیدا کرده است و پیش‌بینی می‌کنیم وضعیت مطلوبی در تامین منابع ارزی در ماه‌های آینده داشته باشیم.»

رئیس کل بانک مرکزی همچنین بسته جدید ارزی را با این عنوان رونمایی کرد:‌ «دارندگان کارت بازرگانی فعال و معتبر با شروط بانک مرکزی می‌توانند تا حداکثر سه برابر نسبت به افرادی که در بازار متشکل ارزی، ارز خریداری می‌کنند، از ارز بیشتری برخوردار شوند. این تصمیم‌گیری در راستای کمک به فعالان اقتصادی است که به اسکناس ارزی نیاز دارند. باتوجه به افزایش عرضه ارز در بازار متشکل ارزی، این افراد می توانند از این امکان استفاده کنند.»

چرا از بانک مرکزی تحقیق و تفحص نمی‌شود؟

از سوی دیگر روز چهارشنبه ۹ آذر ماه لطف‌ا… سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در بخشی از نطق خود به عملکرد بانک مرکزی انتقاد کرد و گفت: «شیوه فعلی سیاستگذاری پولی و مالی بانک مرکزی منجر به افزایش قیمت ارز خواهد شد.»

او همچنین نسبت به این‌که درخواست تحقیق و تفحص از بانک مرکزی مدت‌هاست تحویل کمیسیون اقتصادی شده اما نمی‌دانم چرا به صحن مجلس نمی‌آید، انتقاد کرد.

از ابزارهای مالی بانک مرکزی استقبال نشد

از سوی دیگر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس استفاده از ابزارهای مالی برای مدیریت بازار از سوی بانک مرکزی را مثبت تلقی کرد و گفت: «استفاده از ظرفیت ابزار‌‌‌های مالی، ضروری است و برای مدیریت بازار یک رویکرد مثبت تلقی می‌شود.»

 محمدرضا پورابراهیمی افزود:«استفاده از ظرفیت ابزار‌‌‌های مالی به دلیل التهاباتی که در جامعه وجود دارد و تقاضای کاذبی که در مورد ارز شکل گرفته یا پوشش مالی یک امر ضروری است.»

با این وجود رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز به  استقبال نکردن مردم از ابزارهای مالی بانک مرکزی اشاره کرد و گفت:‌‌ «اقدامات بانک‌ مرکزی درباره انتشار اوراق ارزی و سکه نیاز به انجام اصلاحاتی در آیین‌نامه و نحوه اجرایی آن دارد و چنانچه اشکالات اجرایی برطرف شود، قطعا بر میزان استقبال‌‌‌کننده‌‌‌ها هم افزوده خواهد شد.»

بازارهای موازی در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم نیز در حال کف‌سازی در کانال‌های جدید بودند. دلار هرات در محدوده ۳۵ هزار تومان و دلار سلیمانیه نیز در کف کانال ۳۶ هزار تومان قرار داشتند.

باید دید با توجه به تنوع اقدامات بازارساز برای مدیریت بازار ارز و ثبات قیمت دلار با آغاز سال جدید میلادی در هفته آینده و برخی شایعات مبنی بر موکول شدن تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۲ به بهار سال آینده قیمت دلار چه روندی را در پیش خواهد گرفت.

برای مطالعه اخبار و تحلیل‌های بیشتر به صفحه طلا و ارز بورس سیگنال مراجعه کنید.

#پیش #بینی #قیمت #دلار #۱۲ #آذر #۱۴۰۱ #تجارتنیوز
منبع

وزیر اقتصاد: پرداخت از جیب مردم برای تهیه نان افزایش نخواهد یافت- اخبار اقتصاد ایران - | ""
nobitex

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

nobitex
دکمه بازگشت به بالا