تحلیل سهام

وضعیت بازار: آیا احساسات مثبت برای شروع روند صعودی اتریوم به بازار بازگشته است؟

وضعیت بازار: آیا احساسات مثبت برای شروع روند صعودی اتریوم به بازار بازگشته است؟

احساسات معامله‌گران پس از افزایش ۷.۵درصدی قیمت اتریوم در بازهٔ ۱۰ تا ۱۴ مهر به‌طرز چشمگیری بهبود یافت. با این حال، بررسی دقیق‌تر قراردادهای فیوچرز و آپشن نشان می‌دهد که بازپس‌گیری محدودهٔ ۱٬۳۵۰ دلاری به‌اندازه‌ای کافی نبود تا معامله‌گران را به شروع روند صعودی جدید امیدوار کند.

به گزارش کوین تلگراف،‌ اتریوم همچنان حدود ۳۲درصد کمتر از قیمت ۲٬۰۰۰ دلاری معامله می‌شود که آخرین بار در ۱۴ اوت (۲۳ مرداد) به آن رسیده بود. همچنین، میانگین کارمزد تراکنش‌های این شبکه پس از به‌روزرسانی مِرج در نزدیکی ۲ دلار ایستاده است.

مِرج، مهم‌ترین به‌روزرسانی بلاک چین اتریوم در ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور) انجام شد. در این به‌روزرسانی فناوری وابسته به انرژی زیاد استخراج به مجموعه‌ای از اعتبارسنج‌ها تغییر کرد که نیاز به سهام‌گذاری ۳۲ اتریوم در شبکه دارند.

اگرچه مرج برای پیاده‌سازی فناوری شاردینگ (‌Sharding) یا پردازش موازی در آینده ضرورت دارد، در مرحله فعلی برای حل مسئله مقیاس‌پذیری طراحی نشده بود. در نتیجه، طبق داده‌های دپ‌ریدار، اتریوم میزبان هیچ‌ یک از ۵ برنامه غیرمتمرکز برتر برای کاربران نیست.

به همین دلیل، تحلیل و بررسی داده‌های بازار مشتقات برای درک میزان اطمینان سرمایه‌گذاری در حفظ روند صعودی قیمت اتریوم و حرکت به‌سمت محدوده ۱٬۵۰۰ دلاری یا بالاتر ارزشمند است.

احساسات خنثی تا منفی سرمایه‌گذاران پس از مِرج

معامله‌گران کوچک معمولاً از انجام معاملات فیوچرز سه‌ماهه به‌دلیل اختلاف قیمت با بازار اسپات اجتناب می‌کنند. با این حال، قراردادهای فیوچرز سه‌ماهه ابزار محبوب معامله‌گران حرفه‌ای هستند؛ زیرا می‌توانند از ایجاد نوسان دائمی در نرخ‌های تأمین مالی قراردادها جلوگیری کنند.

در بازارهایی با احساسات خنثی تا صعودی، این قراردادهای ثابت سه‌ماهه معمولاً با اختلاف قیمت اندکی نسبت به  قیمت در بازارهای اسپات معامله می‌شوند؛ زیرا سرمایه‌گذاران پول بیشتری را برای خودداری از تسویه قرارداد خود مطالبه می‌کنند. البته، این وضعیت منحصر به ارزهای دیجیتال نیست و قراردادهای فیوچرز در بازارهای سالم با حق تضمین یا پریمیوم سالانه ۴ تا ۸درصدی معامله می‌شوند.

نمودار سه ماهه نرخ سالانه پریوم اتریوم در صرافی‌های بایننس و اوکی‌اکسچنج
نمودار سه ماهه نرخ سالانه پریوم اتریوم در صرافی‌های بایننس و اوکی‌اکسچنج

منفی‌بودن پریوم قراردادهای فیوچرز اتریوم از زمان مِرج در ۱۵ سپتامبر، نشان‌دهنده تقاضای بیش از حد برای بازکردن موقعیت‌های معاملاتی شورت با تخمین کاهش قیمت است. وضعیتی نگران‌کننده که با نام وارونگی (Backwardation) یا همان افزایش مبلغ قیمت قرارداد آتی با نزدیک‌شدن به زمان سررسید آن شناخته می‌شود.

معامله‌گران باید برای حذف اثرات جانبی تأثیرگذار در معاملات فیوچرز، قراردادهای اختیار معامله یا آپشن (Option) اتریوم را نیز بررسی کنند. انحراف ۲۵درصدی دلتا، نشان‌دهنده زمانی است که بازارسازها (Market Makers) و معامله‌گران آربیتراژ در حال پرداخت هزینه اضافی برای حفظ روند صعودی یا نزولی هستند.

در بازارهای صعودی، سرمایه‌گذاران آپشن از ضریب معاملاتی بالاتری برای افزایش قیمت استفاده می‌کنند؛ این باعث می‌شود انحراف شاخص دلتا به منفی ۱۲درصد کاهش یابد. در مقابل، هراس گسترده بازار نیز باعث ایجاد انحراف مثبت ۱۲درصد یا بیشتر خواهد شد.

وضعیت بازار: آیا احساسات مثبت برای شروع روند صعودی اتریوم به بازار بازگشته است؟
نمودار انحراف ۲۵ درصدی دلتای معاملات آپشن اتریوم در ۳۰روز گذشته

انحراف ۱۲درصدی‌ شاخص دلتا در ۳۰ روز گذشته منتهی به ۳ اکتبر (۱۱ مهر)، نشان‌دهنده بی‌میلی معامله‌گران در انجام معاملات آپشن بر روی کاهش قیمت اتریوم است. با این حال، این احساسات از ۴ اکتبر (۱۲ مهر) به‌سرعت به‌سمت خنثی تغییر کرد؛ زیرا بازارسازها و معامله‌گران آربیتراژ از آن زمان شروع به استفاده از ضرایب مشابه در موقعیت‌های معاملاتی لانگ و شورت اتریوم کردند.

انتظار پایین از افزایش قیمت اتریوم تا محدوده ۱٬۵۰۰ دلار

بررسی شاخص‌های بازار مشتقات نشان می‌دهد که معامله‌گران حرفه‌ای مطمئن نیستند اتریوم بتواند به این زودی‌ها برای عبور از مقاومت ۱٬۵۰۰ دلاری تلاش کند. پایین‌بودن قیمت قراردادهای فیوچرز نسبت به قیمت‌های بازار اسپات نیز نشان‌دهنده نبود علاقه به استفاده از اهرم (Leverage)‌ در میان خریداران است.

به علاوه، معامله‌گران آپشن اتریوم همچنان مانند خریداران و فروشندگان بازار به قیمت‌گذاری ادامه می‌دهند که نشان می‌دهد رشد ۷.۵درصدی قیمت آنها را برای شروع روند صعودی قانع نکرده است. در حال حاضر، حجم قراردادهای باز اتریوم به ۷.۷میلیارد دلار رسیده است که با درنظرگرفتن افزایش موقعیت‌های معاملاتی شورت می‌تواند به‌طور بالقوه باعث ایجاد یک فشار فروش استقراضی گسترده شود.

در حالی که استفاده از اهرم معاملاتی راهی عالی برای افزایش حجم سرمایه و سود است،‌ یک نوسان غیرمنتظره در قیمت اتریوم می‌تواند به لیکوئید‌شدن اجباری معاملات و تقویت بیشتر حرکت قیمت منجر شود.

گاوهای اتریوم به‌دلیل وجود مشکلات اقتصاد کلان و قانون‌گذاری که روند فعلی را دیکته می‌کند، در به‌دست‌گرفتن بازار با مشکل مواجه هستند. با این اوصاف، رشد ۱۰درصدی قیمت به‌سمت ۱٬۵۰۰ دلار غافل‌گیرکننده خواهد بود و باعث لیکوئیدشدن موقعیت‌های معاملاتی شورت خواهد شد.

منبع

فروش رمزارزهای سرقتی از صرافی کوینکس در تلگرام! چه کسی پشت پرده است؟
nobitex

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

nobitex
دکمه بازگشت به بالا