اخبار ارز دیجیتال

هر آنچه باید در مورد ریگ ماینینگ بدانید

هر آنچه باید در مورد ریگ ماینینگ بدانید

اصطلاح ریگ ماینینگ (Mining Rig) در حوزه رمزارز در مورد سخت‌افزارهای مورداستفاده برای استخراج رمزارز بکار می‌رود. در این مطلب قصد داریم انواع ریگ ماینینگ مورداستفاده برای استخراج رمزارزها را معرفی کنیم، با نحوه ایجاد آن‌ها آشنا شویم و ببینیم هزینه ساخت چنین سیستم‌هایی چقدر است. در ضمن برخی از نکات لازم در رابطه با ساخت ریگ‌ها را نیز بیان خواهیم کنیم و به بررسی این موضوع می‌پردازیم که آینده ریگ ماینینگ‌ها برای استخراج رمزارز چه خواهد شد؟

ریگ ماینینگ چیست؟

ریگ ماینینگ

ریگ ماینینگ به مجموعه‌ای از سخت‌افزارهای مورداستفاده در کنار هم برای استخراج رمزارز گفته می‌شود که شامل CPU، کارت گرافیک، مدار مجتمع دیجیتال برنامه‌پذیر (Field-programmable gate array یا FPGA) و مدار مجتمع کاربرد ویژه (application-specific integrated circuit یا ASIC) می‌شود. در یک جمله می‌توانیم بگوییم ریگ ماینینگ یک کامپیوتر با قدرت محاسباتی بسیار بالا است. لازم به ذکر است واژه Mining Rig به معنی «دکل استخراج» است؛ کلمه دکل استخراج در حوزه مهندسی معدن به معنی تجهیزات مورد استفاده برای بهره‌برداری از معدن است.

این سخت‌افزارها در قالب یک سیستم کامپیوتری قدرتمند برای تایید کردن تراکنش‌های شبکه بلاکچین رمزارز موردنظر استفاده می‌شوند. زمانی که یک ریگ فرآیند تایید رشته‌ای از بلاک‌ها یا بلاک‌ها خاص را تکمیل کند، ضرب کردن یا استخراج رمزارزهای جدید امکان‌پذیر می‌شود.

ریگ‌های ماینینگ برای انجام فعالیت‌های پردازشی سنگین بهینه‌سازی شده‌اند؛ زیرا قدرت پردازشی موردنیاز برای استخراج رمزارزها فراتر از قدرت کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ‌های رده‌ بالا (حتی کامپیوترهای شخصی بسیار قدرتمند) است؛ بنابراین افرادی که قصد استخراج رمز ارز دارند، باید از یک سیستم کامپیوتری بسیار قدرتمند با قدرت پردازشی کافی استفاده کنند.

افرادی که قصد استخراج رمزارز در مقیاس گسترده را دارند، باید مزرعه استخراج یا «ماینینگ فارم» (Mining Farm) ایجاد کنند. مزرعه استخراج به مکانی گفته می‌شود که تعداد زیادی ریگ ماینینگ حرفه‌ای در کنار یکدیگر نصب شوند و فعالیت‌های محاسباتی را همزمان با یکدیگر انجام دهند.

ماینینگ فارم

انواع ریگ ماینینگ

منظور از انواع ریگ ماینینگ انواع سخت‌افزارهای قابل‌استفاده برای استخراج ارز دیجیتال است. این سخت‌افزارها به شرح زیر هستند؛ البته تمام ریگ‌های ماینینگ مجهز به CPU، کارت گرافیک، مادربرد، پاور، رم و حافظه ذخیره‌سازی هستند.

CPU

یکی از ساده‌ترین روش‌های ایجاد سیستم ماینینگ استفاده از سی‌پی‌یوها و نصب تعدادی از آن‌ها در کنار هم است. ریگ ماینینگ CPU در حقیقت سیستمی متشکل از چند کامپیوتر است که برای استخراج رمزارز خاصی به کار می‌روند.

در سیستم‌های ماینینگ دارای CPU برای به حداکثر رساندن عملکرد سیستم از سی‌پی‌یوهای چندهسته‌ای یا مادربردهایی که از چند CPU پشتیبانی می‌کنند، استفاده می‌شوند. هدف از استفاده از چنین سخت‌افزاری به‌حداکثررساندن قدرت محاسباتی سیستم برای افزایش شانس استخراج رمزارز است.

ریگ ماینینگ CPU

برخی از افراد برای استخراح از «خوشه‌های محاسباتی» (Computing Clusters) استفاده می‌کنند که درواقع ابرکامپیوترهای کوچکی هستند که راندمان محاسباتی کامپیوترهای کوچک‌تر را که هر یک از آن‌ها به صورت مجزا فعالیت می‌کنند، افزایش می‌دهند و قدرت محاسباتی آن‌ها را بهینه‌تر می‌کنند.

با گسترش استفاده از کارت گرافیک، مدار مجتمع دیجیتال برنامه‌پذیر و مدار مجتمع کاربردویژه و ایجاد سیستم‌های ماینینگ با استفاده از این سخت‌افزارها، فرایند ماینینگ سریع‌تر شد و ریگ‌های ایجادشده با این سخت‌افزارها جایگزین ریگ‌های CPU شدند؛ البته استفاده از ریگ‌های CPU هنوز هم برای استخراج برخی از رمزارزها مثل رمزارز «مونرو یا Monero» با نماد XMR هنوز هم سودآور است.

کارت گرافیک

امروزه ریگ‌های ماینینگ کارت گرافیک محبوب‌ترین ریگ‌های ماینینگ هستند. این ریگ‌ها می‌توانند برای استخراج رمزارزهایی مثل «اتریوم» (Ethereum)، «اتریوم کلاسیک» (Ethereum) و «زی‌کش» (Zchash) استفاده شوند.

ریگ ماینینگ کارت گرافیک در حقیقت یک کامپیوتر تجهیزشده به چند کارت گرافیک است که برای سرعت بخشیدن به فرایند ماینینگ استفاده می‌شوند. در ریگ‌های متشکل از چند کارت گرافیک، هر یک از آن‌ها به‌عنوان یک «نود ماینینگ» (Mining Node) با قدرت بسیار بالا عمل می‌کند و مسلماً هرچقدر تعداد کارت‌های گرافیک ریگ افزایش یابد، قدرت آن نیز به همان نسبت بیشتر می‌شود.

ریگ ماینینگ کارت گرافیک

ریگ‌های ماینینگ کارت گرافیک به دلیل اینکه به‌سادگی می‌توانند اسمبل شوند و هزینه نگهداری زیادی هم ندارند، ریگ موردعلاقه افرادی هستند که به صورت گسترده در حوزه استخراج رمزارز فعالیت ندارند. در ضمن چنین ریگ‌هایی می‌توانند به صورت چندمنظوره هم استفاده شوند و در این زمینه توانایی‌های بالقوه زیادی دارند، به‌عنوان‌مثال درصورتی‌که دستگاه ماینری به صورت اختصاصی برای استخراج اتریوم استفاده شود و استخراج این رمزارز به دلیل استخراج حداکثر رمزارزهای قابل‌استخراج دیگر امکان‌پذیر نباشد، می‌توان کاربری ریگ را با تغییر نرم‌افزار استخراج آن تغییر داد و آن را برای استخراج رمزارز دیگری به کار گرفت.

مدارهای مجتمع دیجیتال برنامه‌پذیر (FPGA)

مدارهای مجتمع دیجیتال برنامه‌پذیر نیز زمانی یکی از سخت‌افزارهای مورداستفاده برای استخراج رمزارزها بودند. ریگ‌های ماینینگ FPGA برای ماین کردن رمزارزهای مختلف ظرفیت خوبی داشتند؛ اما با بهینه‌سازی عملکرد ریگ‌های ماینینگ کارت گرافیک و پیدایش ریگ‌های ماینینگ مجهز به مدارهای مجتمع کاربرد ویژه (ریگ ماینینگ ASIC)، ریگ‌های ماینینگ FPGA کاملا منسوخ شدند و جای خود را به ریگ‌های ماینینگ مذکور دادند.

ریگ‌ ماینینگ FPGA

مدارهای مجتمع کاربرد ویژه (ASIC)

ریگ‌های ماینینگ ASIC یا ریگ‌های مجهز به مدارهای مجتمع کاربرد ویژه متداول‌ترین ریگ‌های ماینینگ مورداستفاده در زمان کنونی هستند. این مدار به صورت اختصاصی برای انجام یک وظیفه بسیار خاص طراحی شده‌اند. ماینرهای ASIC به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانند از حداکثر قدرت محاسباتی ممکن برای استخراج رمزارزها بهره‌مند شوند.

ریگ‌ ماینینگ ASIC

نحوه ساخت ریگ‌های ماینینگ

ایجاد سیستمی مناسب برای استخراج رمزارز با استفاده از سخت‌افزارهای مذکور در ظاهر کار ساده‌ای به نظر می‌رسد؛ اما در عمل کار واقعا دشواری است؛ زیرا برای ایجاد سیستم مناسب برای ماینینگ تنها قرار دادن قطعات در کنار هم کافی نیست؛ بلکه این قطعات باید به بهترین شکل ممکن در کنار هم قرار بگیرند و با هم کار کنند تا بهترین نتیجه به دست آید و افرادی که قصد استخراج حرفه‌ای کریپتوکارنسی دارند، در بلندمدت به درآمد خوبی از این کار دست پیدا کنند.

برای ایجاد یک ریگ مناسب باید چند فاکتور مختلف را در نظر بگیرید. نخست باید ببینید آیا می‌خواهید ماینینگ را در داخل منزل انجام دهید یا قصد دارید مکان دیگری برای انجام این کار انتخاب کنید؛ آیا توانایی پرداخت قبوض سنگین برق را دارید و آیا اشتراک برق منزل شما توانایی تأمین میزان زیادی از جریان برق را دارد یا نه؛ آیا فضای مناسب و کافی برای نصب ریگ ماینینگ را دارید یا نه.

درضمن قبل از آغاز شروع ساخت ریگ ماینینگ باید ببینید چه مقدار می‌خواهید برای این کار هزینه کنید، میزان اطلاعات شما در مورد سخت‌افزارهای تشکیل‌دهند ریگ موردنظرتان در چه حدی است، قصد استخراج چه رمزارزهایی را دارید و تا چه اندازه‌ای می‌خواهید به استخراج رمزارزها ادامه دهید.

مطمئناً پاسخ دادن به هر یک از این سؤال‌ها چندان ساده نیست و نیازمند بررسی‌های مختلف است؛ برای ایجاد یک ریگ ماینینگ مناسب باید پاسخ مناسبی برای تمام این سؤال‌ها داشته باشید تا بتوانید ریگ را کاملاً مطابق با نیازها و انتظارات خود تهیه کنید؛ به‌عنوان‌مثال اگر می‌خواهید ماینینگ را در داخل اتاق‌خواب خود انجام دهید باید از ریگ ماینینگ کارت گرافیک استفاده کنید و ریگ ماینینگ ASIC اصلاً برای محیط اتاق‌خواب مناسب نیست؛ زیرا سروصدای زیاد مدارهای مجتمع آن خواب را از شما می‌گیرد.

هزینه ایجاد ریگ‌های ماینینگ مختلف نیز کاملاً متفاوت است؛ در حال حاضر ساخت یک ریگ ماینینگ کارت گرافیک با چهار کارت گرافیک AMD RX 580 هزینه‌ای در حدود ۱۳۰۰ یورو دارد. چنین ریگ ماینینگی می‌تواند روزانه ۱.۳ یورو (در حدود ۴۸ هزار تومان) برای شما درآمد داشته باشد. شما می‌توانید چنین سیستمی را به‌راحتی در داخل منزل خود نصب کنید و هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود.

در مقابل دستگاه ماینر AntMiner E190 با قدرت پردازشی ۳ مگاهش که یک دستگاه ماینر ASIC است و با قیمت ۱۳۰۰ یورو به فروش می‌رسد، نسبت به دستگاه قبلی پرمصرف‌تر است (۷۵۰ وات). در حال حاضر ریگ‌های ASIC در مقایسه با ریگ‌های کارت گرافیک قدرت بیشتری دارند؛ اما سخت‌افزار آن‌ها قابل ارتقا نیست؛ در مقابل سخت‌افزار ریگ‌های کارت گرافیک با تعویض کارت‌های گرافیک‌ آن‌ها قابل ارتقا است و شما می‌توانید کارت گرافیک‌های آن‌ها را به‌مرورزمان تعویض کنید و از قطعات جدیدتر استفاده کنید.

نکات لازم در رابطه با ساخت ریگ‌های ماینینگ

برای ایجاد یک ریگ ماینینگ مناسب و کارآمد حتماً باید موارد زیر را رعایت کنید و به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید.

ایجاد یک نقطه کنترل ماینینگ مناسب

اگر قصد استخراج رمزارز با ریگ کارت گرافیک یا ASIC داشته باشید، حتماً باید یک «نقطه کنترل ماینینگ» (Mining control point) داشته باشید تا بتوانید از طریق آن فرایند ماینینگ را کنترل کنید. در ریگ ASIC یک کامپیوتر که به‌عنوان یک رابط کنترل‌کننده استفاده می‌شود، می‌تواند نقش نقطه کنترل ماینینگ را بر عهده بگیرد؛ اما در ریگ کارت گرافیک؛ همان کامپیوتری که کارت‌های گرافیک را بکار می‌گیرد، می‌تواند به‌عنوان نقطه کنترل ماینینگ را بر عهده بگیرد.

قبل از ساخت تمام انواع ریگ، مخصوصاً ریگ کارت گرافیک، باید در مورد انتخاب نقطه کنترل ماینینگ با دقت و وسواس عمل کنید. در هنگام انتخاب نقطه کنترل ماینینگ برای چنین ریگ‌هایی، باید سیستمی را انتخاب کنید که بتواند تمام کارت گرافیک‌های ریگ را مدیریت کند؛ بنابراین باید مطمئن شوید سیستم قدرت کافی دارد و دارای حافظه رم کافی نیز است (حداقل ۵۱۲ مگابایت برای هر یک از کارت‌های گرافیک)

انتخاب کارت گرافیک و ASIC مناسب

مهم‌ترین کار قبل از ایجاد یک ریگ انتخاب کارت گرافیک و ASIC مناسب است. مطمئناً هر کارت گرافیک یا هر نوع ASIC برای ریگ ماینینگ مناسب نیستند و قبل از انتخاب هر سخت‌افزاری باید بررسی‌های لازم ازجمله بررسی مدل‌ها، میزان قدرت و میزان مصرف برق سخت‌افزار موردنظر و همچنین حداکثر سود قابل‌دستیابی در صورت استفاده از ریگ موردنظر منهای هزینه زمینه برق مصرفی و هزینه‌های نگهداری آن را انجام دهید

انجام تمام بررسی‌های مذکور ضروری است؛ زیرا باید مطمئن شویم در صورت سرمایه‌گذاری برای استخراج رمزارز، آیا هزینه صرف شده برای انجام این کار بازگردانده می‌شود و سودی به دست می‌آید یا خیر.

موضوع دیگری که حتماً باید آن را مدنظر داشته باشید این است که انتخاب گران‌قیمت‌ترین کارت گرافیک تا ASIC لزوماً تضمین‌کننده کسب سود بیشتر نیست! در برخی از موارد استفاده از چنین کارت گرافیک‌هایی نه‌تنها باعث کسب سود بیشتر نمی‌شود؛ بلکه می‌تواند نتیجه عکس نیز داشته باشد!

به‌عنوان‌مثال قدرت محاسباتی یک کارت گرافیک AMD RX 580 برای استخراج اتریوم در حدود ۳۰ مگاهش در ثانیه است؛ اما قدرت محاسباتی کارت گرافیک AMD RX 5700 XT در حدود ۵۰ مگاهش در ثانیه است؛ با وجود اینکه قیمت AMD RX 5700 XT سه برابر AMD RX 580 است؛ اما قدرت محاسباتی آن حتی دو برابر AMD RX 580 هم نیست! بنابراین خرید آن معقول و منطقی نیست.

استفاده از نرم‌افزار استخراج مناسب

انتخاب نرم‌افزار استخراج یا نرم‌افزار ماینینگ مناسب نیز اهمیت زیادی دارد. نرم‌افزار ماینینگ باید طوری طراحی و بهینه‌سازی شده باشد که بتواند از حداکثر قدرت محاسباتی سخت‌افزار مورداستفاده برای استخراج ارز دیجیتال بهره ببرد.

نرم افزار ماینینگ

بنابراین اگر از ریگ کارت گرافیک استفاده می‌کنید، نرم‌افزار ماینینگ باید برای بهره‌مندی از حداکثر قدرت محاسباتی این سخت‌افزار، بهینه‌سازی شده باشد و در صورت استفاده از ریگ ASIC باید از نرم‌افزار بهینه‌سازی‌شده برای بهره‌مندی از حداکثر قدرت این نوع ریگ استفاده کنید. منظور از بهینه‌سازی نرم‌افزار، بهینه‌سازی آن برای دستیابی ماینر به بهترین عملکرد و کاهش مصرف آن است.

استفاده از منبع تغذیه (پاور) مناسب

پاور ریگ‌ ماینینگ

مطمئناً تأمین نیرو به شکل مناسب برای سیستمی که دائماً درگیر محاسبات سنگین و پیچیده است، اهمیت زیادی دارد. ریگ‌های ASIC مصرف برق بالایی دارد و ریگ‌های کارت گرافیک در مقایسه با آن‌ها مصرف کمتری دارند. استفاده از منبع تغذیه یا همان پاور مناسب برای هر دو سیستم واقعاً مهم است. استفاده از پاور مناسب برای ریگ ماینینگ باعث حفظ عمر مفید آن و همچنین حفظ عملکرد مناسب آن در تمام مواقع می شود.

خنک‌سازی ریگ به شکل صحیح و مناسب

دمای تمام وسایل الکترونیکی مخصوصاً سیستم‌های کامپیوتری محاسباتی در حین فعالیت افزایش می‌یابد و ریگ‌های ماینینگ نیز از این قاعده مستثنا نیستند. دمای این سیستم‌ها در هنگام فعالیت به میزان بسیار زیادی افزایش می‌یابد و استفاده از سیستم مناسب خنک‌سازی برای آن‌ها واقعاً ضروری است؛ خنک‌سازی مناسب ریگ‌های ماینینگ باعث حفظ راندمان، جلوگیری از افزایش بیش‌ازحد دما و همچنین افزایش طول عمر آن‌ها می‌شود.

برای خنک‌سازی ریگ‌های ماینینگ می‌توانید از سیستم‌های خنک‌کننده مایع نیز استفاده کنید که عملکرد بسیار خوبی دارند. عملکرد این سیستم‌ها بسیار بهتر از سیستم‌های خنک‌کننده دمنده (سیستم‌های دارای فن) است.

سیستم خنک کننده مایع ریگ ماینینگ

انتخاب مکان مناسب برای نصب ریگ

شما باید علاوه بر استفاده از سیستمی مناسب برای خنک‌سازی ریگ، محلی مناسب برای نصب آن نیز انتخاب کنید که دارای تهویه مناسب باشد و جداره‌های آن با پوشش‌های عایق صوتی پوشانده شده باشد. پوشاندن جداره‌های مکان نصب تمام ریگ‌ها توصیه می‌شود و در صورت استفاده از ریگ ASIC ضروری است و حتماً باید انجام شود؛ زیرا صدای یک ریگ ASIC در حدود ۸۰ دسی‌بل است که تقریباً با صدای یک کامیون در حال کار برابری می‌کند! قطعاً چنین صدای زیادی باعث سلب آسایش همسایه‌ها و خود شما می‌شود!

هزینه ایجاد ریگ‌های ماینینگ مختلف

میزان هزینه ساخت ریگ ماینینگ به سخت‌افزار موردنظر شما برای استفاده در سیستم بستگی دارد؛ به‌عنوان‌مثال هزینه ساخت ریگ کارت گرافیک همیشه در مقایسه با هزینه ساخت ریگ ASIC کمتر است. درضمن میزان مصرف ریگ ASIC نیزنسبت به ریگ کارت گرافیک بیشتر است.

در ضمن درصورتی‌که قصد استفاده از ریگ ماینینگ را دارید، باید هزینه عایق صوتی کردن محل نصب آن یا خود آن و همچنین هزینه ایجاد یک سیستم مناسب خنک‌سازی محیط اطراف دستگاه یا خود آن را نیز در نظر بگیرید. درصورتی‌که قصد ایجاد ماینینگ فارم ندارید و تنها می‌خواهید از یک یا چند ریگ ماینینگ استفاده کنید، خرید باکس‌های ماینر را به شما توصیه می‌کنیم.

این باکس‌ها علاوه بر اینکه می‌توانند صدای ریگ‌های ماینینگ را بین ۸۵ تا ۹۵ دسی‌بل کاهش دهند، برای خنک‌سازی آن‌ها نیز ابزار کاملاً مفیدی هستند و می‌توانند دمای ریگ را تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد کاهش دهند. درضمن در برخی از باکس‌های ماینر از عایق‌های نسوز و ضد حریق نیز استفاده شده است.

این باکس‌ها در فضای خانه نیز به‌راحتی قابل‌استفاده هستند و به‌راحتی می‌توان آن‌ها را جابجا کرد. باکس‌های ماینر از تماس گردوخاک و هوای گرم محیط با ریگ‌های درون خود نیز جلوگیری می‌کنند. از دیگر مزایای باکس‌های ماینر می‌توان به سازگاری آن‌ها با پاورهای مختلف و برخورداری از سیم‌کشی داخلی و کلید اشاره کرد.

باکس‌های ماینر در ظرفیت‌های مختلف از ۲ تا ۸ ظرفیته تولید شده‌اند. در حال حاضر قیمت حدودی باکس‌های ماینر ۲، ۴، ۶ و ۸ ظرفیته به ترتیب در حدود ۰۰۰, ۹۰۰, ۱۰، ۰۰۰, ۹۰۰, ۱۵، ۰۰۰, ۱۰۰, ۱۹ و ۰۰۰, ۹۰۰, ۲۵ میلیون تومان است.

باکس ماینر

همچنین درصورتی‌که منزل شما محل مناسبی برای نصب ریگ ندارد، طبیعتاً باید مکانی مناسب برای انجام این کار اجاره کنید که خود هزینه قابل‌توجهی دارد.

هزینه ایجاد یک ریگ کارت گرافیک ساده که می‌تواند متشکل از ۴ کارت گرافیک AMD RX 580 باشد، در حال حاضر در حدود ۱۳۰۰ یورو است. شما می‌توانید چنین سیستمی را حتی در اتاق‌خواب خود هم قرار دهید؛ زیرا سروصدای آن در حدی نیست که آزارتان دهد؛ اما درصورتی‌که بخواهید تعداد کارت‌های گرافیک مذکور را افزایش دهید یا از کارت گرافیک‌های قدرتمندتر و پرسر وصداتر استفاده کنید، حتماً باید مکان نصب ریگ یا خود آن را عایق صوتی کنید.

در صورت تمایل برای خرید یک ریگ ماینینگ حرفه‌ای‌تر مثل ماینر دستگاه ماینینگ ۵۰۰ مگاهشی اینوسیلیکون A10 Pro ETH 500MH که برای استخراج اتریوم قابل‌استفاده است، باید هزینه بسیار بیشتری را بپردازید. قیمت این ماینر در حال حاضر ۱۶۰ میلیون تومان است.

انتخاب ریگ‌ مناسب برای استخراج رمزارزهای مختلف

برای استخراج رمزارزهایی مثل «بیت کوین» (Bitcoin)، «بیت کوین کش» (Bitcoin Cash) و «دش» (Dash) را استخراج کنید، معمولاً ریگ‌های ASIC به‌عنوان ریگ ماینینگ استاندارد استفاده می‌شوند و ریگ‌های کارت گرافیک برای استخراج این رمزارزها قابل‌استفاده نیستند؛ زیرا چنین ریگ‌هایی قدرت لازم را برای استخراج رمزارزهای مذکور در حدی که درآمدزا باشد، ندارند.

ریگ‌های ASIC برای استخراج چنین رمزارزهایی قدرت بسیار بیشتری دارند و برای اینکه که بتوانید از طریق استخراج این رمزارزها درآمد کسب کنید، حتماً باید از ریگ‌های ASIC با قدرت کافی استفاده کنید.

درصورتی‌که قصد دارید برای استخراج از ریگ‌های کارت گرافیک استفاده کنید، رمزارزهای قابل‌استخراج با آن‌ها محدودتر هستند. رمزارزهایی مثل اتریوم، «گرین» (GRIN) و «راون‌کوین» (RavenCoin)، بهترین گزینه‌های قابل‌استخراج با ریگ‌های کارت گرافیک هستند؛ البته استخراج این رمزارزها با چنین ریگ‌هایی تنها تا مدت محدودی سودبخش هستند؛ بنابراین نباید انتظار داشته باشید سودآوری استخراج رمزارز با استفاده از این ریگ‌ها مدت زیادی ادامه پیدا کند.

آینده ریگ‌های ماینینگ

در حال حاضر ریگ‌های ماینینگ ساده‌ترین روش برای استخراج کم‌هزینه رمزارزها هستند. بدون تردید ریگ‌های ماینینگ به‌اندازه فارم‌های ماینینگ قدرتمند و منفعت بخش نیستند؛ اما درصورتی‌که برای تمام سؤالات مطرح‌شده در این مقاله بهترین پاسخ را داشته باشید، می‌توانید با ریگ‌ها هم به سود قابل قبولی دست پیدا کنید.

البته همان‌طور که گفتیم در آینده ریگ‌های کارت گرافیک کم‌کم و به‌تدریج کنار گذاشته می‌شوند و ریگ‌های ASIC به‌تدریج در حال تبدیل‌شدن به بهترین گزینه ممکن برای استخراج تمام رمزارزها هستند؛ البته ریگ‌های CPU و کارت گرافیک خانگی برای استخراج رمزارزهایی مثل «مونرو» (Monero) با استفاده از الگوریتم «ایکس رندوم» (X Random) تا چند سال دیگر نیز قابل‌استفاده هستند.

سؤالات متداول در مورد ریگ‌های ماینینگ

ریگ ماینینگ چیست؟

ریگ ماینینگ یک سیستم کامپیوتری با قدرت محاسباتی بالا برای استخراج رمزارزهای مختلف است این سیستم‌های کامپیوتری می‌توانند در سیستم‌های گسترده‌ای تحت عنوان فارم ماینینگ به تعداد زیاد در کنار هم استفاده شوند تا شانس استخراج رمزارز با آن‌ها افزایش یابد.

سخت‌افزارهای تشکیل‌دهنده ریگ ماینینگ چه سخت‌افزارهایی هستند؟

این سخت‌افزارها شامل CPU، کارت گرافیک، مدارهای مجتمع دیجیتال برنامه‌پذیر (Field-programmable gate array یا FPGA) و مدارهای مجتمع کاربرد خاص (application-specific integrated circuit یا ASIC) می‌شوند.

بهترین نوع ریگ ماینینگ چیست؟

ریگ‌های ماینینگ ASIC با قدرت بالای خود، بهترین ریگ برای استخراج رمزارزهای محبوب و ارزشمند مثل بیت کوین به صورت حرفه‌ای و سودآور هستند؛ البته این ریگ‌ها نسبت به سایر انواع ریگ‌ها گران‌تر و پرمصرف‌تر هستند.

منبع

تحلیل قیمت بیت کوین: احتمال صعود انفجاری در کوتاه مدت | 2 خرداد
nobitex

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

nobitex
دکمه بازگشت به بالا