اخبار ارز دیجیتال

هر آنچه باید در مورد ارز چیا بدانید

هر آنچه باید در مورد ارز چیا بدانید

امروزه رمزارزهای زیادی ایجاد شدند که می‌توان از آن‌ها در دنیای واقعی به اشکال مختلفی استفاده کرد. ارز چیا (Chia) که با نماد XCH عرضه می‌شود، یکی از این رمزارزها است که یکی از جایگزین‌های سبز تحسین‌شده برای بیت کوین محسوب می‌شود. در این مطلب قصد داریم ببینیم ارز چیا چیست، شبکه چیا چگونه کار می‌کند، چگونه می‌توان ارز چیا را استخراج کرد و ببینیم آیا خرید این رمزارز سرمایه‌گذاری خوبی است یا خیر.

ارز چیا چیست؟

ارز چیا

توکن رمزارز چیا توکن نسبتاً جدیدی محسوب می‌شود که در سال ۲۰۱۸ توسط بنیان‌گذار کلاینت تورنت غیرمتمرکز بیت تورنت یعنی «برام کوهن» (Bram Cohen) معرفی و عرضه شد. عرضه اولیه این رمزارز موفقیت‌آمیز بود و در ماه می ۲۰۲۱ موفق به جذب سرمایه ۶۱ میلیون دلاری از سوی سرمایه‌گذاران کریپتوکارنسی شد.

ارز چیا در شبکه‌ای به همین نام استفاده می‌شود و دارای یک زبان برنامه‌نویسی اختصاصی به نام «چیالیسپ» (Chialisp) است. شبکه چیا برخلاف شبکه رمزارزهای اصلی مانند بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی کاملاً شناخته‌شده، با وجود اینکه با هدف کسب سود ایجاد شده، عمومی است و یک شبکه متن‌باز محسوب می‌شود.

این کریپتوکارنسی را که کریپتوکارنسی یا ارز دیجیتال سبز نیز می‌نامند؛ با شیوه خاصی استخراج می‌شود که در مقایسه با روش اصلی استخراج رمزارزها انرژی کمتری مصرف می‌کند.

چیا با چه هدفی ایجاد شد؟

کریپتوکارنسی چیا

نخستین رمزارزهای به‌وجودآمده که امروزه شناخته‌شده‌ترین و منفعت‌بخش‌ترین رمزارزهای بازار ارز دیجیتالی محسوب می‌شوند، همگی با استفاده از «الگوریتم اثبات کار» (proof of work) که نوعی روش تأییدکننده است، استخراج می‌شوند.

برای استخراج رمزارزها با استفاده از این روش، کامپیوترهای در حال کار در شبکه که در دنیای رمزارزها دستگاه‌های ماینر نام دارند، با انجام محاسبات پیچیده و سنگین برای استخراج یک بلاک با یکدیگر رقابت می‌کنند.

در این میدان رقابت ماینری پیروز می‌شود که دارای بیشترین قدرت محاسباتی در بین سایر ماینرها باشد و بتواند محاسبات لازم را زودتر از سایر دستگاه‌ها انجام دهد. پس از تکمیل محاسبات لازم توسط ماینر برنده، یک رمزارز به آن پاداش داده می‌شود و فرد استخراج‌کننده می‌تواند آن ارز را استخراج کند.

اگرچه این روش یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای استخراج رمزارز است؛ اما دو مشکل عمده دارد. نخست اینکه این روش، روشی کاملاً غیرمتمرکز محسوب می‌شود و دوم اینکه برق زیادی مصرف می‌کند.

در رابطه با غیرمتمرکز بودن این روش باید بگوییم در شبکه‌های بلاکچینی که استخراج رمزارز در آن‌ها با بهره‌مندی از الگوریتم اثبات کار انجام می‌شود، شبکه به ماینرهایی قدرت بیشتری می‌دهد که دارای قدرت محاسباتی بالایی باشند؛ چنین رویکردی با اصل عمومی بودن یک شبکه غیرمتمرکز در تضاد است؛ زیرا ماینرهایی که بیشترین قدرت محاسباتی را در اختیار دارند طبیعتاً می‌توانند رمزارزهای بیشتری را استخراج کنند و درنتیجه می‌توانند کنترل شبکه رمزارز را در دست بگیرند.

چنین وضعیتی در شبکه استخراج بیت کوین کاملاً مشهود است؛ زیرا برخی از شرکت‌های فعال در حوزه استخراج رمزارز، بخش زیادی از بیت کوین‌های استخراج‌شده را در اختیار دارند؛ اگرچه این وضعیت تاکنون مشکل حادی را در شبکه بیت کوین ایجاد نکرده است، اما اثرات آن روی شبکه یکی از موضوعات بحث‌برانگیز دنیای رمزارزها است.

در رابطه با مصرف برق هم باید بگوییم ماینرهایی که برای استخراج رمزارز از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کنند، دستگاه‌های پرمصرفی هستند و باید به‌صورت شبانه‌روزی کار کنند. حتی برخی از ماینرها یا به‌اصطلاح ریگ‌های ماینینگ، از چند کامپیوتر با سخت‌افزار قدرتمند و پرمصرف تشکیل شده‌اند و به همین دلیل مصرف برق بسیار بالایی دارند.

از سوی دیگر دمای دستگاه‌های ماینر به دلیل فعالیت سنگین و مستمر برای انجام محاسبات پیچیده و سنگین، به میزان زیادی افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین طبیعتاً استفاده از سیستم‌های خنک‌کننده برای جلوگیری از مختل‌شدن عملکرد این دستگاه‌ها یا حتی آسیب‌دیدن آن‌ها ضروری است و همین موضوع باعث افزایش نیروی برق موردنیاز برای استخراج رمزارزها با استفاده از ماینرهای اثبات کار می‌شود.

مصرف بالای ماینرهای اثبات کار باعث ایجاد نگرانی‌های زیست‌محیطی قابل‌توجهی شده است؛ زیرا در اکثر نیروگاه‌های تولید برق از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌شود و مصرف بالای برق منجر به افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی و درنتیجه افزایش آلودگی هوا و آسیب به محیط‌زیست می‌شود.

معایب مهم و نگران‌کننده استخراج رمزارز با ماینرهای اثبات کار باعث شده است افراد فعال در حوزه استخراج رمزارزها متمایل به استخراج رمزارزهایی شوند که ماین‌کردن آن‌ها با روش‌هایی به غیر از روش الگوریتم اثبات کار نیز امکان‌پذیر باشد تا بتوانند بدون مواجه‌شدن با مشکلات مذکور همچنان به کسب درآمد از طریق استخراج رمزارز ادامه دهند..

خالق ارز چیا این رمزارز را با هدف ایجاد رمزارزی سبز و جایگزین کردن آن با رمزارزهایی مطرحی مانند بیت کوین که با الگوریتم اثبات کار استخراج می‌شوند، به وجود آورد. استخراج چیا در مقایسه با استخراج رمزارزهای مذکور، برق کمتری نیاز دارد و کاهش میزان برق موردنیاز استخراج این رمزارز، تنها با جایگزین کردن روش اثبات کار با یک روش کم‌مصرف‌تر دیگر، به‌سادگی میسر شده است.

امنیت و تغییرناپذیری شبکه چیا بدون بهره‌مندی از روش‌های غیرمتمرکز که خطرات بالقوه خود را دارند و همچنین ایجاد روشی کم‌مصرف برای استخراج آن که کاهش نگرانی‌های زیست‌محیطی و کاهش اثرات مخرب زیست‌محیطی را به‌عنوان نتیجه‌ای مثبت به دنبال داشته، باعث شده چیا هم به رمزارزی مطرح و شناخته‌شده تبدیل شود.

شبکه چیا چگونه کار می‌کند؟

شبکه چیا

همان‌طور که گفتیم در این شبکه برای استخراج رمزارز به‌جای الگوریتم اثبات کار از روش کم‌مصرف‌تر و پاک‌تری استفاده می‌شود تا آسیب کمتری به محیط‌زیست وارد شود. این روش، روش «اثبات زمان و فضا» (Proof of Time and Space) نام دارد.

شبکه چیا بر اساس مفهوم اثبات فضا و زمان عمل می‌کند. برای تفاوت فهم بین روش اثبات فضا و زمان و روش اثبات کار، ابتدا باید با نحوه کار روش اثبات کار آشنا شویم.

به بیان ساده کامپیوترها برای حل کردن یک سری محاسبات ریاضی به نام تابع‌های هش، در مدت کوتاه‌تر و رسیدن به هش برنده با یکدیگر رقابت می‌کنند. ماینری که زودتر به هش برنده دست پیدا می‌کند، می‌تواند رمزارز شبکه بلاکچینی را که در حال فعالیت در آن است، استخراج کند. دست یافتن به هش برنده مستلزم انجام میزان گسترده‌ای از محاسبات سنگین و پیچیده است؛ بنابراین ماینرهایی که دارای قدرت پردازشی بیشتری نسبت به سایر ماینرهای درحال محاسبه در شبکه هستند، شانس بیشتری برای دست یافتن به هش برنده دارند. در ضمن همان‌طور که گفتیم ماینرها باید به‌صورت شبانه‌روزی فعالیت کنند تا حتی شانس انجام محاسبات هش‌های یک بلاک را نیز از دست ندهند.

استخراج ارز چیا از شبکه

استخراج ارز چیا

روش کسب و استخراج ارز چیا از شبکه یک مکانیسم بلاکچین پیچیده محسوب می‌شود؛ اما می‌توان با تقسیم آن به دو قسمت یعنی «پلات‌سازی» (Plotting) و«فارمینگ» (farming)، به‌راحتی آن را عملی کرد. اجازه دهید ببینیم معنا و مفهوم پلات‌سازی و فارمینگ ارز چیا چیست؟

پلات‌سازی: اثبات فضا

در روش اثبات فضا و زمان در شبکه چیا، کامپیوترها به‌جای به استفاده از قدرت محاسباتی خود، از فضای ذخیره‌سازی خود استفاده می‌کنند. اپراتورهای شبکه چیا که فارمر نامیده می‌شوند، فضایی در حدود ۱۰۰ گیگابایت را برای ذخیره کردن فایلی به نام پلات (plot) که دربردارنده داده‌ها و محاسبات ذخیره‌شده است، در اختیار می‌گیرند. به این کار در شبکه چیا، پلا‌ت‌سازی گفته می‌شود. پلات‌ها در شبکه چیا همراه با عددهای مختلف ذخیره می‌شوند.

فارمینگ: اثبات زمان

پس از ذخیره‌سازی پلات‌ها، شبکه رشته‌ای منحصربه‌فرد از اعداد تصادفی را برای به دست آوردن رمزارز از بلک چین ارسال می‌کند و هر کدام از پلات‌هایی که دارای تمام اعداد تصادفی ارسال‌شده باشند، بلاک را می‌برد و فردی که پلات برنده در حافظه ذخیره‌سازی دستگاه در اختیار او قرار دارد، پاداش بلاک را کسب می‌کند و می‌تواند ارز چیا را استخراج کند.

هرچقدر فضای ذخیره‌سازی فیزیکی بیشتری در اختیار داشته باشید، طبیعتا می‌توانید پلات‌های بیشتری با اعداد تصادفی بیشتری را ذخیره کنید و درنتیجه شانس شما برای بردن بلاک و استخراج رمزارز آن بیشتر می‌شود.

در تمام مدت‌زمان طول این فرایند، شبکه نیازمند استفاده از روشی است که با استفاده از آن بتواند مطمئن شود فردی که مدعی شده است اعداد ارسال‌شده در شبکه را با همان ترتیب در حافظه سیستم خود دارد، راست می‌گوید و تلاش نمی‌کند شبکه را فریب دهد. شبکه برای اطمینان از این موضوع و تأیید فرد دارای پلات برنده، محاسبات ازپیش‌تعیین‌شده‌ای را به‌صورت مستمر در پلات‌های مختلف انجام می‌دهد و گاهی اوقات با ارسال فایلی شبیه به پرسشنامه برای هر پلات، از محاسبات در حال انجام در آن‌ها یک خروجی می‌گیرد.

درصورتی‌که کامپیوتر کاربری به پرسشنامه ارسال‌شده پاسخ دهد، مشخص می‌شود که کامپیوتر در آن لحظه در حال ذخیره‌سازی اعداد در پلات ازپیش‌تعریف‌شده است؛ اما درصورتی‌که پاسخی از کامپیوتر دریافت نشد، آن کامپیوتر از فهرست دستگاه‌هایی که کاربران آن‌ها مدعی شده‌اند، پلات دارای اعداد ارسال‌شده را در اختیار دارند، حذف می‌شود.

این اتفاق هم‌زمان با فارمینگ (برداشت) ارز چیا رخ می‌دهد. لازم به ذکراست فارمینگ در حوزه رمزارزها معنا و مفهوم دیگری هم دارد که نباید با مفهوم این واژه در مبحث نحوه کار شبکه چیا اشتباه گرفته شود.

نحوه فارمینگ چیا

فارمینگ ارز چیا

فارمینگ در دنیای ارز دیجیتال به معنی کسب ارز دیجیتال با استفاده از خود ارز دیجیتال است؛ به‌عنوان‌مثال شما می‌توانید یک ارز دیجیتال را به‌عنوان وام به فردی قرض دهید و کارمزد انجام این کار را با ارز دیجیتالی از او دریافت کنید یا ارز دیجیتالی را با هدف دریافت سود به یک نفر قرض دهید و از او بخواهید سود مبلغ پرداختی را با ارز دیجیتالی به شما پرداخت کند. برای ایجاد پلات و ذخیره اعداد در حافظه ذخیره‌سازی باید نرم‌افزار لازم را دریافت و نصب کنید. برای ایجاد پلات در شبکه چیا و فارم کردن ارز چیا مراحل زیر را دنبال کنید

  • وارد سایت چیا شوید
  • روی گزینه Download کلیک کنید تا اپلیکیشن Chia Blockchain دریافت و نصب شود
  • نسخه موردنظر اپلیکیشن را دانلود کنید (این اپلیکیشن برای سیستم‌عامل‌های ویندوز، مک، اوبونتو، دبیان، سنت او اس و ردهت منتشر شده است)
  • پس از نصب اپلیکیشن روی گزینه Create a new private key کلیک کنید. پس از کلیک روی این گزینه، ۲۴ کلمه نمایش داده می‌شود که باید آن‌ها را یادداشت کنید؛ زیرا بعداً برای دسترسی به کیف پول ارز دیجیتال باید آن‌ها را وارد کنید.
  • روی گزینه Plots کلیک کنید
  • روی گزینه Add a Plot کلیک کنید
  • اطلاعات لازم را وارد کنید
  • منتظر بمانید تا پلات تکمیل شود
  • روی گزینه Profit کلیک کنید تا پلات برای فارم کردن سکه ثبت شود.

هنگامی‌که حافظه ذخیره‌سازی به‌صورت موقت برای نوشتن فایل پلات استفاده می‌شود، این فایل در دایرکتوری موقت (پوشه دربردارنده فایل‌های موقت) ذخیره می‌شود و هنگامی‌که تکمیل شد، به دایرکتوری نهایی ارسال می‌شود و دایرکتوری موقت پاک می‌شود تا فضای اشغال‌شده توسط آن برای نوشتن پلات بعدی آزاد شود. دایرکتوری نهایی مقصد پایانی فایل پلات محسوب می‌شود و تا مدتی در این فضا باقی خواهد ماند. فارم کردن سکه‌ها تا زمانی که در شبکه وجود داشته باشند، پیوسته ادامه خواهد یافت.

توصیه می‌کنیم برای ذخیره‌سازی دایرکتوری موقت حتماً از حافظه ذخیره‌سازی SSD استفاده کنید؛ اما برای ذخیره‌سازی دایرکتوری نهایی می‌توانید از هر دو حافظه ذخیره‌سازی SSD و HDD استفاده کنید.

سیستم مناسب برای فارمینگ چیا

سیستم مناسب برای فارمینگ چیا

کامپیوتری که قصد دارید از آن برای فارم کردن ارز چیا استفاده کنید، باید دارای حافظه ذخیره‌سازی پرسرعت با ظرفیت کافی، حافظه رم کافی و سی‌پی‌یوی قدرتمند نیز باشد؛ البته مهم‌ترین سخت‌افزار در کامپیوتری که قصد دارید از آن برای فارم کردن چیا استفاده کنید، حافظه ذخیره‌سازی آن است.

از میان بهترین هاردهای مناسب برای انجام این کار می‌توان به هارد ۱۰ ترابایتی سیگیت مدل اگزوس ایکس ۱۰ (Exos X10) با قیمت ۴,۹۰۰,۰۰۰ و ظرفیت ۱۸ ترابایتی این مدل یعنی اگزوس ایکس ۱۸ با قیمت ۸,۹۰۰,۰۰۰ (در تاریخ ۳۰ تیر ۱۴۰۱) اشاره کرد. سخت‌افزارهای مناسب برای یک کامپیوتر مناسب فارمینگ چیا به شرح زیر است:

  • مادربرد ایسوس پرایم زد ۴۹۰ پی (Prime Z490P) با قیمت ۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان
  • رم ۳۲ گیگابایتی DDR4 3200 تیم‌گروپ تی فورس ولکان (TEAMGROUP T-Force Vulcan) با قیمتی در حدود ۴,۴۵۰,۰۰۰ تومان
  • سی‌پی‌یو اینتل Core i5-11600K با قیمت ۷,۵۰۵,۰۰۰ تومان
  • حافظه اس‌اس‌دی ۲ ترابایتی سبرنت راکت پلاس ۴ (Sabrent Rocket Plus 4) با قیمت ۱۱,۰۰۰,۰۰۰ تومان
  • هارد ۱۰ ترابایتی سیگیت مدل اگزوس ایکس ۱۰ (Exos X10) با قیمت ۴,۹۰۰,۰۰۰ تومان
  • پاور EVGA 500 BA با قیمت ۱,۷۵۰,۰۰۰ تومان
  • کیس کورسیر کاربید سری اسپک امکا (Corsair Carbide Series SPEC-OMEGA) با قیمت ۵,۸۰۰,۰۰۰ تومان

جمع کل: ۴۰,۴۰۵,۰۰۰

لازم به ذکر است تعداد سکه‌های قابل فارم چیا ۲۵,۵۷۳,۵۹۳ توکن است و در حال حاضر ۴,۵۷۳,۵۹۳ توکن از این رمزارز در شبکه در حال گردش هستند. سرمایه جاری بازار این رمزارز نیز در حال حاضر ۱۹۵.۲۹ میلیون دلار است

آیا خرید چیا سرمایه‌گذاری خوبی است؟

در کل پیش‌بینی کاملاً درست آینده رمزارزهای مختلف به دلیل نوسان دائمی قیمت آن‌ها تقریبا غیرممکن است؛ بنابراین خرید رمزارزهای مختلف اصلاً سرمایه‌گذاری تضمین‌شده‌ای نیست و سود و زیان آن اصلاً مشخص نیست. طبیعتاً این موضوع در مورد ارز چیا نیز کاملاً صدق می‌کند؛ البته ارز چیا مزایای قابل‌توجهی دارد که شامل برخورداری از امنیت بالا، امکان‌پذیر بودن هک آن و آسان بودن فرایند استخراج آن اشاره کرد. هر فردی با کامپیوتری با سخت‌افزار مناسب با فضای ذخیره‌سازی آزاد کافی و سرویس اینترنتی با سرعت مناسب می‌تواند ارز چیا را از شبکه فارم کند.

قیمت ارز چیا در سال ۲۰۲۱ در مدت کوتاهی پس از عرضه اولیه آن در تاریخ ۳ می ۲۰۲۱ مصادف با ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ به میزان قابل‌توجهی افزایش یافت و به ۱۹۳۴ دلار افزایش رسید؛ اما تنها سه روز بعد در تاریخ ۱۶ اردیبهشت آن کاملاً نزولی شد و به ۵۶۱.۸۹ دلار رسید! اما در تاریخ ۱۵ می (۲۵ اردیبهشت) بار دیگر افزایش یافت و به ۱۶۸۲.۵۲ دلار رسید؛ اما از این تاریخ به بعد شاهد کاهش مستمر قیمت این رمزارز بودیم و این کاهش قیمت همچنان هم ادامه دارد.

چیا در تابستان ۲۰۲۱ در تاریخ ۲۰ جولای (۲۹ تیر ۱۴۰۰) تنها با قیمت ۱۶۱.۱۶ دلار معامله شد و قیمت آن در تاریخ ۱۶ مارس ۲۰۲۲ (۲۵ اسفند ۱۴۰۰) به ۶۴.۰۱ دلار رسید؛ اما در ۷ آوریل (۱۸ فروردین ۱۴۰۱) با کمی افزایش به ۶۷.۴۵ دلار رسید؛ قیمت چیا در سه ماه گذشته همچنان کاهشی بوده و به ۶۷.۷۶ دلار به ۲۶.۱۰ دلار رسیده است.

طبق نظر کارشناسان وب‌سایتی به نام «والت اینوستور» (Wallet Investor) اگر قصد دارید چیا را با هدف سرمایه‌گذاری یک‌ساله بخرید، باید بگوییم کاملاً اشتباه می‌کنید؛ زیرا خرید چیا با این هدف یک سرمایه‌گذاری بد و ریسک‌پذیر است. کارشناسان این منبع انتظار رشد این رمزارز در آینده را ندارند و طبق پیش‌بینی آن‌ها احتمال کاهش ارزش این کریپتوکارنسی، پیش از احتمال افزایش آن است.

در وب‌سایت دیگر به نام «گاو کپیتال» (Gov Capital) با استفاده از الگوریتم سفارشی‌سازی‌شده‌ای که بر اساس فناوری یادگیری عمیق ایجاد شده است، به کاربران برای تصمیم‌گیری در مورد خرید یا عدم خرید ارز چیا جهت سرمایه‌گذاری در آینده کمک می‌شود؛ البته در کل این منبع خرید چیا برای سرمایه‌گذاری در آینده را پیشنهاد نمی‌کند.

وب‌سایت دیگری به نام «کوین کدکس» (Coin codex) نیز پیش‌بینی کرده است قیمت این ارز در آینده کاهشی خواهد بود و اکنون زمان خوبی برای خرید آن نیست.

البته یک سری دیگر از پیش‌بینی‌های مطرح‌شده نشان می‌دهد که قیمت چیا در بلندمدت و به بیان دقیق‌تر در پایان سال‌های ۲۰۲۳، ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ به دنبال رشد دو غول فناوری آمریکایی یعنی گوگل و فیسبوک، رشد خواهد کرد. طبق بهترین سناریوی مطرح‌شده قیمت این رمزارز در سال ۲۰۲۵ می‌تواند به ۴۵۶.۳۶ دلار برسد؛ البته قیمت ۸۹.۹۵ دلاری نیز برای چیا پیش‌بینی شده است.

طبق پیش‌بینی منبع دیگری به نام دیجیتال کوین پرایس (DigitalCoinPrice) انتظار می‌رود قیمت چیا در سال ۲۰۲۲ از مرز ۵۴.۸۹ دلار بگذرد و در پایان سال ۲۰۲۲ حداقل ۵۰.۸۱ دلار باشد. انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۳ چیا با قیمت ۵۹.۴۴ دلار معامله شود و حداقل قیمت آن در این سال ۵۵.۷۱ دلار باشد.

طبق پیش‌بینی‌های مطرح‌شده انتظار می‌رود قیمت این ارز در سال ۲۰۲۵ از ۸۲.۲۲ دلار فراتر رود و حداقل قیمت آن در این سال ۷۱.۲۰ دلار باشد. پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۳۰ چیا با قیمتی بیشتر از ۱۸۶.۵۰ دلار معامله شود و حداقل قیمت آن در این سال ۱۸۴.۹۴ دلار باشد. حتی انتظار می‌رود قیمت چیا در این سال به ۱۹۰.۸۹ دلار نیز برسد.

در کل به نظر می‌رسد خرید ارز چیا برای سرمایه‌گذاری بلندمدت گزینه خوبی باشد و اگر همه چیز خوب پیش برود، از سال ۲۰۲۳ به بعد قیمت آن همیشه روند افزایشی خواهد داشت.

اگرچه در حال حاضر چیا وضعیت خوبی ندارد و روند نزولی قیمت آن محبوبیت آن را کاهش داده است؛ اما با توجه به تشکیل جامعه حامیان این ارز دیجیتالی و همچنین هزینه کمتر استخراج آن نسبت به رمزارزهای مطرح کنونی (چه از نظر قیمت ماینرهای موردنیاز برای استخراج و چه از نظر هزینه برق مصرفی برای استخراج)، پیش‌بینی می‌شود آینده خوبی در انتظار آن باشد.

البته از سوی دیگر با توجه به اینکه مدت‌زمان زیادی از آغاز پیدایش چیا نمی‌گذرد، هنوز نمی‌توان پیش‌بینی کرد که آیا این رمزارز می‌تواند موفقیت رمزارزهایی مثل بیت کوین، اتریوم و دوج کوین را به دست بیاورد یا نه. در ضمن برخی از کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند چیا در آینده نزدیک به حداکثر قیمت خود از زمان ایجاد آن نخواهد رسید.

شما می‌توانید برای مشاهده قیمت چیا در مقاطع زمانی مختلف از ابتدای پیدایش آن تاکنون و همچنین قیمت لحظه‌ای این ارز دیجیتال، به این صفحه مراجعه کنید

البته در حال حاضر در کل بازار کریپتو اصلاً در وضعیت خوبی نیست و در حال پشت سر گذاشتن روزهای بدی است؛ اما ممکن است در آینده باز هم شاهد رونق این بازار باشیم و بار دیگر قیمت رمزارزهای مختلف ازجمله چیا رشد کند.

خرید چیا

برای خرید چیا ابتدا باید یک حساب کاربری در یک کیف پول ارز دیجیتال ایجاد کنید. سپس آن را از یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال معتبر خریداری کنید و به کیف پول انتقال دهید و در آن ذخیره کنید. پیشنهاد ما برای ذخیره‌سازی این ارز دیجیتال کیف پول تراست است. برای ایجاد حساب کاربری در این کیف پول باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • شما می‌توانید اپلیکیشن موبایل کیف پول تراست را که با نام اپلیکیشن تراست والت (Trust Wallet) برای هر دو سیستم‌عامل اندروید و iOS ایجاد شده است، دریافت و نصب کنید. پس از نصب اپلیکیشن مراحل زیر را برای استفاده از آن دنبال کنید:
  • پس از نصب اپلیکیشن گزینه Create a new wallet را انتخاب کنید.
  • تیک گزینه I’ve read and accept Term of Service and Privacy policy را بزنید و گزینه continue را انتخاب کنید.
  • پسورد موردنظر خود را وارد و سپس دوباره آن را وارد کنید.
  • تیک گزینه I undrestant that if I lose my recovery words, I will not be able to access my wallet را بزنید و گزینه continue را انتخاب کنید.
  • در صفحه بعدی ۱۲ کلمه نمایش داده می‌شود که باید آن‌ها را یادداشت کنید. توصیه می‌کنیم این کلمات را روی یک تکه کاغذ یادداشت و از کاغذ در مکانی امن با دقت نگهداری کنید؛ زیرا چنانچه فردی به این کلمات دسترسی پیدا کند، می‌تواند به‌راحتی وارد کیف پول شما شود. شما می‌توانید با انتخاب گزینه COPY تمام کلمات را کپی و آن‌ها را در محیط نرم‌افزاری موردنظرتان پیست کنید؛ البته توصیه می‌کنیم این کلمات را در وسایل دیجیتالی خود نگهداری نکنید تا در معرض خطر دسترسی هکرها نباشند. پس از یادداشت این کلمات گزینه continue را انتخاب کنید.
  • در این صفحه باید کلمات را درست به همان ترتیبی که در صفحه قبل نمایش داده شده بودند، انتخاب کنید تا وارد کادر شوند و سپس گزینه Done را بزنید. درصورتی‌که کلمات را با ترتیب درست انتخاب نکنید، نمی‌توانید از این مرحله عبور کنید.
  • در صفحه بعدی پیامی نمایش داده می‌شود که باید با انتخاب گزینه Done آن را رد کنید. پس از رد کردن این پیام، کیف پول آماده استفاده است.

پس از اتمام مراحل ایجاد حساب کاربری در کیف پول ارز دیجیتال، می‌توانید با جستجوی عبارت «خرید ارز چیا یا خرید ارز chia یا خرید XCH» در موتورهای جستجو و ورود به وب‌سایت یکی از صرافی‌های معتبر عرضه‌کننده چیا، به‌راحتی آن را بخرید (برای خرید ارز دیجیتالی باید در وب‌سایت صرافی موردنظر یک حساب کاربری ایجاد کنید و موجودی خود را به‌صورت ریالی به‌اندازه‌ای که قصد دارید ارز خریداری کنید، افزایش دهید). پس از انتخاب ارز دیجیتالی چیا که در وب‌سایت صرافی‌ها با نماد XCH یا کلمه Chia نمایش داده می‌شود، آن را به کیف پول تراست منتقل کنید. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  • در صفحه‌ نمایش‌داده‌شده روی گزینه Send کلیک کنید.
  • میزان موردنظرتان را انتخاب کنید و پرداخت را انجام دهید.
  • پس از تکمیل خرید ارز، باید آدرس اختصاصی کیف پول خود را وارد کنید. برای یافتن این آدرس باید وارد کیف پول شوید و آدرس نمایش‌داده‌شده را کپی و در محل تعیین‌شده در وب‌سایت صرافی پیست کنید.
  • پس از پیست کردن آدرس روی گزینه ادامه کلیک کنید.
  • احتمالاً پس از کلیک روی این گزینه پیامی را مشاهده خواهید کرد که جزئیات مرتبط با خرید شما را نشان می‌دهد و در زیر آن گزینه ارسال (Send) وجود دارد. با کلیک روی این گزینه، ارز خریداری‌شده به کیف پول شما منتقل می‌شود. در ضمن می‌توانید با لمس گزینه آدرس نمایش‌داده‌شده برای ارز را که دیده می‌شود، کپی کنید و سپس با مراجعه به کیف پول و انتخاب ارز و پس از آن انتخاب گزینه Receive، آدرس را در پیست کنید

سؤالات متداول در رابطه با رمزارز چیا

ارز چیا چیست؟

ارز چیا به‌عنوان یک جایگزین سبز برای رمزارزهای مطرح ازجمله بیت کوین و اتریوم معرفی شده است و فرایند استخراج آن در مقایسه با رمزارزهایی که برای استخراج آن‌ها از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌شود، برق کمتری مصرف می‌کند و به همین دلیل ارز سبز نامیده شده است.

آیا خرید چیا سرمایه‌گذاری خوبی است؟

قیمت این رمزارز در حال حاضر روند کاهشی دارد و خرید آن با هدف سرمایه‌گذاری یک‌ساله اصلاً توصیه نمی‌شود؛ اما درصورتی‌که قصد سرمایه‌گذاری بلندمدت را دارید، خرید چیا گزینه خوبی است.

ارز چیا را چگونه بخریم؟

برای خرید این رمزارز ابتدا باید در یک کیف پول ارز دیجیتال حساب کاربری ایجاد کنید و پس از خرید ارز از یک صرافی ارز دیجیتال، آن را به کیف پول منتقل و از آن در کیف پول نگهداری کنید.

منبع

بیش از 3.7 میلیارد دلار در حملات به بلاک چین از دسته رفته! - ""
nobitex

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

nobitex
دکمه بازگشت به بالا