اخبار ارز دیجیتال

نگاهی به مهم‌ترین اتفاقات حوزه ارزهای دیجیتال در فصل بهار

نگاهی به مهم‌ترین اتفاقات حوزه ارزهای دیجیتال در فصل بهار

بازار رمزارزها در بهار 1401، فصل خونینی را پشت سر گذاشت. بازاری که از سال گذشته روندی نزولی به خود گرفته بود، در بهار امسال هم در بسیاری از روزها با کندل‌های قرمز مواجه بود و در نهایت با پایان فصل، قیمت بیت‌کوین به زیر 18 هزار دلار هم رسید. اما ماجراهای ارزهای دیجیتال به نوسان قیمت آنها خلاصه نمی‌شود و در بهاری که گذشت، اتفاقات جدیدی در این حوزه رخ داد.

نخستین خبری که در نوروز امسال منتشر شد، خبر راه‌اندازی یک مزرعه استخراج بیت‌کوین در کشور اسلواکی بود که با استفاده از فضولات انسانی و حیوانی، برق مورد نیاز برای ماینینگ بیت‌کوین را تولید می‌کند. چند روز بعد هم شرکت‌های بلاک (Block) و تسلا که به‌ترتیب «جک دورسی» و «ایلان ماسک» مدیریت آن‌ها را بر عهده دارند، اعلام کردند که با همکاری موسسه بلاک استریم در حال کار روی ساخت مجموعه‌ای آزمایشی هستند که قرار است تمام برق موردنیاز برای استخراج بیت‌کوین را از انرژی خورشیدی تامین کند.

همین روزها بود که پس از انتشار خبرهای متعددی درباره استفاده روسیه از ارزهای دیجیتال برای دور زدن تحریم‌ها، یکی از سناتورهای دموکرات ایالات متحده، از ترس اینکه مقامات روسیه با تبدیل ثروت خود به ارز دیجیتال از تحریم‌های اقتصادی فرار کنند، لایحه‌ای را برای جلوگیری از تراکنش‌های ارزهای دیجیتال روسیه به کنگره آمریکا ارائه کرد.

خبر پرحاشیه و جنجالی اول اردیبهشت امسال نیز قطعی شدن فروش توئیتر به ایلان ماسک بود؛ خبری که باعث افزایش قیمت دوج و بیت‌کوین شد و بیت‌کوین را از محدوده 38 هزار دلار به 40 هزار دلار رساند. ایلان ماسک همان زمان اعلام کرد که دوج‌کوین می‌تواند گزینه‌ای برای پرداخت‎‌های توئیتر باشد.

ایلان ماسک

البته دوج‌کوین بعد از این صعود مقطعی، با ریزشی شدید مواجه شد که همچنان هم ادامه دارد. طرفداران دوج اما امیدوارند که در ماه‌های بعد، این میم‌کوین افزایش قیمت داشته باشد. 

استفاده قانونی ار ارزهای دیجیتال در تجارت خارجی ایران؟ 

اما در ایران نیز، دبیرکل جامعه هتلداران جزیره کیش گفت از آنجا که در آستانه برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر هستیم و ممکن است گردشگران زیادی برای اقامت به کیش مراجعه کنند، مسئولان گردشگری این جزیره تصمیم گرفته‌اند امکان پرداخت با ارزهای دیجیتال را برای مسافران خارجی فراهم کنند.

این خبر مهمی برای کاربران رمزارزها در ایران است که می‌تواند نشان‌دهنده نگاه مثبت به این صنعت در کشور باشد. البته همچنان دولت پرداخت‌های مبتنی بر بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال را به رسمیت نمی‌شناسد و این موضوع نیاز به قانون‌گذاری دارد.

یکی از اعضای سازمان توسعه تجارت ایران دوازدهم اردیبهشت اعلام کرد مسئله استفاده از ارزهای دیجیتال در تجارت خارجی تا دو هفته دیگر به نتیجه می‌رسد. این در حالی است که رئیس این سازمان دولتی، دی ماه سال گذشته گفته بود استفاده از ارزهای دیجیتال در تجارت خارجی، ظرف سه هفته امکان‌پذیر می‌شود.

با این حال با وجود گذشت چند ماه، همچنان موضوع استفاده از ارزهای دیجیتال در تجارت خارجی، فاقد دستورالعمل و قانون مدون است و شاید در ماه‌های آینده خبرهای خوبی  در این زمینه برای تجار به گوش برسد. چند روز قبل از این نیز «محمدجواد هادوی»، معاون مرکز توسعه تجارت الکترونیکی که متولی ارائه اینماد به کسب‌وکارهای اینترنتی است، تاکید کرد که این سازمان دولتی جلوی ارائه درگاه پرداخت به کسب‌و‌کارهای فعال در حوزه رمزارزها را نگرفته و نمی‌گیرد.

بیت کوین ایران

یکی دیگر از خبرهای قابل توجه در فصلی که گذشت، افزایش تعداد بانک‌های مرکزی دنیا که به‌دنبال توسعه یا اجرای آزمایشی ارز دیجیتال ملی خود هستند، طی‌ یک‌ سال گذشته است. آمار بانک BIS که پانزدهم اردیبهشت امسال منتشر شد، نشان‌دهنده دو برابر شدن تمایل بانک‌ها به ارزهای دیجیتال ملی است.

بر این اساس در حال حاضر 62 درصد از بانک‌های مرکزی دنیا در حال اجرای آزمایشی ارزهای ملی خود هستند یا در مرحله اثبات مفهوم (proofs-of-concept) این پروژه‌ها قرار دارند. این خبر نشان‌دهنده درک اهمیت ارزهای دیجیتال ازسوی دولت ها و بانک‌های مرکزی است که ترجیح داده‌اند به جای انکار، آن را بپذیرند و تا حدی نیز مدیریت کنند. رئیس بانک مرکزی ایران نیز وعده داد پروسه آزمایشی رمزپول این نهاد از شهریورماه آغاز به کار کند.

اتفاق خوشحال کننده دیگر برای علاقمندان به فناوری بلاکچین این بود که بر اساس آخرین یافته‌ها، مِتا یا همان فیس‌بوک سابق، طرحی برای اضافه‌کردن توکن‌های غیرمثلی (NFT) به اینستاگرام دارد. این شبکه اجتماعی قصد دارد به‌زودی پشتیبانی از NFTها را به‌صورت آزمایشی اجرا کند. ظاهرا قرار است اجرای این طرح با چهار شبکه بلاک‌چینی شناخته‌شده ازجمله اتریوم کلید بخورد.

چین همچنان بالای جدول ماینرهای بزرگ 

درحالی که سال گذشته دولت چین استخراج بیت‌کوین در این کشور را ممنوع کرد و بسیاری از ماینرها به کشورهای دیگر از جمله مغولستان رفتند، اما اواخر اردیبهشت امسال، کوین تلگراف گزارش داد این کشور دوباره به رتبه دوم بزرگترین ماینرهای بیت‌کوین صعود کرده است. این یعنی برخلاف تصور اکثریت، استخراج بیت‌کوین در چین همچنان در ابعاد گسترده‌ای ادامه دارد.

استخراج‌کنندگان چینی از اوایل سال 2022 توانسته‌اند حدود 21.1 درصد از کل توزیع هش‌ریت استخراج بیت‌کوین در جهان را به خود اختصاص دهند. چین پس از آمریکا که 37.8 درصد از کل هش‌ریت شبکه را به خود اختصاص داده، در رتبه دوم قرار گرفته است. 

ماینینگ

دنیا به سوی ارزهای دیجیتال حرکت می‌کند و ظاهرا موانع، نمی‌توانند جلوی این پیشرفت تکنولوژیک را بگیرند. به همین دلیل است که بسیاری از کسب و کارها در جهان به فکر ایجاد زیرساخت‌هایی برای پذیرش بیت‌کوین به جای پول هستند.

بر اساس یک نظرسنجی از 2 هزار مدیر ارشد بنگاه‌های خرده‌فروشی در آمریکا، تا دو سال دیگر سه‌چهارم خرده‌فروشان آمریکایی از پرداخت با ارزهای دیجیتال یا استیبل‌کوین‌ها پشتیبانی می‌کنند. از جمله دلایلی که این بنگاه‌های اقتصادی برای پذیرش ارزهای دیجیتال اعلام کرده‌اند می‌توان به بهبود تجربه مشتریان، افزایش تعداد آنان و نشان‌دادن پیشرو بودن برندشان، اشاره کرد.

این نظرسنجی که خرداد امسال منتشر شد نشان داد، بیش از نیمی از خرده‌فروشان بزرگ که درآمدی بالغ‌بر 500 میلیون دلار دارند، برای توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز جهت بهره‌مندی از قابلیت پرداخت با ارزهای دیجیتال، حداقل یک میلیون دلار هزینه می‌کنند.

پس بی دلیل نیست که گزارش بلاک‌ور اینتلیجنس نشان می دهد تا سال 2030، نرخ پذیرش رمزارزها به 10 درصد می رسد. در حال حاضر نرخ پذیرش ارزهای دیجیتال با 300 میلیون کاربر در سراسر جهان به طور متوسط به 3.9 درصد رسیده است. 

خبر دیگر از ایران شایعه‌ای بود که اواخر خرداد امسال منتشر شد و حکایت از مسدود شدن حساب برخی از کاربران پلتفرم‌های ایرانی ارزهای دیجیتال داشت. این خبر از سوی دادستانی تهران و بانک مرکزی تکذیب شد و مشخص شد حساب‌های مسدود‌شده مربوط به خرید و فروش غیرقانونی دلار و طلا بوده و ارتباطی با رمزارزها نداشته است. بانک مرکزی تاکید کرد، حساب‌هایی که با دستور مقام قضایی مسدود شده‌اند همگی مربوط به افرادی است که به‌طور غیرقانونی در ‎معاملات فردایی دلار و طلا فعالیت داشته‌اند. 

منبع

تحلیل قیمت آواکس: احتمال بازگشت | 21 اردیبهشت - ""
nobitex

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

nobitex
دکمه بازگشت به بالا