اخبار

مزایا و معایب عرضه مسکن در بورس

، پروین‌پور، کارشناس مسکن در خصوص دلایل گرانی خانه تصریح کرد: حوزه مسکن، خودرو و ارز از طرف حاکمیت رها شده و راهکاری برای ساماندهی آن ندارد. هر سال در این زمان به طور مقطعی به مسکن پرداخته می‌شود و پس از مدتی رها می‌شود. در بخش مسکن هیچ نظارت و کنترلی وجود ندارد.

او افزود: بخش زمین و مسکن در اقتصاد کشور به شدت مستعد سوداگری است و سوداگران کنترل بازار را به دست می‌گیرند.

او با بیان اینکه مسکن باید کالای مصرفی در کشور باشد گفت: مسکن به یک کالای سرمایه‌ای در کشور تبدیل شده است .طبق آمار ارائه شده تقاضای مصرفی در بازار مسکن ۳۰ درصد بوده و ۷۰ درصد مالکیت با هدف کالای سرمایه ای صورت گرفته است.

او با بیان اینکه تحلیل‌های غلط از بازار و واقعیت باعث ایجاد مشکلات در بازار مسکن می‌شود، گفت: اگر صحبت‌ها بر مبنای واقعیت بود این افزایش روزانه قیمت در بازار به وجود نمی‌آمد.

ورود مسکن به بورس وضعیت بازار را بدتر می‌کند

این کارشناس مسکن در خصوص ورود مسکن به بازار سرمایه گفت: بورس املاک اوضاع را بدتر می‌کند. اگر مسکن را همراه زمین در بورس ببریم قیمت‌ها بالاتر می‌رود.

او افزود: اگر منابع مالی در بازار مسکن کم داریم باید تجهیز منابع در بورس انجام شود نه اینکه کل مسکن در بورس عرضه شود یا فروش متری مسکن انجام گیرد.

پروین‌پور تصریح کرد: بحث فروش متری مسکن هم از اساس خراب است و کمکی به خانه دار شدن افراد نمی‌کند. این طرح یک بار در گذشته شکست خورده و الان هم دوباره پیش آمده است اما به جای اینکه ریشه مشکل را حل کنند راه‌حل‌های غیرکاربردی ارائه می دهند.

عرضه مسکن در بورس به تعادل بازار کمک می‌کند

دارابی، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه کمبود سرمایه و کاهش تولید دو علت اصلی آشفتگی بازار مسکن است گفت: اگر مسکن به بازار سرمایه و بورس وارد شود هر دو مشکل حل خواهد شد. تامین سرمایه در بورس نیاز یک میلیون واحد مسکونی در سال را برطرف می‌کند.

او افزود: فرآیند کشف قیمت مسکن در اقتصاد ما مشخص و شفاف نیست. شفاف‌سازی قیمت‌ها در بازار یکی از روش‌های کنترلی است و در بازار سرمایه قیمت واقعی مسکن مشخص می‌شود.

این کارشناس بورس گفت: ابزارهای مختلفی در بورس موجود است یکی از آنها فروش متری مسکن است. ما باید میزان تولید را بالا ببریم و قیمت را به گونه‌ای شفاف کنیم تا بخشی از آشفتگی کنونی در بازار رفع شود.

دارابی تصریح کرد: اگر قیمت مسکن به کمک بورس شفاف شود گلوگاه‌های مسکن مشخص می‌شود. یکی از راه‌های کنترل قیمت مسکن در کشور انتقال مسکن به بازار سرمایه است.

فاصله ارائه طرح‌های مسکنی تا اجرا زیاد است

در ادامه روانشادنیا، کارشناس مسکن با اشاره به طرح جامع مسکن ملی گفت: علت بی‌تاثیر بودن طرح‌های مختلف در کاهش قیمت مسکن، فاصله مطرح شدن طرح‌ها تا عرضه آن به متقاضیان است.

او افزود: مسکن هم بخشی از اقتصاد کشور است و بازارهای موازی تاثیر بر بازار مسکن دارند.

این کارشناس مسکن بیان کرد: طبق برآورد طرح جامع مسکن سالانه ۸۰۰ هزار تا یک میلیون واحد مسکونی نیاز داریم که ۴۰۰ هزار مسکن ساخته شده و این کمبود عرضه التهاب بازار را تشدید می‌کند.

او افزود: شرایط امروز مسکن رضایت نسبی را به وجود نیاورده است.

بازار سرمایه به تجهیز منابع مالی ساخت مسکن کمک می‌کند

روانشادنیا تصریح کرد: نیازمند هستیم سرمایه خرد مردمی را از مجرای شفافی همچون بورس وارد بازار مسکن کنیم. از طریق بورس حجم عظیمی از سرمایه برای ساختن واحدهای مسکونی تامین می‌شود.

او ادامه داد: گرانی مسکن ناشی از کمبود عرضه در بازار است و مشکل تولید را جز با تجهیز سرمایه نمی‌توان حل کرد.

روانشادنیا بیان کرد: حل مشکل بازار مسکن نیازمند تغییر فضا از حالت سنتی به حال نوین و استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

اولین تحرکات بورس امروز / نمادهای بانکی بیشترین تقاضا را دارند
nobitex

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

nobitex
دکمه بازگشت به بالا