اخبار ارز دیجیتال

مرج اتریوم چرا به تأخیر افتاد؟ بررسی علل تعویق ادغام ETH

مرج اتریوم چرا به تأخیر افتاد؟ بررسی علل تعویق ادغام ETH

ادغام اتریوم و انتقال آتی آن از شبکه بلاک چین اثبات کار (PoW) به شبکه اثبات سهام (PoS)، یکی از مهم‌ترین رویدادهای پیش رو در دنیای ارزهای دیجیتال است. بنیاد اتریوم بارها تاریخ مرج اتریوم را اعلام کرد و سپس آن را به تعویق انداخت. بااین‌وجود، تمام فعالان حوزه کریپتوکارنسی انتظار دارند که این رویداد مهم در سپتامبر 2022 به وقوع بپیوندد.

دلیل اصلی تغییر تاریخ مرج اتریوم، کسب اطمینان کامل از عملکرد صحیح پروتکل جدید بنیاد اتریوم است. درواقع توسعه‌دهندگان اتریوم بارها اعلام کرده‌اند که انجام آزمایش‌های قبل از انتقال به سیستم اثبات سهام، به‌خوبی پیش می‌روند و نسبت به اجرای موفقیت آمیز مرج اتریوم در تاریخ از پیش تعیین شده پیش رو بسیار خوش‌بین هستند.

چند ماه قبل، ماریوس ویدن (Marius Wijden) –یکی از توسعه‌دهندگان اتریوم- در توییتی اعلام کرد که: «فورک شدو (Shadow Fork) یک موفقیت بسیار بزرگ بود». قبل از این رویداد، قرار بود که تاریخ مرج اتریوم در جولای 2022 باشد تا این شبکه بلاک چین از استخراج (Mining) پرهزینه و پرمصرف به سمت استیکینگ (Staking) ارزهای دیجیتال حرکت کند.

مرج اتریوم چیست؟

ادغام یا مرج اتریوم، حرکت بلاک چین به سمت شبکه‌ای با مصرف انرژی کمتر به نام شبکه اثبات سهام (PoS) است. در حال حاضر، اتریوم روی شبکه بلاکچین اثبات کار (PoW) اجرا می‌شود؛ روشی که بیت کوین هم از آن پیروی می‌کند. پس از نهایی شدن این ادغام، دیگر خبری از ماینینگ‌های (Mining) پرمصرف به‌وسیله تجهیزات گران‌قیمت نخواهد بود. این آپدیت یک گام بلند به سمت مقیاس‌پذیری، امنیت و غیرمتمرکز ماندن شبکه بلاکچین اتریوم است.

مرج اتریوم نقطه پایان کار الگوریتم اجماع اثبات گواه کار (PoW) است که امروزه آن را به‌خوبی می‌شناسیم. پس‌ازاین ادغام، اتریوم 2 (Ethereum 2.0) به وجود می‌آید که نسخه‌ای مبتنی بر الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) است. این فرآیند در مراحل پایانی خود است و به‌زودی شاهد رونمایی از این نقطه عطف تاریخی در حوزه ارزهای دیجیتال خواهیم بود.

بنیاد اتریوم قصد راه‌اندازی یک بلاک چین جدید را ندارد؛ بلکه هدف نهایی مرج اتریوم، ارتقاء بلاکچین فعلی است. بنابراین، در حال حاضر اتریوم 1 (ETH 1.0) به‌عنوان لایه اجرا (Execution Layer) شناخته می‌شود که قراردادهای هوشمند و قوانین شبکه در آن قرار دارند. اتریوم 2 (ETH 2.0) نیز لایه اجماع (Consensus Layer) این شبکه خواهد بود و تضمین می‌کند که تمام فعالان شبکه اتریوم، بر اساس قوانین و استانداردهای مشخصی فعالیت می‌کنند.

اعلام تغییر تاریخ به روز رسانی مرج اتریوم

تیم بیکو (Tim Beiko)- یکی از توسعه‌دهندگان اصلی اتریوم- پس از گمانه‌زنی‌های فراوانی اعلام کرد که تاریخ آپدیت مرج اتریوم به تعویق خواهد افتاد. او تأیید کرد که ادغام در ماه ژوئن (June) 2022 اتفاق نخواهد افتاد و در عوض این رویداد به چند ماه بعد موکول شده است. تیم بیکو همچنین اظهار داشت که تغییر به سیستم اجماع اثبات سهام در مراحل پایانی خود است.

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) -خالق بلاک چین اتریوم- نیز قبل از تیم بیکو گفته بود که ادغام اتریوم قبل از ماه ژوئیه (July) 2022 رخ نخواهد داد. درواقع تا به امروز، تاریخ به روز رسانی اتریوم چندین بار به تعویق انداخته‌شده است.

دلایل اصلی تاخیر در ادغام اتریوم

استخراج اتریوم به‌تنهایی 112.6 تراوات ساعت برق در سال مصرف می‌کند؛ بنابراین نگرانی‌های زیست‌محیطی یکی از مهم‌ترین دلایل انتقال به شبکه بلاک چین اثبات سهام (PoS) است. همین موضوع باعث شده آزمایش‌های فراوانی بر روی هر بخش از این به‌روزرسانی انجام شود تا عملکرد صحیح شبکه جدید قبل از Merge تضمین شود. برخی از مهم‌ترین دلایل به تعویق افتادن تاریخ مرج اتریوم شامل این موارد هستند:

  • جلوگیری از وقوع خطاهای احتمالی شبکه جدید
  • رفع ایرادات فورک شبکه آزمایشی
  • توجیه ماینرها در مورد کسب درآمد از PoS

بسیاری از موانعی که موجب به تاخیر افتادن مرج اتریوم شده‌اند، از ابتدا قابل پیش‌بینی نبودند و در مسیر این فرآیند خود را نشان داده‌اند. همین موضوع سبب شد تا تاریخ به روز رسانی اتریوم بارها عوض شود و تقریباً یک سال به تاخیر بیفتد.

کاهش خطاهای شبکه پس از Merge

بدون شک بعد از ادغام اتریوم و رونمایی از شبکه بلاکچین جدید، شاهد بروز خطاهایی در سیستم خواهیم بود. توسعه‌دهندگان اتریوم پیش‌بینی کرده‌اند که این خطاها با چند ارتقاء سریع برطرف خواهند شد. یکی از دلایل اصلی تغییر چندباره تاریخ به روز رسانی اتریوم، کاهش این‌گونه خطاها است تا شبکه جدید در بهترین شرایط در اختیار کاربران قرار بگیرد.

رفع باگ های فورک شبکه آزمایشی

پاراتی جایاناتی (Parathi Jayanathi) -از توسعه‌دهندگان اتریوم- در توییتی اشاره‌کرده بود که سه فورک شدو (Shadow Fork) شبکه آزمایشی Goerli اتریوم، دارای باگ‌ها و خطاهایی هستند. تیم توسعه‌دهندگان اتریوم در تلاش هستند تا قبل از تاریخ مرج اتریوم و راه‌اندازی الگوریتم اثبات سهام، این ایرادات را رفع کنند. این تنها یکی از مشکلاتی است که باعث تاخیر در آپدیت هسته اتریوم (Ethereum Merge) شده است.

توجیه ماینرهای جدید برای توقف استخراج

ریگ‌های استخراج ETH یک سرمایه‌گذاری بزرگ برای ماینرها بوده‌اند. تیم بیکو -توسعه‌دهنده ارشد اتریوم- به بلومبرگ (Bloomberg) گفت: «من بیشتر نگران افرادی هستم که حتی نمی‌دانند مرج اتریوم به‌طور قطعی اتفاق می‌افتد؛ این‌ها یک ماینر 3000 دلاری را می‌خرند که سه ماه دیگر از کار می‌افتد. ایده بدی است که امروز ماینینگ (Mining) را شروع کنیم.»

در مکانیسم اجماع PoS، تنها اعتبارسنج‌ها (Validators) پاداش می‌گیرند و ماینرها باید این موضوع را به‌طور کامل درک کنند. این موضوع نیز باعث به تعویق افتادن تاریخ مرج اتریوم شده است تا افراد از سازوکار دقیق سیستم جدید مطلع شوند.

تأثیر به تعویق افتادن مرج بر سهم بازار اتریوم

اساساً هر تاخیر در تاریخ مرج اتریوم، باعث می‌شود که سهم بازار این ارز دیجیتال کاهش پیدا کند. حتی اگر اتریوم بتواند مهلت اشتراک‌گذاری (Sharding) خود در سال 2023 را رعایت کند، بازهم ممکن است نتواند موقعیت غالب خود در بازار را حفظ کند. گزارشی که در اوایل سال 2022 از سوی JPMorgan منتشر شد، بیان می‌کند تا زمانی که ارتقاء مرحله Sharding تکمیل شود، «اکوسیستم رقبا ممکن است آن‌قدر رشد کنند که فعالیت به‌طور انبوه به شبکه اتریوم بازنگردد.»

این گفته‌ها در حالی منتشر می‌شوند که توسعه‌دهندگان شبکه اتریوم، اعتماد کاملی به موفقیت این شبکه بعد از رویداد مرج اتریوم دارند! اما آن‌ها نباید فراموش کنند که هرچه زمان بیشتری برای انجام این ارتقاء صرف کنند و تاریخ مرج اتریوم را به تعویق بیندازند، احتمال دارد که سهم بیشتری از بازار خود را از دست بدهند. در حال حاضر ارزهای دیجیتالی در بازار کریپتوکارنسی وجود دارند که به دلیل تحلیل‌های مثبت، سرمایه‌گذاران را به سمت خود جذب کرده‌اند.

مرج اتریوم در چه تاریخی اتفاق می افتد؟

بر اساس آخرین صحبت‌های رسمی توسعه‌دهندگان و بنیان‌گذاران اتریوم (Ethereum)، پلتفرم بلاک چین اثبات سهام (PoS) این بنیاد در سپتامبر 2022 رونمایی می‌شود و کاربران می‌توانند از آن استفاده کنند. شواهد نشان‌دهنده این واقعیت هستند که دیگر شاهد تعویق در تاریخ مرج اتریوم نخواهیم بود و این رویداد در روزهای آتی به وقوع می‌پیوندد. به محض انجام عملیات مرج اتریوم، همه صرافی ها، نسبت به بروز‌رسانی شبکه Ethereum اقدام خواهند کرد.


این محتوا با حمایت صرافی بیت میت تولید شده است. برای مطالعه بیشتر درباره آینده اتریوم پس از مرج، آکادمی آموزشی صرافی بیت میت را دنبال کنید.

منبع

همزمان با بازار خونین این روزها; داستان یک سرمایه‌گذار خوش‌شانس - ارز دیجیتال نیوز
nobitex

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

nobitex
دکمه بازگشت به بالا