اخبار ارز دیجیتال

محتوای گزارش اقتصادی بایدن: انتقاد شدید از بیت کوین و تمجید از دلار آمریکا و CBDC

محتوای گزارش اقتصادی بایدن: انتقاد شدید از بیت کوین و تمجید از دلار آمریکا و CBDC

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه گزارش اقتصادی دولت خود را منتشر کرد و در آن در رابطه با بیت کوین و ارز دیجیتال بانک مرکزی حرف‌های بسیاری زده شده است. نام «بیت کوین» در این گزارش، ۷۵ بار ذکر شده و تلاش بر این بوده تا این ارز دیجیتال را بدنام جلوه دهد و ارز دیجیتال بانک مرکزی آمریکا را به عنوان راهکار بهتر جایگزین معرفی کند.

به گزارش بیتکوینیست، در قسمتی از این گزارش تحت عنوان «The Perceived Appeal of Crypto Assets» یا «جذابیت فرضی دارایی‌های دیجیتال»، دولت بایدن تعداد زیادی از صفحات گزارش را به توصیف چگونگی عملکرد شبکه بیت کوین اختصاص می‌دهد و پس از آن مدعی می‌شود بزرگترین ارز دیجیتال بازار، پول حقیقی نیست. بنا به گفته کاخ سفید، بیت کوین دو ویژگی از سه ویژگی لازم برای «پول» را برآورده نمی‌کند.

بیت کوین پول حقیقی نیست

در ابتدای این گزارش، دولت بایدن مدعی می‌شود بیت کوین، ویژگی‌ «واحد اندازه‌گیری (Unit of Account)» را ندارد چراکه کالاها و خدمات برخلاف دلار با استفاده از آن ارزش‌گذاری نمی‌شوند و برای پرداخت، باید آن را به دلار آمریکا تبدیل کرد. همچنین کاخ سفید در پاسخ به این سوال که آیا بیت کوین می‌تواند به عنوان یک «ابزار مبادله (Medium of Exchange)» مورد استفاده قرار گیرد پاسخ منفی داد و تاکید کرد که بیت کوین به اندازه دلار آمریکا ابزار مفیدی برای مبادلات نیست.

در این گزارش آمده است:

قدرت دلار آمریکا از چندین عامل مهم ناشی می‌شود، از جمله ایمان به نهادهای دولتی و سیستم قانونی این کشور. با این حال، ارزهای دیجیتال این فاکتورها را ندارند.

علاوه بر این، در این گزارش، دولت آمریکا ویژگی «ابزار ذخیره ارزش (Store of Value)» بودن بیت کوین را نیز با استناد به نوسانات زیاد قیمت دلاری آن زیر سوال می‌برد:

به عنوان مثال، ارزش دلاری یک واحد بیت کوین از مارس ۲۰۱۹ تا مارس ۲۰۲۱ بیش از ۱۰۰۰٪ افزایش یافت و سپس از نوامبر ۲۰۲۱ تا اکتبر ۲۰۲۲ بیش از ۷۰٪ کاهش یافت. این نوسان به این معنی است که هرکسی که برای ذخیره پس‌انداز خود از بیت کوین استفاده می‌کند، در معرض خطر نوسانات بالا در قدرت خرید خود قرار دارد.

طرفداران بیت کوین در واکنش به این گزارش به کاهش شدید ارزش دلار در برابر بیت کوین، تورم بالای بی‌سابقه، بحران بانکی کنونی آمریکا، کمک‌های مالی به بانک‌ها و … اشاره کردند و آنها را نتیجه سیاست‌های نادرست دولت آمریکا دانستند. تروی کراس (Troy Cross) در توییتی در این رابطه نوشت:

البته چیزی که کاخ سفید نمی‌تونه بگه اینه که بیت کوین، از شما در برابر سوء استفاده اونها از قدرتشون محافظت می‌کنه. در مورد مسائل مالی و غیره.

همانطور که انتظار می‌رفت، کاخ سفید در این گزارش از صنعت استخراج بیت کوین انتقاد کرده است و از آن به عنوان «هیولای انرژی‌خوار (energy-guzzling monster)» یاد کرده است. دولت آمریکا به مطالعه سال ۲۰۲۲ دانشگاه کمبریج که ادعا می‌کند استخراج بیت کوین در سال ۲۰۲۱ انرژی بیشتری نسبت به چندین کشور از جمله فنلاند، بلژیک و شیلی مصرف کرده است اشاره کرده و مدعی است این صنعت آسیب‌های زیست محیطی بیشتری از جمله آلودگی صدا، هوا و آب را به همراه دارد.

در این گزارش آمده است:

تمامی فعالیت‌های مربوط به استخراج رمزارزها به یک اندازه انرژی مصرف نمی‌کنند. علیرغم تغییر اجماع اتریوم به اثبات سهام، بیت کوین برنامه‌ای برای چنین تغییری اعلام نکرده است.

دنیس پورتر (Dennis Porter)، بنیانگذار SatoshiAct که از استخراج بیت کوین حمایت می‌کند، در توییتی نوشت «به نظر می‌رسد صدای عقل در رابطه با بیت کوین و دارایی‌های دیجیتال کاخ سفید را ترک کرده و امیدواریم که دوباره برگردد».

ارز دیجیتال ملی گزینه بهتری نسبت به بیت کوین است

این گزارش، در ادامه مدعی می‌شود رمزارز ملی بانک مرکزی – یا به اختصار CBDC – امکان معرفی یک شکل دیجیتال از پول را فراهم می‌کند:

ارز دیجیتال بانک مرکزی تحت نظارت یک مرجع قابل اعتماد فعالیت می‌کند و پتانسیل تحقق بسیاری از مزایایی که توسعه‌دهندگان رمزارزها وعده داده‌اند را دارد.

در ادامه این گزارش آمده است:

رمزارز ملی آمریکا همچنین می‌تواند به حمایت از سایر اهداف سیاسی کمک کند. به عنوان مثال، با استفاده از این ارز می‌توان اطمینان حاصل کرد چنین سیستم‌های پرداختی با اصول حقوق بشر، ارزش‌های دموکراتیک و حریم خصوصی همسو هستند.

دیو برنبام (Dave Birnbaum)، مدیر محصول Coinbits در واکنش به این گزارش در رشته توییتی نوشت استدلال‌های موجود در گزارش اقتصادی دولت بایدن، «وحشت بانکی» را که در سال ۱۹۰۷ در اقتصاد آمریکا ایجاد شده بود تداعی می‌کند. در آن زمان، بانکداران خصوصی دارایی‌های خود را برای نجات سیستم روی هم گذاشتند. مایک نووگراتز (Mike Novogratz)، مدیرعامل شرکت گلکسی دیجیتال در پاسخ به برنبام نوشت:

شاید دولت میخواد تمام مالیاتی که در ده سال گذشته برای معاملات ارزهای دیجیتال ازم گرفته رو برگردونه! وضعیت خوب بیت کوین انعکاس وضعیت بد سیاست‌های اقتصادی دولته و ظهور و رشد اون کلی چیز به ما یاد میده.

در زمان نگارش این خبر، هر واحد بیت کوین با قیمت ۲۸،۱۰۳ دلار معامله می‌شود.

منبع

80 میلیون دلار رمزارز با هک پلتفرم مالی Qubit Finance به سرقت رفت | بورس سیگنال
nobitex

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

nobitex
دکمه بازگشت به بالا