اخبار ارز دیجیتال

صرافی کوین نیک مارکت فعالیت خود را متوقف کرد؛ تکلیف کاربران چه می‌شود؟

صرافی کوین نیک مارکت فعالیت خود را متوقف کرد؛ تکلیف کاربران چه می‌شود؟

صرافی ایرانی کوین نیک مارکت که ۳ سال از آغاز فعالیت آن می‌گذرد، اعلام کرد قصد دارد فعالیت‌های خود را خاتمه دهد. در اطلاعیه کوین نیک مارکت ضعف قانون‌گذاری در ایران و خطرهای نگه‌داری از دارایی‌های مشتریان در این شرایط، علت اصلی به بن‌بست رسیدن فعالیت‌های این صرافی عنوان شده است.

به گزارش میهن بلاکچین، صرافی رمزارز ایرانی کوین نیک مارکت در تاریخ ۱۲ دی، با انتشار بیانیه‌ای رسمی توقف تمام فعالیت‌های خود تا پایان سال ۱۴۰۱ خبر داد. در بیانیه منتشر شده توسط این صرافی خلاء قانونی و ناامیدی مدیران این صرافی از مشخص شدن تکلیف قانون‌گذاری حوزه کریپتو در ایران، دلیل اصلی تصمیم بر توقف فعالیت عنوان شده است:

به این نتیجه رسیدیم که دیگر مذاکره و صحبت کردن درباره قانون‌گذاری حوزه رمزارز بی‌فایده است و فقط بار مسئولیت ما را بواسطه اعتماد مردم سنگین‌تر می‌کند. سال‌هاست فقط اعلام می‌شود که در حال انجام بررسی قانون‌گذاری این حوزه هستند. اما هنوز با گذشت این همه وقت، هیچ خروجی‌ای از این بررسی‌ها مشاهده نکرده‌ایم. نهایتا به این نتیجه رسیدیم که با توجه به شرایط قانون‌گذاری، همان بهتر که ما هم نباشیم.

همچنین در این اطلاعیه در مورد اثرات قوانین بازدارنده بر فعالیت این صرافی می‌خوانیم:

همیشه فقط مشکلات بیشتر می‌شود، مشکلاتی که کنترلش از اراده ما خارج است. درگاه‌های پرداخت جدید ارائه ندادند. بهانه اینماد آوردند. بهانه عدم قانون‌گذاری آوردند. به‌تازگی هم برای پرداخت‌های ریالی درگاه‌ها محدودیت ایجاد کرده‌اند. در حال حاضر، در هر نهاد و اداره‌ای، یک کمیته اقتصاد دیجیتال و یا رمزارز وجود دارد که هیچ خروجی‌ای ندارد.

در انتهای اطلاعیه کوین نیک مارکت در مورد مسئولیت نگه‌داری از دارایی مشتریان در شرایط قانونی غیر شفاف و اثر آن بر تصمیم توقف فعالیت از سوی این صرافی، آمده است:

در نهایت با شرایط فعلی و با توجه به اینکه نگه داشتن دارایی مردم در پلتفرم کوین نیک مارکت در شرایطی که قانون مشخصی وجود ندارد و ریسک بسیار بزرگی را برای ما و مشتریان‌ ما ایجاد کرده است، تصمیم گرفتیم با وجود همه سختی‌هایی که برای رشد این کسب‌و‌کار کشیده بودیم، ادامه فعالیت کوین نیک مارکت را متوقف کنیم.

البته در انتهای اطلاعیه ذکر شده است با توجه به اینکه دارایی کاربران در معاملات OTC نزد آن‌ها به امانت نمی‌ماند، تلاش می‌کنند «تا زمانیکه می‌توانند به فعالیت به صورت OTC ادامه دهند». در این مورد تا زمان نگارش خبر اطلاعات دقیق‌تری ارائه نشده است.

در انتهای اطلاعیه توقف فعالیت کوین نیک مارکت در مورد ساز و کار توقف فعالیت و تکلیف دارایی‌های کاربران در این صرافی به موارد زیر اشاره شده است:

  • واریز تومانی و رمزارز طی ۲۴ ساعت آینده (تا پایان ۱۳ دی) متوقف خواهد شد و آدرس‌های رمزارز در کیف پول شما جهت واریز اعتبار ندارد. پس از این تاریخ کوین نیک مارکت هیچ‌گونه مسئولیتی در خصوص واریز به این آدرس‌ها ندارد.
  • معامله بعد از تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۲۰ امکان‌پذیر نیست و کلیه سفارش‌های باز کاربران لغو می‌شود.
  • امکان برداشت دارایی‌ها تا تاریخ ۱۴۰۱/۱۰/۳۰ از طریق اپلیکیشن و وبسایت کوین نیک مارکت به صورت اتوماتیک امکان‌پذیر است و بعد از این تاریخ فرآیند جدید جهت دارایی‌های برداشت نشده متعاقبا اعلام می گردد.
  • از تاریخ ‍۱۴۰۱/۱۲/۲۸ کوین نیک مارکت کلیه فعالیت‌های خود را متوقف خواهد کرد و هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال دارایی‌های برداشت نشده و یا پشتیبانی کاربران و غیره نخواهد داشت.
لغو واریزها به کوین نیک مارکت
توقف امکان واریز ریال و رمزارز به صرافی کوین نیک مارکت؛ منبع: میهن بلاکچین

شرایط صرافی کوین نیک ماکت برای بسیاری از استارت‌آپ‌های فعال در حوزه کریپتو قابل درک است. برخورد بدبینانه و بعضا قهری سیستم بانکی و قانون‌گذاران و دولت با فضای کریپتو در کنار محدودیت دسترسی به اینترنت از سوی نهادهای گوناگون، شرایط دشوار فعالیت در اقتصاد ایران را برای بسیاری شرکت‌ها صدچندان دشوارتر کرده است و در صورت ادامه این سیاست‌ها بعید نیست که بسیاری شرکت‌های نوپای دیگر نیز به سرنوشت مشابهی دچار شوند.

میهن بلاکچین

منبع

امارات متحده عربی بزرگترین شرکت‌های رمزارز جهان را جذب می‌کند |‌بورس سیگنال
nobitex

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

nobitex
دکمه بازگشت به بالا