اخبار اقتصادی

صدور ۵۰ میلیون کد رهگیری در حوزه لوازم یدکی خودرو | خبر اقتصادی امروز

بورس سیگنال، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: از ابتدای استقرار دولت تا کنون بیش از ۵۰ میلیون کد رهگیری صرفاً در حوزه قطعات یدکی خودرو صادر شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به سوالات زیر پاسخ داد:

از زمان آغاز طرح مبارزه با قاچاق کالا در حوزه لوازم یدکی چقدر شاهد کاهش قاچاق در این حوزه بوده ایم؟

دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز: موضوع قطعات و لوازم یدکی خودرو جزو اولویت‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. اولین سوال این است که آیا زیرساخت‌ها فراهم است تا به حوزه مقابله با قاچاق لوازم یدکی بپردازیم، پاسخ در اینجا بله است. زیرساخت‌های قانونی فراهم و آموزش‌ها هم نیز ارائه شده است.

ممکن است از برخی از فعالین بپرسیم که آیا آموزش ارائه شده و یا اطلاعی از موجود دارند ممکن است آن‌ها بگویند که اطلاعی ندارند. واقعیت این است که همه آموزش‌ها انجام و زیرساخت‌های قانون ایجاد شده است.

ما در مورد کالایی صحبت می‌کنیم که نزدیک به ۱۱ و نیم میلیارد دلار حجم گردش مالی دارد که بیش از ۲ میلیارد آن قاچاق است.

آیا با زیرساخت‌هایی که ایجاد شده، تغییر رفتاری صورت پذیرفته است؟

دهقانی نیا: با توجه به اراده منسجم و مصممی که در وزارت صمت شاهد هستیم و در سایر وزارتخانه‌ها هم نیز تسری پیدا خواهد کرد، از ابتدای استقرار دولت تا کنون بیش از ۵۰ میلیون کد رهگیری صرفاً در لوازم قطعات یدکی صادر شده است.

ابزار برای تشخیص در اختیار مراجعه کننده و مخاطب قرار گرفته است. ۵۰ میلیون کد رهگیری که در این حوزه صادر شده نشانه برنامه ریزی است که برای ایجاد این زیرساخت انجام شده است. انتظار داریم بعد از هفته بعد که مهلت برای تولیدکنندگان تمام می‌شود و مقابله در سطح عرضه به عنوان گلوگاه شکل می‌گیرد قاعدتاً با کاهش قاچاق لوازم یدکی خودرو مواجه شویم.

باتری و کمک فنر کالا‌های اولویت دار طبقه قطعات لوازم یدکی هستند و بقیه اقلام هم مشمول ۵۵ قلم می‌شوند و از ۱۵ مرداد به بعد آماج حملات مبارزه با قاچاق در سطح عرضه قرار خواهد گرفت.

چگونه می توان کالای اصل و تقلبی را با یکدیگر مقایسه کرد؟

دهقانی نیا: قطعا وقتی مردم برای خرید به سطح عرضه مراجعه می‌کنند، به این نکته توجه خواهند کرد که کالایی را تهیه می‌کنند که با سلامت خود و خانواده درگیر است همان طور که به وجه مورد نظر دقت می کنند. به موضوع سلامت و اصالت کالا هم باید دقت کنند. در کنار این موضوع این زیرساخت قانونی در اختیار مردم قرار گرفته تا اصالت کالا را احصا کنند.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت در ادامه برنامه به بیان دیدگاه های خود پرداخت.

چه اقداماتی در راستای اجرای طرح مقابله با کالای قاچاق انجام شده است؟

آقای برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت: ما زمان بندی سطح عرضه و تولیدکنندگان کالا داریم، همه مطلع شدند که ۵۳ قلم دوم را شامل گروه کالایی علاوه بر کمک فنر و باتری کرده‌ایم.در ۴ ماه قبل جلساتمان شروع شد. رویکرد ما به صورت تعاملی، هم افزایی، آموزشی، فرهنگ سازی و حل مشکل است.

رویکرد ما سلبی نیست بلکه رویکرد به صورت ایجابی و حمایت از تولید کننده است. هدف گذاری ما به این صورت بود که ۱۵ تیرماه جمع‌بندی صورت بگیرد، یک ماه فرصت بود ، زیرا تعداد زیادی در صف هستند تا به مرحله شناسه گیری برسند لذا با مهلت یک هفته ای موافقت شد. تولیدکنندگان قطعات یدکی خودرو تا به الان به این طرح پیوسته اند و تعداد زیادی در صف دریافت کد شناسه قرار دارند.

اتحادیه تولیدکنندگان و حتی مجموعه های صنفی و تولیدی به ما کمک می کنند تا به هدف برسیم. به شدت تولید کنندگان نقش حمایتی ایفا می کنند و این کار به نفع تولید داخلی و مشتری است.

برخی جاها نیاز به واردات نداشتند، تولیدکنندگان خودشان تقسیم به کار کردند و در نهایت گفتند که ۱۰۰ درصد نیاز داخلی را می توانند تامین کنند.

مردم آثار مثبت این موضوع را در سطح جامعه می بینند. این امر در کنار همه مشکلاتی که اصناف دارند و ما منکر آن نیستیم، یک اقدام اصلاحی برون‌رفت از بسیاری از مشکلات است که به نفع اصناف است.

مشکلات اقتصادی زیاد است اما همه باید همت کنند. اصناف و اتحادیه ها پیش قدم شدند و از سهم و اعتبار صنفی خودشان پاسداری کردند. در هر جامعه افرادی هستند که متخلف هستند.

چگونه می توانیم قطعات اصلی و تقلبی را شناسایی کنیم؟

برادران: قطعات یدکی تقلبی صدمات مادی و جانی برای مردم به بار می‌آورد. نظارت‌ها باید دقیق شود و از تولید کننده های برتر و اصناف برتر حمایت شود. باید اگر کسی به دنبال سوداگری است نتواند در این چارچوب اهداف خود را دنبال کند.

#صدور #۵۰ #میلیون #کد #رهگیری #در #حوزه #لوازم #یدکی #خودرو
منبع

ازسرگیری صادرات خودروی سواری ایرانی به روسیه پس از 10 سال- اخبار خودرو - | ""
nobitex

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

nobitex
دکمه بازگشت به بالا