اخبار

سقوط نفت با بازارهای جهانی چه کرد؟

[ad_1]

تاثیرگذارترین عامل بر بازارهای جهانی در هفته‌ چهارم آوریل، منفی شدن قیمت نفت آمریکا در معاملات روز دوشنبه بود.

به گزارش بورس سیگنال، در اولین روز از معاملات هفتگی، نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه می با نرخ پایین در تاریخ قیمت‌گذاری شد و با افت بیش از ۳۰۰ درصد به منفی ۳۷ دلار رسید.

روند نزولی هر دو شاخص نفت، (برنت و نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه ژوئن) در روزهای بعدی هم ادامه یافت و بازار طلای سیاه اتفاقات بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد.

درحالی‌که هر بشکه نفت خام برنت در اولین روز از معاملات با قیمت ۲۵٫۳۴ دلار معامله می‌شد، در معاملات روز جمعه به ۲۱٫۴۴ دلار رسید.

پایین‌ترین قیمت نفت به روز سه‌شنبه مربوط می‌شود که بهای هر بشکه نفت خام برنت به ۱۶٫۱۸ دلار رسید. اگرچه در سه روز بعدی، نفت برنت حدود ۵۰ درصد رشد کرد و بار دیگر به کانال ۲۰ دلار بازگشت، اما در مجموع، کاهش ۲۱٫۶ درصدی را در هفته گذشته به‌ثبت رساند.

این روند موجب شد تقاضا برای دارایی‌های امن (دلار و طلا) افزایش یابد.

شاخص دلار که نرخ برابری آن را در مقابل سبدی از ارزهای جهانی اندازه‌گیری می‌کند، در هفته‌ای که گذشت، رشد ۰٫۵ درصدی را تجربه کرد و بار دیگر به سطح ۱۰۰ واحد بازگشت.

نمودار زیر بازدهی چهار بازار دلار، طلا، نفت برنت و بیت‌کوین را در هفته گذشته میلادی نشان می‌دهد:

به‌گفته تحلیلگران، سقوط قیمت کامودیتی‌ها و افت بازار سهام نشان می‌دهد که فعالان بازار انتظار دارند، اقتصاد جهانی حتی پس از بازگشایی و شروع فعالیت‌ها، برای مدتی ضعیف باقی بماند.

در هفت روز گذشته، شاخص داوجونز با افت ۱٫۹۳ درصدی مواجه شد و شاخص S&P 500 نیز با ۱٫۳۲ درصد کاهش در معاملات روز جمعه در سطح دو هزار ۸۳۶ قرار گرفت.

شاخص نزدک هم در هفته چهارم آوریل ۰٫۱۷ درصد افت کرد.

طلا اما موفق شد بار دیگر از قله هزار و ۷۰۰ دلار در هر اونس عبور کرده و به بالاترین سطح هشت سال گذشته برسد.

کارشناسان بر این باورند، دلیل افت‌وخیزهای فلز زرد در هفته‎های گذشته، کاهش نقدینگی در بازار سهام و فروش طلا از سوی سرمایه‌گذاران است.

بسیاری از تحلیلگران نسبت به آینده فلز گرانبها خوش‌بین هستند. در تازه‌ترین گزارش منتشرشده از سوی شرکت خدمات مالی و بانکداری Bank of America، این موسسه پیش‌بینی کرده است که قیمت جهانی طلا در سال جاری میلادی به بالاترین سطح تاریخی خواهد رسید.

تحلیلگران این موسسه چشم‌انداز خود از آینده قیمت طلا را ۵۰ درصد افزایش داده‌اند و بر این باورند که قیمت فلز زرد طی ۱۸ ماه آینده به سه هزار دلار خواهد رسید.

یکی از کارشناسان این موسسه گفته است: به‌دنبال کوچک‌تر شدن اقتصاد کشورها، افزایش هزینه‌های مالی و رشد بدهی‎های بانک مرکزی، ارزهای فیات تحت فشار قرار خواهند گرفت و طلا به گزینه جذابی برای سرمایه‌گذاران تبدیل می‌شود.

در بازار ارزهای دیجیتال هم بیت‌کوین در هفته گذشته با رشد ۵٫۸ درصدی مواجه شد. درحالی‌که هر بیت‌‌کوین در معاملات روز دوشنبه با قیمت شش هزار و ۸۹۶ دلار معامله می‌شد، در حال حاضر (در لحظه تنظیم گزارش) به هفت هزار و ۵۸۸ دلار افزایش یافته است.

شب گذشته قیمت بیت‌کوین برای مدت کوتاهی به بیش از هفت هزار و ۷۰۰ دلار رسید، اما این قیمت دوام نداشت.

درحالی‌که سومین هلوینگ (نصف شدن پاداش استخراج بیت‌کوین) در ماه می رخ می‌دهد، بسیاری از کارشناسان بازار ارزهای رمزنگاری‌شده به آینده آن خوش‌بین هستند.

داده‌های تاریخی نشان می‌دهد، هر بار هلوینگ رخ داده، قیمت بیت‌کوین افزایش یافته است.

زمانی‌که اولین هلوینگ در سال ۲۰۱۲ رخ داد، قیمت بیت‌کوین ۱۱ دلار بود؛ اما یک سال پس از هلوینگ و در سال ۲۰۱۳، قیمت به هزار و ۳۰۸ دلار رسید.

در سال ۲۰۱۶ و در هلوینگ دوم، قیمت بیت‌کوین حدود ۶۰۰ دلار بود؛ اما بعد از یک سال و در سال ۲۰۱۷ به دو هزار و ۵۰۰ دلار افزایش یافت.

[ad_2]

ترین‌های بورس کالا در بهار امسال معرفی شدند- اخبار اقتصادی - اخبار تسنیم
nobitex

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

nobitex
دکمه بازگشت به بالا