تحلیل سهام

جهش ۲۵ درصدی دوج کوین در هفت روز؛ حرکت بعدی چیست؟

جهش ۲۵ درصدی دوج کوین در هفت روز؛ حرکت بعدی چیست؟

با وجود اینکه قیمت دوج کوین از اوج تاریخی خود همچنان فاصله زیادی دارد، یک الگوی صعودی در نمودار این ارز دیجیتال دیده می‌شود که اگر درست عمل کند، قیمت این میم‌ کوین ۱۵۰ درصد رشد خواهد کرد؛ اما چقدر احتمال دارد که دوج کوین طبق هدف این الگو با چنین جهشی مواجه شود؟

به گزارش کوین تلگراف، به نظر می‌رسد سقوط شدید دوج کوین بین مه ۲۰۲۱ تا فوریه ۲۰۲۲ (اردیبهشت تا بهمن ۱۴۰۰) که باعث از‌دست‌رفتن تقریباً ۸۵ درصد از ارزش آن شد، اکنون به پایان رسیده است.

قیمت دوج کوین دو هفته پیش به سطح تقریباً ۰.۱۰ دلار رسید که باعث افزایش فشار خرید در این کف قیمتی شد و به‌دنبال آن، این میم کوین محبوب جهشی ۳۰ درصدی را تجربه کرد و در ۲۷ مارس (۷ فروردین) به سطح ۰.۱۴ دلار رسید. در همین حال، بازگشت روبه‌بالای قیمت این توکن که از سطح حمایت الگوی کنج کاهشی (Falling Wedge) روی نمودار شروع شده، نشانه‌ای برای یک روند صعودی طولانی‌مدت در هفته‌های آتی است.

به‌طور دقیق‌تر، الگوی کنج کاهشی زمانی تشکیل می‌شود که بازار در مجموع نزولی و قیمت بین دو خط روند هم‌گرا و با شیب‌ روبه‌پایین در نوسان باشد. در بهترین حالت، این الگو باعث می‌شود قیمت از محدوده نزولی به‌سمت بالا خارج شود و به‌اندازه حداکثر فاصله بین خطوط روند بالا و پایین الگو، افزایش پیدا کند.

نمودار هفتگی قیمت دوج کوین/ دلار همراه با الگوی کنج نزولی
نمودار هفتگی قیمت دوج کوین؛ الگوی کنج کاهشی روی نمودار.

بازگشت دو هفتهٔ پیش دوج کوین از خط روند پایینی الگوی کنج کاهشی، ادامه حرکت صعودی به‌سمت خط روند بالایی، یعنی نزدیک به ۰.۱۸ دلار را امکان‌پذیر می‌کند. به همین ترتیب، شکست و عبور از خط روند بالای الگوی کنج نزولی، باعث رشد ۱۵۰ درصدی دوج کوین نسبت به قیمت امروز و رسیدن آن تا ۰.۳۷ دلار خواهد شد.

همچنین بخوانید: آشنایی با ۱۰ الگوی نموداری تحلیل تکنیکال که هر معامله‌گری باید بداند

خطراتی که این چشم‌انداز صعودی را تهدید می‌کنند

تام بولکوفسکی (Tom Bulkowski)، معامله‌گر کهنه‌کار بازارهای مالی، معتقد است که الگوی کنج کاهشی در پیش‌بینی حرکات صعودی قیمت عملکرد ضعیفی دارد. او می‌گوید در این الگوی خاص تعداد دفعاتی که قیمت به هدف الگو نمی‌رسد زیاد و نرخ متوسط دفعاتی که قیمت پس از خروج از الگو رشد می‌کند، پایین است. بولکوفسکی ۸۰۰ معامله مختلف را بررسی کرده است که نشان می‌دهند احتمال عبور از الگوی کنج کاهشی و رسیدن به اهداف صعودی، ۶۲ درصد است.

علاوه بر این، سابقه دوج کوین نشان‌دهنده هم‌بستگی مثبت قیمت این ارز دیجیتال با بیت کوین است که در حال حاضر روی عدد ۹۴ درصد قرار دارد. این موضوع همچنین می‌تواند روند صعودی دوج کوین را در صورتی که قیمت بیت کوین به‌دلیل فشارهای کلان اقتصادی و درگیری میان روسیه و اوکراین کاهش یابد، محدود کند.

ضریب هم‌بستگی بین دوج کوین و بیت کوین
نمودار هم‌بستگی بین قیمت دوج کوین و بیت کوین.

مایک مک‌گلون (Mice McGlone)، تحلیلگر ارشد بورس کالا در بلومبرگ اینتلیجنس (Bloomberg Intelligence)، چندی پیش گفته بود قیمت بیت کوین به‌دلیل هم‌بستگی قوی خود با بازار سهام آمریکا ممکن است تا ۳۰٬۰۰۰ دلار سقوط کند. با این حال، او افزود که بیت کوین برای رسیدن به هدف ۱۰۰٬۰۰۰ دلاری خود در بلندمدت، باید اصلاحی صعودی را از این کف قیمتی آغاز کند.

حمایت‌ها و مقاومت‌های پیش روی دوج کوین

روند صعودی اخیر دوج کوین اکنون نشان‌دهنده یک حرکت سریع به‌سمت محدوده ۰.۱۵ تا ۰.۱۹ دلار است. در این ناحیه ۳ سطح مقاومت روانی وجود دارد که عبارت هستند از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (خط سبز روی نمودار)، میانگین متحرک نمایی ۵۰ روزه (خط قرمز روی نمودار) و سطح ۰.۶۱۸ اصلاحی فیبوناچی (نزدیک به ۰.۱۹ دلار) که همگی در نمودار زیر نشان داده شده‌اند.

نمودار روزانه قیمت دوج کوین/ دلار
نمودار روزانه قیمت دوج کوین.

یک اصلاح نزولی قوی همراه با افزایش حجم معاملات در ناحیه مقاومتی مذکور، می‌تواند باعث شود دوج کوین تا سطح ۰.۷۸۶ اصلاحی فیبوناچی در نزدیکی ۰.۱۰ دلار سقوط کند. از سوی دیگر، یک حرکت قاطع به بالای این محدوده می‌تواند به روندی صعودی به‌سمت ۰.۲۴ دلار منجر شود. سطوح ۰.۳۰ و ۰.۳۷ دلار را هم باید به‌عنوان اهداف بعدی در نظر بگیریم که البته هدف الگوی کنج کاهشی نیز محسوب می‌شوند.

منبع

ادامه آلودگی هوا در شهرهای صنعتی و پر جمعیت/ انباشت آلاینده‌ها در تهران- اخبار راه و مسکن - | ""
nobitex

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

nobitex
دکمه بازگشت به بالا