اخبار ارز دیجیتال

جهش قیمت «سم کوین»ها؛ علت رشد توکن‌های مرتبط با صرافی ورشکسته FTX چیست؟

جهش قیمت «سم کوین»ها؛ علت رشد توکن‌های مرتبط با صرافی ورشکسته FTX چیست؟

یکی از نکات جالب توجه رالی صعودی ماه ژانویه، رشد چشمگیر قیمت رمزارزهای مرتبط با صرافی ورشکسته FTX بود.

به گزارش میهن بلاکچین و به نقل از بیتکوینیست، همزمان با سقوط صرافی بزرگ FTX در ماه نوامبر (آبان) و رسوایی‌های مالی-اخلاقی پیرامون آن، قیمت تمام رمزارزهایی که به نوعی از حمایت سم بنکمن-فرید (SBF) و بازوی سرمایه‌گذاری خطرپذیر FTX، آلامدا ریسرچ، برخوردار بودند، با افت چشمگیری مواجه شد. این‌ رمزارزها که به خاطر ارتباط با سم بنکمن-فرید، به آن‌ها «سم-کوین» می‌گفتند، علاوه بر FTT، توکن بومی صرافی FTX، و رمزارزهای مهمی مانند سولانا، رمزارزهای متنوع دیگری مانند سرم (SRM)، مپز (MAPS) و اکسیژن (OXY) را شامل می‌شدند.

با وجود سقوط قیمت به‌اصطلاح سم کوین‌ها در انتهای سال ۲۰۲۲، در ماه اخیر همراه با رالی صعودی قیمت بیت کوین، قیمت این رمزارزها رشد چشمگیری را تجربه کرده است. رشد قیمت این توکن‌ها در حالی اتفاق می‌افتد که صرافی FTX همچنان از دسترس خارج است و با میلیاردها دلار بدهی مشغول طی کردن مراحل ورشکستگی است و رییس سابق آن برای انواع اتهامات از جمله کلاهبرداری از مشتریان و سرمایه گذاران FTX در حال محاکمه است.

رشد قیمت FTT

قیمت FTT، توکن بومی صرافی FTX از کف ثبت شده در ۳۰ دسامبر ۲۰۲۲ (۹ دی ۱۴۰۱) تا امروز، ۱۳۶٪ رشد کرده است و از ۰.۸۱ دلار به ۱.۹۷ دلار رسیده است. قیمت FTT در ۱۶ ژانویه (۲۶ دی) به ۲.۸ دلار هم رسید. این در حالی است که ATH قمیت FTT در بازار گاوی سال ۲۰۲۱ حدود ۸۵ دلار بود.

قیمت FTT
نمودار قیمت FTT در تایم فریم روزانه بر حسب BUSD؛ منبع: تریدینگ ویو

رشد قیمت سولانا

قیمت رمزارز SOL، کوین بومی شبکه لایه ۱ سولانا که با حمایت FTX توانست در بول ران قبلی تا ۲۶۰ دلار صعود کند، و به عنوان مهم‌ترین رقیب اتریوم مطرح شود، همراه با فروپاشی FTX سقوط خیره‌کننده‌ای داشت و تا ۲۹ دسامبر ۲۰۲۲ (۸ دی ۱۴۰۱) به ۸ دلار رسید. با این حال قیمت SOL طی یک ماه اخیر حدود ۲۰۰٪ رشد داشته است و در حال حاضر حدود ۲۴ دلار معامله می‌شود.

قیمت سولانا
نمودار قیمت SOL در تایم فریم روزانه؛ منبع: تریدینگ ویو

رشد قیمت SRM

قیمت رمزارز SRM، توکن بومی پروژه Serum، صرافی غیرمتمرکز بر بستر سولانا، که در تاریخ ۲۹ دسامبر (۸ دی) به حدود ۱۱ سنت رسید در حال حاضر با ۲۴۰٪ رشد حدود ۳۷٪ معامله می‌شود. ATH قیمت SRM حدود ۱۲.۸ دلار است که در سپتامبر ۲۰۲۱ (شهریور ۱۴۰۱) رخ داد.

رشد قیمت SRM
نمودار قیمت SOL در تایم فریم روزانه؛ منبع: تریدینگ ویو

علاوه بر SOL، FTT و SRM که مهم‌ترین «سم-کوین‌ها» محسوب می‌شوند قیمت رمزارزهای MAPS و OXY نیز از کف شکل گرفته در انتهای سال ۲۰۲۲، به ترتیب ۳۵۱٪ و ۳۵۳٪ رشد کرده است.

علت رشد قیمت سم-کوین‌ها چیست؟

رشد چشمگیر قیمت بیت کوین از ابتدای سال ۲۰۲۳ باعث شد معامله با لورج بالا به بازار بازگردد و آلت‌کوین‌های مختلف پس از فشرده شدن به مقاومت‌های چند ساله، یک رالی تسکینی قابل توجه تجربه کنند. سم-کوین‌ها هم از این روند جدا نبودند اما انتشار زمزمه‌هایی در مورد امکان بازگشایی صرافی FTX تحت مدیریت جدید برای جبران زیان مال‌باختگان، یکی از بزرگترین محرک‌های بازیابی قیمت سم‌کوین‌ها بود.

باید توجه داشت که در صورت توقف روند صعودی قیمت بیت کوین یا نقض شایعات پیرامون بازگشایی FTX احتمال نزول مجدد قیمت سم-کوین‌ها وجود دارد و معامله و سرمایه‌گذاری در این توکن‌ها که از نظر تحلیل فاندامنتال آسیب شدید و حتی شاید جبران‌ناپذیری دیده‌اند به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. هدف این مطلب یادآوری طبع سوداگرانه بازار کریپتو و افزایش آگاهی‌ مخاطبان در مورد وضعیت بازار است.

منبع

ضربه کاری چین به صنعت استخراج رمز ارز
nobitex

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

nobitex
دکمه بازگشت به بالا