اخبار ارز دیجیتال

تلاشی 11 میلیون دلاری برای یافتن 181 میلیون دلار بیت کوین در یک گورستان زباله

تلاشی 11 میلیون دلاری برای یافتن 181 میلیون دلار بیت کوین در یک گورستان زباله

زندگی «جیمز هاولز» زمانی متحول شد که او به اشتباه یک هارد درایو حاوی 8000 بیت کوین را دور انداخت. اگر این هارد درایو اکنون در اختیار او بود، می‌توانست به حدود 181 میلیون دلار سرمایه دسترسی داشته باشد. اما هنوز که هنوز است او نتوانسته هارد درایو خود را به دست آورد و تلاش‌ها همچنان ادامه دارد.

جیمز هاولز در سال 2013 دو هارد درایو لپ‌تاپ یک شکل را در کشوی میز خود قرار داده بود. یکی از آن‌ها خالی و دیگری حاوی 8000 بیت کوین بود. او می‌خواست هارد درایو خالی را دور بیندازد، اما به اشتباه درایوی را دور انداخت که امروز می‌توانست میلیون‌ها دلار ارزش داشته باشد.

حالا بعد از گذشت 9 سال، هاولز هنوز مصمم است که بیت کوین‌های خود را پیدا کند. او که حالا 36 سال دارد، امیدوار است مقامات محلی اجازه دهند در محل دفن زباله‌ها به دنبال رمزارزهایش بگردد، ولی هنوز در کسب رضایت آن‌ها موفق نبوده است.

شورای شهر نیوپورت در ولز حدود یک دهه است که درخواست‌های او برای کند و کاو به دنبال این هارد درایو را رد کرده و مدعی است این کار نه تنها پرهزینه بلکه از نظر زیست محیطی آسیب‌زا خواهد بود. با این حال، هاولز از تصمیم خود عقب ننشسته است.

هاولز حالا به مجله اینسایدر اجازه داده تا نگاهی به طرح 11 میلیون دلاری او برای بررسی 110 هزار تن زباله داشته باشد. این طرح با حمایت دو سرمایه‌گذار برنامه‌ریزی شده و او امیدوار است که بتواند در هفته‌های آینده با ارائه این طرح چراغ سبز شورای شهر برای آغاز عملیات جستجوی خود را دریافت کند.

جیمز هاولز

یافتن یک هارد درایو در بین 110 هزار تن زباله

پیدا کردن هارد درایوی به اندازه یک آیفون 6 در میان هزاران تن زباله شبیه یک ماموریت غیرممکن است. ولی هاولز که اتفاقا در گذشته در حوزه IT کار می‌کرده، می‌گوید انجام این کار با کمک نیروهای مرتب‌کننده انسانی، سگ‌های رباتیک و یک الگوریتم هوش مصنوعی که می‌تواند بر روی تسمه نقاله به دنبال این درایو برگردد، قابل انجام خواهد بود.

این نقشه وابسته به این که شورای شهر تا چه اندازه به او اجازه جستجو بدهد، در دو نسخه تنظیم شده است. بر اساس پیش‌بینی‌های جیمز هاولز، اجرای جامع‌ترین راهکار سه سال طول می‌کشد و شامل بررسی 110 هزار تن زباله و صرف هزینه 11 میلیون دلاری است. ولی یک نسخه کوچک‌تر از این برنامه می‌تواند ظرف مدت 18 ماه و با صرف هزینه 6 میلیون دلاری انجام شود.

او تیمی از هشت متخصص را تشکیل داده که در حوزه‌هایی نظیر مرتب‌سازی با هوش مصنوعی، استخراج از گورستان پسماند، مدیریت زباله و استخراج داده مهارت دارند. یکی از این افراد پیش‌تر برای شرکتی کار کرده بود که داده‌های جعبه سیاه شاتل فضایی کلمبیا را بازیابی کرده بود.

این متخصصان و شرکت‌های آن‌ها در صورت آغاز کار با هاولز وارد قرارداد پیمانکاری می‌شوند و در صورت بازیابی بیت کوین‌ها پاداش ویژه‌ای دریافت خواهند کرد. او می‌گوید دستگاه‌ها زباله‌ها را بیرون می‌کشند و بعد آن‌ها در مرکزی در نزدیکی این گورستان مرتب‌سازی خواهند شد.

سپس نیروهای انسانی این زباله‌ها را وارسی خواهند کرد و دستگاهی به نام Max-AI از یک شرکت اهل اورگان روی تسمه نقاله قرار می‌گیرد تا دوباره زباله‌ها را بررسی کند. «رمی لی گراند» از تیم Max-AI می‌گوید این شرکت الگوریتم‌های هوش مصنوعی را تعلیم می‌دهد تا هارد درایوهایی را پیدا کنند که از نظر ظاهری شبیه هارد درایو هاولز هستند. سپس یک بازوی مکانیکی هر چیزی را که بتواند به عنوان یک کاندیدا در نظر گرفته شود، جدا می‌کند.

هاولز مسائل امنیتی را هم فراموش نکرده و احتمال سرقت هارد درایو خود را در نظر گرفته است. او برای استفاده 24 ساعته از دوربین‌های مداربسته و دو سگ رباتیک Spot از بوستون داینامیکس بودجه در نظر گرفته است. این سگ‌ها قرار است هر شب به عنوان دوربین سیار در مرکز تجزیه زباله حرکت کنند و علاوه بر جستجو به دنبال درایو او، مراقب نیروها باشند.

ربات اسپات بوستون داینامیکس

جیمز هاولز می‌گوید تیم او در ماه مه اولین جلسه خود را در برگزار کرد تا هر آن‌چه را که باید به شورای شهر بگوید تمرین کند. این جلسه بدون غافل‌گیری نبود و «ریچارد هموند»، مجری سابق Top Gear هم در آن حاضر شد. او یک ویدیوی مستند کوتاه از هاولز در یوتیوب خود منتشر کرده است.

هموند درباره تیم هاولز می‌گوید: «آن‌ها به وضوح گروهی از افراد متعهد هستند که به او و برنامه‌شان ایمان دارند…اگر من جای او بودم، فکر نمی‌کنم قدرت انجام این کارها را می‌داشتم.»

هاولز می‌گوید پس از پایان جستجو، زباله‌ها را تمیز و آن‌ها را تا جای ممکن بازیافت می‌کنند. باقی مانده پسماندها که قابلیت بازیافت ندارند، دوباره دفن خواهند شد. او ادامه می‌دهد: «ما به هیچ عنوان نمی‌خواهیم به محیط زیست صدمه بزنیم، می‌خواهیم همه چیز را در شرایط بهتری رها کنیم.»

بخشی از برنامه هاولز این است که پس از پایان کار یک مزرعه خورشیدی یا بادی در این گورستان پسماند بسازد. با این حال، به نظر نمی‌رسد که شورای شهر به این زودی‌ها با پیشنهاد او موافقت کند. یکی از اعضای شورای شهر به اینسایدر گفته هیچ طرحی از سوی آقای هاولز باعث نخواهد شد که شورا به او مجوز بدهد: «برنامه‌های او ریسک‌های زیست محیطی قابل توجهی دارند که نمی‌توانیم آن‌ها را بپذیریم.»

اگر هارد درایو پیدا شود، اصلا کار خواهد کرد؟

هارد درایو

این که آیا این هارد درایو کار خواهد کرد یا خیر، به وضعیت یکی از قطعات آن موسوم به صفحه مغناطیسی (یا پلاتر) بستگی دارد، صفحه‌ای که از شیشه یا فلز ساخته می‌شود و اطلاعات را ذخیره‌سازی می‌کند. هاولز می‌گوید تا زمانی که این صفحه نشکسته باشد، شانس بازیابی اطلاعات 80 تا 90 درصد است.

«فیل بریج»، متخصص بازیابی اطلاعات که مشاور هاولز در این پروژه است، به اینسایدر می‌گوید که این تخمین دقیق است. ولی اگر صفحه مغناطیسی آسیب دیده باشد، شانس بازیابی اطلاعات فوق‌العاده کم می‌شود. بریج می‌گوید به این پروژه ملحق شده چون ماجرا به نظرش جذاب آمده است.

او ادامه می‌دهد: «این پروژه یکی از آن چیزهایی است که به یک باره توجه شما را به خود جلب می‌کنند. اگر بتوانیم به او کمک کنیم که اطلاعاتش را پس بگیرد و به همه ثابت کند که اشتباه می‌کردند، داستان بسیار جذابی به وقوع خواهد پیوست.»

بودجه پروژه از کجا می‌آید؟

«هانسپیتر یابرگ» و «کارل وندبورن»، دو سرمایه‌گذار خطرپذیر از سوئیس و آلمان هستند که متعهد شده‌اند تا در صورت موافقت شورای شهر سرمایه 11 میلیون دلاری مورد نیاز برای انجام این پروژه را فراهم کنند. یابرگ می‌گوید: «واضح است که این پروژه جستجو به دنبال سوزن در یک انبار کاه است و سرمایه‌گذاری بسیار بسیار پرریسکی خواهد بود.»

هاولز می‌گوید هنوز با سرمایه‌گذاران خود قرارداد امضا نکرده، اما از طریق زوم جلساتی داشته است. او اضافه می‌کند: «تا زمانی که مجوزی از سمت شورای شهر نیوپورت به دست من نرسد، چیزی برای امضا کردن وجود نخواهد داشت.»

گورستان پسماند نیوپورت

اگر او بیت کوین‌هایش را پیدا کند چه می‌شود؟

جیمز هاولز می‌گوید اگر بتواند بیت کوین‌های خود را بیابد، حدود 30 درصد آن معادل 54 میلیون دلار را نگه می‌دارد. او می‌گوید یک سوم رمزارزها به تیم بازیابی، 30 درصد به سرمایه‌گذاران و مابقی به 150 هزار شهروند نیوپورت داده خواهد شد.

او در ابتدا قرار بود به هر شهروند نیوپورت 240 دلار بدهد، اما بعداً این مبلغ را تا 60 دلار پایین آورد تا شرکت‌های حرفه‌ای را وارد این پروژه کند و شانس بیشتری برای جلب رضایت شورای شهر داشته باشد.

اگر شورا با پیشنهاد هاولز موافقت نکند چه می‌شود؟

این مرد 36 ساله می‌گوید اگر نتواند شورا را راضی کند، به عنوان شانس آخر از آن‌ها با ادعای ایجاد ممنوعیت غیرقانونی برای دسترسی به هارد درایوش، شکایت خواهد کرد. او می‌گوید: «تا به حال تمایل نداشته‌ام که این مسیر را طی کنم چون نمی‌خواستم برای کسی دردسر بسازم. هدف من همکاری با شورای شهر نیوپورت است.»

هاولز می‌گوید تاکنون اجازه ملاقات رودررو با شورا را پیدا نکرده است. اما در ماه مه 2021 یک جلسه زوم 20 دقیقه‌ای با آن‌ها داشته و حالا امیدوار است که طرح جدیدش بتواند رضایت آن‌ها را به دست آورد.

هاولز پس از ارائه طرح خود برای شورا راهی جز صبر کردن ندارد. او توضیح می‌دهد: «این بهترین شرایطی است که تاکنون داشته‌ام. این طرح حرفه‌ای‌ترین عملیاتی را شامل می‌شود که تاکنون تدوین کرده‌ایم و بهترین افراد را برای اجرای آن پیدا کرده‌ایم.»

این طرفدار رمزارزها که حالا به دنبال دارایی عظیم از دست رفته خود می‌گردد، می‌گوید امورات زندگی‌اش را از طریق خرید و فروش بیت کوین می‌گذارند. او می‌گوید فعلا نمی‌خواهد به این فکر کند که با پولی که از بازیابی این بیت کوین‌ها به دست می‌آورد، چه کارهایی می‌تواند انجام دهد، چون در آن صورت می‌داند که دیوانه خواهد شد. ظاهرا او آگاه است که احتمال پیدا نشدن و قابل بازیابی نبودن این اطلاعات یک احتمال بسیار واقعی است و نباید پیش از موعد بیش از اندازه به آینده امیدوار شود.

منبع

صرافی رمزارز کوین اسپات بیش از 2 میلیون دلار در هک از دست داد - ""
nobitex

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

nobitex
دکمه بازگشت به بالا