اخبار ارز دیجیتال

تقاطع میانگین متحرک‌های ۱۰۰ و ۵۰ هفته‌ای؛ آیا قیمت بیت کوین افزایش می‌یابد؟

تقاطع میانگین متحرک‌های ۱۰۰ و ۵۰ هفته‌ای؛ آیا قیمت بیت کوین افزایش می‌یابد؟

برای سومین بار در تاریخ بیت کوین، دو میانگین متحرک مهم در نمودار این ارز تقاطعی نزولی را تجربه کردند. جالب است بدانید این تقاطع نزولی سیگنالی بسیار صعودی محسوب می‌شود و از لحاظ تاریخی، به رشد چشمگیر بیت کوین منجر شده است.

به گزارش میهن بلاکچین و به نقل از بی‌این‌کریپتو، میانگین‌های متحرک طولانی‌مدت معمولا تمایل دارند از یکدیگر دور بمانند و بدون تلاقی به مسیر خود ادامه دهند. با این حال، هر از گاهی آنها همدیگر را قطع و نقاط عطفی را در نمودار یک دارایی مشخص می‌کنند. همین اتفاق در نمودار بیت کوین برای میانگین‌های متحرک ۵۰ هفته‌ای و ۱۰۰ هفته‌ای رخ داده است.

در تحلیل امروز، تقاطع‌های تاریخی را بررسی می‌کنیم که سیگنال‌های طولانی‌مدت جالبی را برای قیمت بیت کوین ارائه داده و به رشد آن منجر شده‌اند. به عنوان یک قاعده کلی بدانید تقاطع‌های نزولی در طول بازارهای خرسی معمولا بیان‌گر به کف رسیدن قیمت هستند و در سمت مقابل تقاطع‌های صعودی، سیگنالی مبنی بر شروع یک بازار صعودی دیگر محسوب می‌شوند.

تقاطع دو میانگین متحرک مذکور اندیکاتوری با نام کورال ترند (Coral Trend) را می‌سازد. جالب است بدانید بر اساس این اندیکاتور نیز به کف بازار نزولی کنونی رسیده‌ایم و بیت کوین در حال حاضر، در فاز انباشت پیش از بازار صعودی بعدی خود قرار دارد.

طرح این مطلب توسط میهن بلاکچین صرفا برای آشنایی مخاطبان با دیدگاه‌های نو و جالب در تحلیل بازار است و لزوما به معنی موافقت میهن بلاکچین با ادعاهای مطرح شده نیست.

تقاطع میانگین متحرک ۵۰ هفته‌ای و ۱۰۰ هفته‌ای

در تاریخ ۵ سپتامبر (۱۴ شهریور)، اتفاق تکنیکالی مهمی در نمودار بیت کوین رخ داد و دو میانگین متحرک مهم تقاطعی نزولی ایجاد کردند به طوری که میانگین متحرک ۵۰ هفته‌ای، به زیر میانگین متحرک ۱۰۰ هفته‌ای سقوط کرد. این سومین بار در تاریخ بیت کوین است که چنین اتفاقی رخ می‌دهد.

نمودار بیت کوین تایم فریم هفتگی
نمودار بیت کوین تایم فریم هفتگی – منبع: Tradingview

همانطور که گفتیم، پیش از این، این سیگنال دو بار در نمودار بیت کوین در تاریخ‌های ۲۰ آوریل ۲۰۱۵ (۳۱ فروردین ۱۳۹۴) و ۱۸ فوریه ۲۰۱۹ (۲۹ بهمن ۱۳۹۷) صادر شد و در هر دو مورد، این تقاطع در حالی اتفاق افتاد که قیمت بیت کوین چند هفته پیش از آن به کف بازار نزولی خود رسیده بود. ظاهرا این بار هم همین روند برقرار است:

  • ۲۰۱۵: ۱۴ هفته یا ۹۸ روز پس از رسیدن به کف ۱۶۴ دلاری
  • ۲۰۱۹: ۱۰ هفته یا ۷۰ روز پس از رسیدن به کف ۳٬۱۴۸ دلاری
  • ۲۰۲۲: ۱۲ هفته یا ۸۴ روز پس از رسیدن به کف ۱۷٬۶۰۷ دلاری

با توجه به مقایسه بالا، تقاطعی که در تاریخ ۵ سپتامبر در نمودار بیت کوین اتفاق افتاده است کاملا در وسط محدوده زمانی دو سیگنال پیشین قرار دارد. البته وجود دو سیگنال تاریخی از نظر اعتبار آماری چندان قابل قبول نیست و نمی‌توان به آن اعتماد کرد. با این حال، مطمئنا می‌توان در رابطه با برخی از شباهت‌ها صحبت کرد.

آیا بیت کوین تا ۱۴ آگوست سال آینده به قیمت ۴۱٬۱۰۰ دلار می‌رسد؟

با بررسی بیشتر سیگنال مذکور می‌توان اتفاقات احتمالی بعدی را پیش‌بینی کرد. از لحاظ تاریخی، پس از تقاطع نزولی، اتفاق مهم دیگری که در نمودار بیت کوین رخ داده است تقاطع صعودی است. منظور از تقاطع صعودی، عبور میانگین متحرک ۵۰ هفته‌ای از میانگین متحرک ۱۰۰ هفته‌ای است. این اتفاق در تاریخ بیت کوین تاکنون دو بار و در تاریخ‌های ۱۶ مه ۲۰۱۶ (۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) و ۹ دسامبر ۲۰۱۹ (۱۸ آذر ۱۳۹۸) رخ داده است که با خطوط قرمز رنگ در نمودار زیر مشخص شده است.

با توجه به داده‌ها، پس از هفته‌ای که تقاطع نزولی بیت کوین در آن رخ داده است، قیمت این ارز دو مرحله انباشت و افزایش را سپری کرده است. بیت کوین در این دوره از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶، حدود ۱۱۱٪ افزایش یافت و در سال ۲۰۱۹ نیز رشدی ۱۰۴ درصدی را تجربه کرد. در همین حال، زمان جداسازی این دو سیگنال به ترتیب ۵۶ و ۴۲ هفته بود.

نمودار بیت کوین تایم فریم هفتگی - منبع: Tradingview
نمودار بیت کوین تایم فریم هفتگی – منبع: Tradingview

اگر داده‌های تاریخی را با نمودار کنونی بیت کوین مطابقت دهیم؛ بر این اساس، احتمالا تا ۴۹ هفته دیگر، تقاطع صعودی بیت کوین اتفاق خواهد افتاد و تا آن زمان، ۱۰۷.۵٪ رشد را تجربه خواهیم کرد. اگر این پیش‌بینی محقق شود امکان دارد قیمت بیت کوین تا تاریخ ۱۴ آگوست ۲۰۲۳ (۲۳ مرداد ۱۴۰۲)، به ۴۱٬۱۰۰ دلار برسد. علاوه بر این، تقاطع صعودی میانگین متحرک ۵۰ هفته‌ای و ۱۰۰ هفته‌ای در طولانی‌مدت منجر به افزایش قیمت خواهد شد.

با این حال، در ماه مارس سال ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۸) و با سقوط بازارهای مالی به دلیل شیوع ویروس کرونا، قیمت بیت کوین به زیر مقادیر ثبت‌شده در سیگنال قبلی سقوط کرد. این در حالی است که در سال ۲۰۱۶، پس از این سیگنال مثبت، بیت کوین بازار صعودی یک و نیم ساله‌ای را آغاز کرد و قیمت هرگز به کمتر از قیمت کف این سیگنال کاهش نیافت.

  • آیا قیمت بیت کوین به کف خود رسیده است؟

شواهد مطرح شده در این مطلب برای طرح این ادعا که قیمت بیت کوین به کف خود رسیده است به هیچ وجه کافی نیست. علی‌رغم اینکه تقاطع نزولی میانگین متحرک‌های ۱۰۰ و ۵۰ هفته‌ای به صورت تاریخی بعد از به کف رسیدن قیمت رخ داده است؛ همین داده‌های تاریخی نشان داده‌اند که در شرایط نامساعد ماکرو مانند سقوط کرونا این روند نقض شده است. و هم اکنون بازار کریپتو در شرایطی است که برای اولین بار سیاست‌های پولی انقباضی و شرایط ماکرو به شدت نامساعدی را تجربه می‌کند.

حتی اگر شاخص فوق سیگنال صعودی صادر کرده باشد، شاخص‌های دیگری هم هستند که پیش‌بینی دیگری در مورد آینده بازار دارند و هرگز نمی‌توان با یک شاخص به صورت ایزوله آینده بازار را پیش‌بینی کرد.

منبع

افزایش تردیدها در مورد محبوبیت بازی اکسی اینفینیتی!
nobitex

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

nobitex
دکمه بازگشت به بالا