اخبار اقتصادی

تسریع در تکمیل سامانه جامع تجارت برای مقابله با قاچاق- اخبار صنعت و تجارت – | | خبرگزاری |

تسریع در تکمیل سامانه جامع تجارت برای مقابله با قاچاق- اخبار صنعت و تجارت – | | خبرگزاری |

به گزارش خبرگزاری ، قاچاق کالا به‌عنوان یک معضل جدی، همواره خسارت­های فراوانی به اقتصاد کشورها وارد کرده است. امروزه هم پدیده قاچاق کالا و ارز با تأثیر منفی بر حوزه ­های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور یکی از مهم­ترین جرایمی است که به‌صورت آشکار و مستقیم امنیت اقتصادی را خدشه ­دار کرده است؛ به همین جهت، از نظر بسیاری از کارشناسان اقتصادی، مقابله با آن از ضروریات کمک به اقتصاد و خصوصاً تولید داخلی است.

با تصویب قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال 1392، به نظر می‌رسید که افق­های جدیدی از حیث پیشگیری و مقابله با پدیدة زیان­بار قاچاق کالا و ارز در کشور گشوده شده است؛ اما در حال حاضر و باگذشت دو دهه بسیاری از فعالان اقتصادی کشور نسبت به عملکرد کشور در حوزه مقابله با اجناس قاچاق با استناد بر فراوانی این کالاها در بازارهای داخلی انتقاد دارند.

گله‌مندی اصناف از فراوانی اجناس قاچاق در بازار

بررسی‌ها نشان می‌دهد، اصناف و تولیدی‌ها نیز نسبت به‌وفور کالای قاچاق در بازار (در فضای حقیقی و مجازی) گله‌مندند چراکه قاچاق کالا به شکل مستقیم بر کالاهای تولید داخل اثر منفی می‌گذارد. به عبارتی با ورود کالاهای قاچاق (با قیمت پایین) به کشور با افت تقاضا نسبت به محصولات تولید داخلی به تولید ملی ضربه زده و همین امر موجب کاهش سودآوری و نهایتاً کاهش سرمایه ‎گذاری در بخش تولید داخلی خواهد شد.

در همین راستا، سید جواد حسینی کیا، نماینده مردم سنقر و کلیایی و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ، گفت: در بخش سیاست‌گذاری در حوزه پیشگیری و مبارزه با قاچاق کالا و ارز اقدامات خوبی صورت‌گرفته که نیازمند تقدیر و تشکر است.

لزوم همکاری دستگاه‌های نظارتی با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز

وی عنوان کرد: برای کاهش قاچاق علاوه بر عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به همکاری سایر دستگاه‌های نظارتی نظیر فراجا، تعزیرات حکومتی و دیگر نهاد‌ها نیاز است و از سوی دیگر مسئله قاچاق به مشکلات وسیع مرزی نیز برمی‌گردد که در حال حاضر قابلیت مسدودسازی همه مرزها وجود ندارد.

هرچه سریع‌تر سامانه جامع تجارت تکمیل شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس راه‌اندازی سامانه جامع تجارت را به‌عنوان یک راهکار برای حل معضل قاچاق کشور مطرح کرد و گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و دولت باید هرچه سریع‌تر اقدامات لازم را در جهت تکمیل سامانه جامع تجارت انجام دهند تا پس از آن با رصد اجناس از تولید تا مصرف دیگر شاهد کالای قاچاق در بازار نباشیم.

قاچاق علاوه بر کاهش سرمایه‌گذاری مولد در مسیر سرمایه‌گذاری هم انحراف ایجاد می‎کند. در واقع، قاچاق، فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای اشتغال مولد و مؤثر در رشد تولید ناخالص داخلی را از بین می‌برد و همین مسئله با افزایش نرخ بیکاری باعث برهم‌خوردن تعادل اجتماعی و درآمدی در میان اقشار جامعه می‌شود.

تأثیر قاچاق کالا بر اقتصاد کشور

قاچاق کالا، با دورزدن تعرفه‌های قانونی گمرکی و غیره، درآمدهای (مالیاتی و عوارض بازرگانی) دولت را به میزان زیادی کاهش خواهد داد به همین صورت قاچاق کالا به شکل صادرات یا واردات غیررسمی، تأثیرات مخرب بسیاری بر اقتصاد ملی می‌گذارد.

در کنار این موارد، تحقق‌نیافتن درآمدهای پیش‌بینی‌شده دولت، اتلاف منابع ارزی، خدشه‌دار شدن توان پیش‌بینی دقیق از شرایط برای عاملان اقتصادی، شفاف نبودن مزیت‌های نسبی در اقتصاد، کاهش تولید ناخالص داخلی واقعی، مصرف انرژی و افزایش تقاضا برای پول در گردش، همگی از جمله آثار و پیامدهای اقتصادی قاچاق کالا هستند.

بر اساس اظهارات برخی کارشناسان، در ایران سالانه میلیاردها دلار کالا قاچاق می‌شود، هرچند آمار دقیقی در این باره موجود نیست و حجم قاچاق اعلامی توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همیشه بین 10 تا 12 میلیارد دلار در نوسان است؛ باید به این مسئله توجه کرد که بر اساس قانون، تنها مرجع اعلام رسمی میزان قاچاق ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که تاکنون از آخرین گزارش ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص میزان قاچاق کشور 5 سال می‌گذرد.

انتهای پیام/

منبع

افزایش ۴۰ درصدی بی‌خانمانان در انگلیس -
nobitex

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

nobitex
دکمه بازگشت به بالا