اخبار ارز دیجیتال

تحلیل قیمت بیت کوین؛ ۱۸ دی ۱۴۰۰

تحلیل قیمت بیت کوین؛ ۱۸ دی ۱۴۰۰

قیمت بیت کوین در ادامه سیر نزولی خود در روز گذشته با ریزش تا قیمت ۴۰,۶۱۰ دلار به پایین‌ترین سطح خود از ماه اکتبر (مهر) رسید. در زمان نگارش این خبر قیمت بیت کوین برابر با ۴۱,۷۵۰ دلار است. در این مطلب علاوه بر بررسی ۳ شاخص درون زنجیره‌ای که در محدوده حمایت خود قرار دارند، به تحلیل تکنیکال قیمت بیت کوین و نظر تحلیل‌گران حوزه رمز ارزها پرداخته شده است.

تحلیل آنچین بیت کوین، قرار گرفتن ۳ شاخص در سطوح حمایتی خود

۱- شاخص Entity-Adjusted Dormancy Flow یا جریان نهفتگی موجودیت تعدیل شده، نسبتی از ارزش فعلی بازار و ارزش نهفتگی سالانه (به دلار) است. از این معیار برای تعیین کف‌های بازار استفاده می‌شود و مربوط به زمانی است که مطابق شکل زیر نمودار آن به ناحیه سبز رنگ وارد می‌شود. این شاخص امروز وارد این ناحیه سبز شده است و مقدار آن برابر ۲۴۲,۰۰۰ دلار است. از سال ۲۰۲۰ تاکنون این سومین باری است که این شاخص وارد این ناحیه شده است و در ۲ بار قبلی منجر به شروع رالی صعودی شده است.

 جریان نهفتگی موجودیت تعدیل شده بیت کوین
جریان نهفتگی موجودیت تعدیل شده بیت کوین

۲- اندیکاتور ذخیره ریسک (Reserve Risk) یک اندیکاتور چرخه‌ای است، که تعادل ریسک به ریوارد را به نسبت اطمینان و اعتقاد سرمایه‌گذاران بلندمدت به آن دارایی نشان می‌دهد. در مورد بیت کوین در زمان‌هایی که نسبت ذخیره ریسک کوچک‌تر از ۰.۰۰۲۶ باشد، به عنوان ناحیه Undervaluation (ناحیه سبز رنگ) شناخته می‌شود و این نقاط از نظر نسبت ریسک به ریوارد فرصت‌های جذاب سرمایه‌گذاری به شمار می‌روند. این برای سومین بار از سال ۲۰۱۲ است که این شاخص به این ناحیه وارد شده است.

شاخص ذخیره ریسک بیت کوین
شاخص ذخیره ریسک بیت کوین

۳- شاخص خروجی های خرج نشده تراکنش که در سود قرار دارند یا UTXOs in Profit شاخصی است که نشان می‌دهد چه درصدی از هولدرهای بیت کوین در سود قرار دارند. این شاخص در حال حاضر در مقدار ۸۳٪ قرار دارد. این سطح (خط سبز) به عنوان سطح حمایتی از سپتامبر (شهریور) ۲۰۲۰ عمل کرده است.

شاخص UTXOs in Profit بیت کوین
شاخص UTXOs in Profit بیت کوین

پیدایش تقاطع مرگ در نمودار بیت کوین

در نمودار بیت کوین تایم فریم روزانه امروز شاهد برخورد میانگین‌های متحرک نمایی ۵۰ روزه و ۲۰۰ روزه با هم هستیم. برخورد این ۲ شاخص با یکدیگر به تقاطع مرگ مشهور است.

نمودار بیت کوین تایم فریم روزانه
نمودار بیت کوین تایم فریم روزانه

پیدایش تقاطع مرگ در ماه مارس (اسفند) ۲۰۲۰ نیز اتفاق افتاده بود و در پی آن قیمت بیت کوین از نزدیکی ۹,۰۰۰ دلار به زیر سطح ۴,۰۰۰ دلار سقوط کرد. نمونه دیگر وقوع این تقاطع مربوط به جولای (تیر) ۲۰۲۱ است. در این مورد ریزش قیمتی زیادی اتفاق نیفتاد بلکه منجر به ایجاد فاز تثبیت قیمت قبل از شروع رالی صعودی به سمت قیمت ۶۹,۰۰۰ دلار شد.

تقاطع مرگ کنونی یک تفاوت اساسی با ۲ مورد ذکر شده در گذشته دارد که آن را کمی نگران‌کننده می‌کند. در هر ۲ مورد ذکر شده پیدایش این تقاطع تقریبا مصادف با یک خبر خوب مهم برای بیت کوین بود. در قضیه جولای ۲۰۲۱ اعلام خبر پذیرش رمز ارزها به عنوان یک روش پرداختی از سوی آمازون مانع ایجاد فشار فروش بیشتر در بازار شد. در مارس ۲۰۲۰ نیز همین اتفاق در مورد خبر سیاست‌های پولی فدرال رزرو برای مهار پیامدهای سقوط بازار سهام ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا افتاد.

در حال حاضر انتشار خبر سیاست‌های جدید فدرال رزرو برای سال مالی آینده بر خلاف ۲ مورد قبل خبر مثبتی برای بیت کوین تلقی نمی‌شود و این می‌تواند روی فشار فروش ناشی از پیدایش تقاطع مرگ تاثیر منفی بگذارد.

کاهش نقدینگی در بازار رمز ارزها به همراه پیدا شدن تقاطع مرگ در نمودار قیمت بیت کوین، می‌تواند به فروش گسترده‌تر منجر شود. البته این سناریو در صورتی بی اعتبار می‌شود که قیمت BTC از سطح ۰.۳۸۲ فیبوناچی در قیمت ۴۰٬۵۹۹ دلار بازیابی شود. در صورت کاهش قیمت به زیر سطح ۴۰،۰۰۰ دلار، احتمال سقوط بیشتر تا حمایت بعدی فیبوناچی در سطح ۰.۲۳۶ (قیمت تقریبی ۳۵٬۰۰۰ دلار) وجود دارد.

تحلیل‌گران در مورد وضعیت قیمتی بیت کوین چه می‌گویند؟

  • متیو هایلند (Matthew Hyland) در توییتر خود با اشتراک گذاشتن تصویر زیر به برابر بودن قیمت بیت کوین در امروز ۸ ژانویه (۱۸ دی) با ۸ ژانویه سال گذشته اشاره کرد. او همچنین به شاخص ترس و طمع این ۲ روز نیز اشاره کرد که در سال گذشته در عدد ۹۳ و محدوده طمع شدید و امسال در عدد ۱۰ و محدوده ترس شدید قرار دارد.
مقایسه قیمت بیت کوین با همین روز در سال گذشته
مقایسه قیمت بیت کوین با همین روز در سال گذشته
  • مایکل فن ده پپه (Michael van de Poppe) تحلیل‌گر مطرح با اشتراک گذاشتن ارزش کلی بازار رمز ارزها در توییتر خود نوشت در حال حاضر به منطقه حمایتی این نمودار رسیده‌ایم. از ماه اکتبر (مهر) این سطح حمایتی معتبر بوده است.
نمودار ارزش کلی بازار
نمودار ارزش کلی بازار
  • تحلیل‌گر مطرح دیگری با نام Rekt Capital در صفحه توییتر خود نوشت اگر کندل هفتگی بیت کوین زیر سطح ۴۳,۲۰۰ دلار بسته شود، می‌تواند زمینه‌ساز سقوط قیمت به کانال ۳۰,۰۰۰ دلار شود.
توییت Rekt Capital
  • جان ویک (John Wick) تحلیل‌گر مطرح در صفحه توییتر خود با اشتراک گذاشتن نمودار بیت کوین در تایم فریم روزانه به پتانسیل ایجاد تقاطع صعودی در شاخص RSI اشاره کرد. این شاخص اکنون در ناحیه اشباع فروش به سر می‌برد. از نظر جان ویک تنها نکته غیرمتعارف در تغییر روند کنونی به صعودی، اندازه کوچک کندل معکوس است. ویک این کندل را با R نشان داده است. او افزود از دید پرایس اکشن مقدمات شکل‌گیری تغییر روند محتمل است و باید منتظر تایید آن ماند.
نمودار بیت کوین تایم فریم روزانه
نمودار بیت کوین تایم فریم روزانه
  • Wu Blockchain روزنامه نگار چینی در صفحه توییتر خود به این نکته اشاره کرد فاندینگ ریت بیت کوین علی‌رغم ریزش بازار تغییر چندانی نکرده است. میزان فاندینگ ریت کنونی همچنان مثبت است و در محدوده ۰.۰۰۶٪ قرار دارد.

به نظر شما قیمت بیت کوین در تایم فریم هفتگی بالای ۴۰،۰۰۰ دلار بسته می‌شود؟

منبع

پیشی گرفتن کاردانو از سلاطین دنیای رمزارز! - ارز دیجیتال نیوز
nobitex

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

nobitex
دکمه بازگشت به بالا