اخبار ارز دیجیتال

تحلیل تکنیکال قیمت گالا، چیلیز، آپتوس و سندباکس

تحلیل تکنیکال قیمت گالا، چیلیز، آپتوس و سندباکس

قیمت رمزارزهای گالا (GALA)، اپتوس (APT) و سندباکس (SAND) در این هفته رشدهای بیش از ۳۰٪ را تجربه کردند. همزمان رمزارز چیلیز (CHZ) بعد از دست دادن حدود ۶۵٪ از ارزش خود در ۲ ماه گذشته، با حمایت خوبی مواجه شد. تغییرات زیاد قیمت این رمزارزها معامله‌گران را در موقعیتی قرار داده است که نیاز زیادی به پیدا کردن نقاط ورود و خروج مناسب داشته باشند و طبیعتا تحلیل تکنیکال این رمزارزها اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند.

کاربران عزیز میهن بلاکچین، این مطلب به هیچ عنوان توصیه سرمایه‌گذاری نیست و صرفا تحلیل نویسنده آن است.

به گزارش میهن بلاکچین، قیمت بیت کوین پس از عبور از سطح روانی ۱۷,۰۰۰ دلار در روز دوشنبه توانست تا نزدیکی مقاومت ۱۷,۵۰۰ دلار پیشروی کند. ورود BTC به کانال ۱۷,۰۰۰ برای اولین بار در سال ۲۰۲۳ موجب شد تا برخی آلت کوین‌ها رشدهای خوبی را تجربه کنند و برخی در موقعیت‌های مناسب برای پامپ قیمتی قرار بگیرند. ما در این مطلب به تحلیل تکنیکال قیمت رمزارزهای چیلیز (CHZ)، گالا (Gala)، سندباکس (SAND) و اپتوس (APT) خواهیم پرداخت.

۱- تحلیل تکنیکال قیمت چیلیز

قیمت چیلیز از ماه جولای ۲۰۲۲ (مرداد ۱۴۰۱) روند صعودی به خود گرفت و در عرض ۲ ماه توانست حدود ۱۵۰٪ رشد کند. در آن زمان با نزدیک شدن به رویداد جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، تب و تاب حول پروژه‌هایی که در زمینه توکن‌های هواداری فعالیت میکردند بالا گرفت و با افزایش حجم معاملات CHZ، قیمت آن در سطوح بالا حفظ شد.

اما از روز افتتاحیه جام مهانی در تاریخ ۲۲ نوامبر بر خلاف تصور همگان قیمت این رمزارز روند نزولی پرقدرتی به خود گرفت و از حوالی ۲۷ سنت به کف ۹ سنتی در تاریخ ۲۲ دسامبر (۱ دی) رسید. حمایت خریداران در این ناحیه منجر به افزایش قیمت این رمزارز تا حوالی ۱۳ سنت در روزهای اخیر شده است.

نمودار زیر در تایم فریم روزانه CHZ را مورد بررسی قرار داده است. همان‌گونه که مشخص است این رمزارز برای مدت حدود ۴ ماه در یک الگوی وج (wedge) بازشونده قرار داشته است (خطوط مشکی) و در این مدت در هر نوسان فاصله بین سقف و کف آن نوسان بیشتر می‌شده است و از این رو گزینه جذابی برای نوسان‌گیرهای بازار بوده است.

کلیت این ساختار حدود ۶ ماهه موجود در شکل باعث شده است تا کف حمایتی قدرتمندی در بازه حدود ۰.۰۸۷ دلار تا ۰.۱ دلار برای چیلیز ساخته شود (ناحیه سبز رنگ) و در طرف مقابل نیز ناحیه مقاومتی قدرتمندی بین ۲۵ تا ۲۹ سنت سد راه این رمزارز قرار دارد. در حال حاضر CHZ از ناحیه سبز مجددا حمایت شده است اما درگیر با ۲ سطح مقاومتی است: ۱- خط روند نزولی ساختار وج بازشونده برای بازگشت به الگو در حوالی ۰.۱۱۸ دلار ۲- تثبیت روی سطح استاتیکی ۰.۱۱۷ دلار.

نمودار قیمت چیلیز تایم فریم روزانه منبع: تریدینگ ویو
نمودار قیمت چیلیز تایم فریم روزانه منبع: تریدینگ ویو

نکته جالب نمودار بالا مربوط به اندیکاتور RSI است. سطح نزدیک به ۳۹ واحد، یک سطح حمایتی (سطح سبز رنگ) را برای این اندیکاتور ایجاد کرده است و هربار که RSI پس از برخورد به آن به سمت بالا حرکت کرده است، شاهدشکل‌گیری روند صعودی پرفشاری بودیم. در این نمودار تاکنون ۴ بار این اتفاق برای RSI افتاده است (دایره‌های قرمز) و هر ۴ بار صعودهای چشمگیری را شاهد بوده‌ایم. سطوح مقاومتی دیگر سد راه CHZ برابر ۰.۱۴۴ دلار و ۰.۱۷۶ دلار هستند که دومی مقاومت سنگین‌تری محسوب می‌شود.

اما سوال اساسی اینجاست در صورتی که سطح مقاومتی قرمز رنگ شکسته شد قیمت تا کجا می‌تواند پیش‌روی کند؟ برای پاسخ به این سوال به سراغ تایم فریم هفتگی نمودار می‌رویم.

همانگونه که در نمودار زیر مشخص است قیمت CHZ در تایم فریم هفتگی در یک کانال نزولی قرار گرفته است. ضلع بالای این کانال هم اکنون به ناحیه مقاومتی گفته شده در تایم فریم روزانه رسیده است که اهمیت این ناحیه را بیش از پیش کرده است و مقاومت آن را سنگین‌تر کرده است. اما در صورتی که قیمت بتواند ۲۹ سنت را با موفقیت پشت سر بگذارد و این کانال نزولی شکسته شود، می‌توان گفت که قیمت پتانسیل رشد تا حداقل سطح مقاومتی مهم بعدی در حوالی ۶۷ سنت را خواهد داشت.

نمودار قیمت چیلیز تایم فریم هفتگی منبع: تریدینگ ویو
نمودار قیمت چیلیز تایم فریم هفتگی منبع: تریدینگ ویو
  • حمایت‌های چیلیز: ۰.۰۸۷، ۰.۱ و ۰.۱۱۷ دلار
  • مقاومت‌های چیلیز: ۰.۱۴۴، ۰.۱۷۶ و ۰.۲۵ دلار

۲- تحلیل تکنیکال قیمت گالا

قیمت گالا (Gala) پس از ریزش‌های شدید در سال ۲۰۲۲ در هفته جاری حدود ۱۰۰٪ رشد کرد. از دلایل فاندامنتال این اتفاق می‌توان به برنامه توکن‌سوزی گسترده گالاگیمز و برنامه‌های توسعه چشمگیر در سال ۲۰۲۳ مانند برنامه برای تبدیل شدن به یک بلاکچین لایه ۱ اشاره کرد.

در تایم فریم روزانه گالا از ماه نوامبر ۲۰۲۱ (آذر ۱۴۰۰) درگیر الگوی وج یا کنج نزولی مطابق شکل زیر شده بود. از لحاظ تکنیکالی معمولا این الگوی نزولی به طرف بالا می‌شکند و همین اتفاق نیز در روز دوشنبه برای GALA افتاد. معمولا پس از شکست این الگو به سمت بالا، بالاترین قیمت در زمان شکل‌گیری الگو به عنوان هدف قیمتی تعیین می‌شود. در این صورت قیمت حوالی ۸۴ سنت را می‌توان هدف قیمتی این رمزارز بدانیم.

اما از دیدگاهی کوتاه مدت‌تر در این راه مقاومت‌های جدی سر راه گالا قرار دارند. ما برای این منظور در ۲ روند سطوح فیبوناچی اصلاحی را رسم کرده‌ایم. اولی برای کل روند نزولی گفته در الگوی کنج نزولی است. این سطوح با خطوط بنفش نشان داده شده است. دومی مربوط به روند نزولی پرفشار شکل‌گرفته از اکتبر ۲۰۲۲ است که قیمت gala را به کف ۰.۰۱۶ دلاری رساند و با خطوط آبی رنگ نشان داده شده است.

نمودار قیمت گالا تایم فریم روزانه منبع: تریدینگ ویو
نمودار قیمت گالا تایم فریم روزانه منبع: تریدینگ ویو

مطابق شکل بالا در حال حاضر قیمت‌های ۰.۰۴۸ دلار و ۰.۰۶۸ دلار که سطوح ۱ و ۱.۶۱۸ فیبوناچی محسوب می‌شوند اولین مقاومت‌های سد راه گالا هستند. گالا اگر بتواند این سطوح را پشت سر بگذارد اولین مقاومت جدی بعدی سطح استاتیکی ۰.۱۲۵ دلار است که با باکس قرمزرنگ نشان داده شده است. سطح ۰.۲۳۶ فیبوناچی روند بزرگتر (بنفش) در قیمت ۰.۲۰ دلار انتظار GALA را می‌کشد و مقاومت بسیار سنگینی است و پس از آن ۰.۳۱ دلار قرار دارد.

در طرف مقابل احتمال پولبک به سطح شکسته شده داینامیکی (خط مشکی) وجود دارد. این سطح اکنون در حوالی ۰.۰۲۵ دلار قرار دارد. اما قبل از آن گاوها در قیمت‌های ۰.۰۳۶ دلار، ۰.۰۳۲ دلار و ۰.۰۲۸ دلار از قیمت دفاع خواهند کرد.

  • حمایت‌های گالا: ۰.۰۱۶، ۰.۰۲۳، ۰.۰۲۸، ۰.۰۳۲ و ۰.۰۳۶ دلار
  • مقاومت‌های گالا: ۰.۰۴۸، ۰.۰۶۸، ۰.۱۲۵، ۰.۲ و ۰.۳۱ دلار

۳- تحلیل تکنیکال قیمت سندباکس

قیمت SAND پس از رسیدن به اوج تاریخی نزدیک به ۸ دلاری خود در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰)، حدود ۹۵٪ از ارزش خود را از دست داده است و مانند گالا در یک الگوی وج یا کنج نزولی حرکت کرده است. اما بر خلاف گالا سندباکس نتوانسته است هنوز این الگو را به سمت بالا بشکند.

در نمودار زیر همانند مورد قبل، ۲ بار سطوح فیبوناچی اصلاحی را برای روند بزرگتر (خطوط بنفش) و روند کوچکتر (خطوط آبی) رسم می‌کنیم. همان‌گونه که از شکل مشخص است یک سطح مقاومت استاتیکی بسیار قدرتمند بین ۰.۵۶ تا ۰.۶۶ دلار (باکس قرمز) وجود دارد که در حال حاضر با ضلع بالایی الگوی کنج نزولی (خط مشکی) و سطوح ۰.۳۸۲ و ۰.۵ فیبوناچی اصلاحی روند کوچکتر (آبی رنگ) همپوشانی کرده است. این ناحیه سوپر مقاومتی شرایط سختی را پیش روی گاوها قرار می‌دهد به خصوص وقتی که بدانیم قرار است در ۱۳ فوریه (۲۴ بهمن) حدود ۲۲٪ به توکن‌های در گردش SAND اضافه شود که خود مسبب ایجاد فشار فروش در بازار می‌شود.

بنابراین در صورتی که قیمت از این منطقه برگشت بخورد می‌توانیم انتظار کاهش تا ضلع پایینی کنج نزولی را در حوالی ۰.۲۷ دلار داشته باشیم. اما قبل از آن خرس‌ها باید بتوانند قیمت را به زیر سطوح فیبوناچی آبی رنگ کاهش دهند. این سطوح در قیمت‌های ۰.۵۲ و ۰.۳۸ دلار قرار دارند و نقش حمایت را ایفا می‌کنند. پایین‌تر از آن یک سطح حمایت استاتیکی قدرتمند قرار دارد که با رنگ سبز نمایش داده شده است. این سطح محدوده ۰.۱۴ تا ۰.۱۷ دلار را شامل می‌شود. این روند احتمالی با فلش آبی رنگ نمایش داده شده است.

در طرف مقابل اگر گاوها بتوانند قیمت را از مقاومت‌های ۰.۶۱ و ۰.۶۸ دلار افزایش دهند، باید انتظار یک پامپ قیمتی باشیم که هدف اول آن ۱.۳۶ دلار است و پس از آن سطح ۰.۲۳۶ فیبوناچی اصلاحی بنفش در قیمت ۲.۳۷ دلار قرار دارد. همان‌گونه که گفته شد هدف نهایی شکست الگوی کنج نزولی، حداکثر قیمت موجود در این الگو خواهد بود که در مورد سندباکس قیمت حدود ۸ دلار خواهد بود.

نمودار قیمت سندباکس تایم فریم روزانه منبع: تریدینگ ویو
نمودار قیمت سندباکس تایم فریم روزانه منبع: تریدینگ ویو
  • حمایت‌های سندباکس: ۰.۱۴، ۰.۱۷، ۰.۲۵ و ۰.۳۸ دلار
  • مقاومت‌های سندباکس: ۰.۵۲، ۰.۶۱، ۰.۶۸، ۰.۸۶، ۰.۹۹ و ۱.۳۶ دلار

۴- تحلیل تکنیکال قیمت اپتوس

قیمت اپتوس پس از فروپاشی صرافی FTX از اوج ۱۰ دلاری خود به نزدیکی ۳ دلار سقوط کرد. گفتنی است که یکی از سرمایه‌گذاران مهم اپتوس شرکت آلامدا بود که با صرافی FTX نزدیکی زیادی داشت. در تایم فریم ۴ ساعته همان‌گونه که از شکل زیر قابل مشاهده است قیمت آپتوس تحت یک ساختار (W-X-Y) نظریه امواج الیوت از ۱۰ دلار به حوالی ۳ دلار کاهش پیدا کرده است که در روز ۸ دی به نظر می‌رسد این ساختار نزولی به انتهای موج نزولی Y رسیده است. در تمام این مدت یک خط روند نزولی (خط مشکی) مانع از بازگشت قیمتی به سطوح بالاتر شده است.

اگر ریزش موج Y از تاریخ ۵ دسامبر (۱۵ دی) را نیز به ساختار موج‌های اصلاحی کوچک‌تر (A-B-C) تقسیم کنیم، شاهد خواهیم بود که قیمت طی ۳ ریزموج نزولی متوالی تقسیم شده (قرمز رنگ) که موج C نزولی سومین ریزموج نیز در روز ۸ دی به انتها رسیده است و تایید می‌کند که موج Y به انتها رسیده است.

پس از اتمام این روند نزولی شاهد شکل‌گیری یک ساختار ۵ موجی صعودی بودیم که در مرحله اول قیمت را به ناحیه حمایت استاتیکی (باکس سبز) بین ۳.۵ تا ۳.۸ دلار بازگردانده است و توانست خط روند نزولی قدرتمند (خط مشکی) را با فشار بشکند. پس از تثبیت در این ناحیه و پولبک به خط نزولی شکسته شده، شاهد شروع موج قدرتمند صعودی شماره ۳ بودیم که قیمت را تا مقاومت ۶ دلاری افزایش داد.

اما در حال حاضر می‌توان گفت که در موج اصلاحی شماره ۴ به سر می‌بریم در صورتی که قیمت از حمایت ۴.۸۸ دلاری حمایت شود، راه برای ایجاد آخرین موج صعودی یعنی موج ۵ هموار خواهد شد. در غیر این صورت ۴.۱۸ دلار آخرین حمایت قبل از بازگشت قیمت به باکس حمایتی سبز رنگ خواهد بود. اما اگر قیمت بتواند از سد مقاومت ۶ دلاری عبور کند، قیمت‌های ۷.۱۴ دلار و ۸.۲۶ دلار مقاومت‌های بعدی در سر راه آپتوس خواهند بود.

نمودار قیمت آپتوس تایم فریم ۴ ساعته منبع: تریدینگ ویو
نمودار قیمت آپتوس تایم فریم ۴ ساعته منبع: تریدینگ ویو
  • حمایت‌های آپتوس: ۴.۸۸، ۴.۱۴، ۳.۸ و ۳.۵ دلار
  • مقاومت‌های آپتوس: ۶.۰۲، ۷.۱۴، ۸.۲۶ و ۹.۴۱ دلار

به نظر شما قیمت چیلیز می‌تواند روند صعودی جدیدی را شروع کند؟ کدام‌یک از رمزارزهای گالا، آپتوس و سندباکس پس از رشدهای شدید قیمت خود در این هفته، می‌توانند روند صعودی خود را ادامه دهند؟ پاسخ خود را زیر همین پست با ما در میان بگذارید.

میهن بلاکچین

منبع

افزایش ۱۲٪ تعداد نهنگ‌های بیت کوین در بازار خرسی اخیر
nobitex

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

nobitex
دکمه بازگشت به بالا