اخبار

بورس، ورود مسکن به بازار سرمایه را پذیرفت

، محمود محمودزاده با تاکید بر اینکه قیمت مسکن در برخی از مناطق و شهرها به ویژه تهران واقعی نیست، اظهار داشت: قیمت مسکن براساس مولفه‌های بسیار مختلف، متفاوت است، بنابراین نمی‌توان گفت چه مقدار از قیمت یک مسکن حباب دارد و چند درصد آن غیر واقعی است.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که تمام ابزارهای کنترل قیمت مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی نیست و تاثیرپذیری و اثرگذاری بازارهای موازی بر بازار مسکن یک موضوع بدیهی است و تا زمانی که نقدینگی در بازار دیگری تخلیه نشود امکان ملتهب کردن بازار مسکن را دارد.

معاون امور مسکن و ساختمان افزود: نقدینگی هر زمان که وارد بازاری شده آن بازار را ملتهب کرده و پس از اینکه با ابزارهایی آن بازار کنترل شده نقدینگی به بازار دیگری منتقل شده‌ است. در این شرایط تلاش وزارت راه و شهرسازی این است که نیاز واقعی به مسکن را با بحث سفته بازی جدا کند.

محمودزاده از ورود بازار مسکن به بازار سرمایه و بورس در آینده نزدیک خبر داد و گفت: مهم‌ترین عامل اثرگذار در بازار مسکن بحث عرضه و تولید مسکن است از این رو یکی از مباحثی که به طور جدی دنبال می‌کنیم، ورود مسکن به بورس است تا سرمایه‌ها برای تولید مسکن وارد بورس شود.

وی با بیان اینکه برای ورود مسکن به بورس دو طرح را معرفی کرده‌ایم که تقریبا نهایی شده و یکی از آنها طرح «صندوق پروژه» است، اظهار داشت: طرح صندوق پروژه تقریبا سه سال گذشته هم مطرح شد اما از آنجایی که یک ایراد آیین نامه‌ای داشت، به سرانجام نرسید و در آن زمان دولت نتوانست املاکی را که محاسبه کرده بود وارد بورس کند.

معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: با اصلاح آیین‌نامه این مشکل برطرف شده و در نوبت تصویب است.

محمودزاده درباره جزییات ساز و کار تولید و عرضه مسکن از طریق بورس اظهار داشت: صندوقی که مربوط به چند پروژه است تعریف می‌شود که این پروژه در مقیاس‌های مختلف با ارزش‌های مختلف هستند. در حال حاضر حداقل ۲۰ پروژه تعریف شده در دست داریم که به محض تصویب صندوق پروژه آنها در بورس فعال شود. این پروژه با کاربری‌های مختلف مسکونی، تجاری و.. هستند و بخش خصوصی هم می‌تواند وارد این صندوق پروژه شود.

وی با اشاره به سابقه اجرای این پروژه‌ها در کشور گفت: پروژه‌‌ای که از طریق ایجاد صندوق پروژه به اجرا رسیده، شهرک اکباتان است و البته بخش هایی از شهرک غرب هم از طریق صندوق پروژه ساخته شد بنابراین تجربه ۵۰ ساله اجرای صندوق پروژه را در کشور داریم.

معاون امور مسکن و ساختمان با بیان اینکه صندوق پروژه به دو شیوه انجام می شود، ادامه داد: اول اینکه دولت اراضی مستعد را در هیات پذیرش بورس به عنوان پروژه‌های دارای ارزش اقتصادی قابل قبول با استانداردهای بورس پذیرش می‌کند. این پروژه‌ها در قالب صندوق معرفی می‌شوند و دولت و شرکت‌ها و بخش‌های وابسته به دولت بابت ارزش زمین یک تعداد سهم می‌گیرند که مجددا این سهام باید در بورس ارایه شوند. پس از آن مردم به میزان سرمایه‌ای که دارند در بازار سهام می‌خرند. برای مثال اگر ارزش پروژه‌ای هزار میلیارد تومان باشد، مردم امکان خرید یک میلیون سهام را هم دارند.

محمودزاده افزود: پس از اینکه ساخت این پروژه به اتمام رسید و ارزش‌گذاری انجام می‌شود و هر فرد نسبت به سهمی که داشته از منافع پروژه منتفع می‌شود. حال می‌‌تواند این منافع را در قالب واحد تجاری، مسکونی و … دریافت کند یا اینکه سهم خود رابفروشد و ارزش سهام را دریافت کند .

وی با بیان اینکه بخش خصوصی هم می‌تواند این اقدام را انجام دهد، گفت: کسی که مالک زمین است و آورده‌ای را به عنوان زمین دارد یا پروژه‌ای را تعریف کرده است، برای جذب نقدینگی از بازار سرمایه می‌تواند نسبت به پیش فروش یا همان مشارکت اقدام کند. در این باره به مدل قابل قبول رسیدیم و در چند مرحله می‌توان این سهام را عرضه کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با این ابزار می‌توان پروژه‌های بزرگ مسکن را با سرمایه‌های خرد به اجرا رساند.

وی با اشاره به مزایای ورود مسکن به بازار سرمایه گفت: اولین مزیت این است که کسانی که می‌خواهند ارزش سرمایه خود را حفظ کنند، این روش بسیار مطمئن است و مانند سایر بازارها مردم نگران افت ارزش سهام خود نخواهند بود.

محمودزاده با اشاره به طرح بعدی ورود مسکن به بورس اظهار داشت : طرح دیگر اوراق سلف است که به آن فروش متری را نسبت دادند اما فروش متری نیست و فروش سهامی است. در این روش سبدی از پروژه تعریف و قیمت گذاری می‌شود و متقاضی در این پروژه امکان مشارکت دارد.

معاون امور مسکن و ساختمان با بیان اینکه یکی از مزایایی این پروژه حفظ ارزش سرمایه مردم است، ادامه داد: حسن دیگر این اقدام این است که کسی که در یک گام نمی‌تواند نسبت به تامین مسکن اقدام کند با این سرمایه‌گذاری در دو یا سه مرحله با ارزش افزوده‌ای که از سرمایه‌گذاری اولیه پیدا کرده، می‌تواند مسکن متناسب با سرمایه خود را تامین کند. اما مهم‌ترین مزیت این طرح تولید سریع مسکن از طریق سرمایه خرد مردمی در بورس است.

وی از پذیرفته شدن این طرح از سوی مسئولان بورس خبر داد و گفت: هیچ ایرادی به طرح گرفته نشده است. فقط در بخش ورود اراضی شرکت‌ها وسازمان‌ها ایراد آیین‌نامه‌ای وجود داشت که در حال حاضر این ایراد رفع و مصوب شده و در نوبت دستور دولت است.

محمودزاده با بیان اینکه پروژه‌های تعریف شده آماده ورود به بورس هستند، ادامه داد: در تهران هم پروژه مسکن بورسی تعریف شده است که به‌زودی درباره آن اطلاع‌رسانی می‌شود.

 

منبع: ایلنا

پیش خرید فولاد و سیمان مورد نیاز مسکن‌سازان از بورس کالا مصوب شد- اخبار بازار سهام | بورس - اخبار اقتصادی تسنیم
nobitex

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

nobitex
دکمه بازگشت به بالا