اخبار ارز دیجیتال

برای یادگیری تحلیل تکنیکال چه مفاهیمی را باید بشناسیم؟ – “”

برای یادگیری تحلیل تکنیکال چه مفاهیمی را باید بشناسیم؟ – بورس سیگنال “”

تحلیل تکنیکال، به طور کلی دارای مفاهیم زیادی است. آموزش پرایس اکشن، اندیکاتور، حمایت و مقاومت، تایم فریم، روندها و الگوها از جمله روش‌های بسیار پرطرفدار و مهم در آن هستند. این مفاهیم اغلب در بازارهای مالی نظیر بورس اوراق بهادار، بازار سرمایه، ارزهای دیجیتال و طلایی استفاده می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر و شناخت مفاهیم اصلی آموزش تحلیل تکنیکال، توصیه می‌کنیم تا انتهای مطلب همراه ما بمانید.

مفاهیم مهم در تحلیل تکنیکال

در این بخش قرار است مهم‌ترین و رایج‌ترین مفهوم‌ها در تحلیل تکنیکال را با هم بررسی کنیم و اطلاعات مفیدی درباره آن‌ها در اختیارتان قرار دهیم.

۱. پرایس اکشن

پرایس اکشن به علت ساده و کاربردی بودن آن، این روزها مورد توجه بسیاری از تجار و سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. این روش به تجار کمک می‌کند تا با استفاده از تایم فریم‌ های مختلف و بررسی رفتار قیمت در آن‌ها، نقاط حمایت و مقاومت، خرید و فروش مناسب و روند کلی بازار را شناسایی کنند.

به طور کلی پرایس اکشن به مطالعه حرکت قیمت در بازارهای مالی بر اساس تاریخچه قیمت و حجم می‌پردازد. در این روش، تحلیل‌گران به جای استفاده از برخی تئوری‌های مختلف و اندیکاتورهای پیچیده، به صورت حرفه‌ای روی قیمت بر روی نمودار کار می‌کنند و با بررسی الگوهای تکراری در نمودار، سعی دارند قیمت‌ها را پیش بینی کنند. بهتر است در کنار آموزش پرایس اکشن با مزایا و معایب آن نیز آشنا شوید.

مزایا پرایس اکشن در تحلیل تکنیکال

  • پرایس اکشن به‌ طور کلی باعث شفافیت می‌شود. توجه داشته باشید اطمینان حین ورود به موقعیت مورد نظر، می‌تواند اعتماد به نفس را به شکل مؤثری افزایش دهد.
  • درک سیگنال‌های به‌ وجود آمده آن‌ هم بسیار راحت بوده و جهت دسترسی به این موضوع، هیچ احتیاجی به داشتن مدرک کارشناسی ارشد مدیریت مالی و اقتصاد نخواهید داشت.
  • دسترسی به پرایس اکشن برای تمام افراد نیز راحت بوده و نیازی نیست مراحل دشواری را طی کنید.
  • ناگفته نماند قیمت پایانی و سود مداوم در بازار ارز، اغلب از طریق روش‌های معاملاتی انعطاف‌ پذیر حاصل می‌شود که روش پرایس اکشن نمونه‌ای مفید از آن‌ها است.
  • با استفاده از این تکنیک فرصتی عالی به دست خواهید آورد و می‌توانید به دور از احساسات فردی، تصمیمات مطلوب‌تری بگیرید.
  • با بهره‌گیری از پرایس اکشن می‌توانید روند صعودی یا نزولی بودن بازار را راحت‌تر ببینید و با توجه به آن، سرمایه‌ گذاری کنید و سود قابل توجهی به دست آورید.

معایب پرایس اکشن در تحلیل تکنیکال

  • به طور معمول تعداد معاملاتی که می‌توان با این تکنیک انجام داد، بسیار کم است. زیرا استفاده از پرایس اکشن به شکیبایی و صبر نسبتاً زیادی احتیاج دارد.
  • توجه داشته باشید عرضه و تقاضا در این بازار همیشه زیاد نبوده و گاهی معامله‌گر ممکن است با ضرر سنگینی مواجه شود.
  • باید همیشه منتظر سطح خودتان بمانید. معامله‌ گرانِ قیمت، اغلب منتظر هستند تا به سود زیادی دست یابند و از این طریق هم ریسک بالایی را می‌پذیرند. بعضی از این سطح‌ها می‌توانند موجب ضرر شوند و شکست بخورند.

آموزش پرایس اکشن در بازارهای مالی مختلف مانند بورس اوراق بهادار، بازار سرمایه، ارزهای دیجیتال، کاربرد بیشتر دارد. هر کدام از این بازارها ویژگی‌ها و کارآفرینان خاص خود را دارند. اما پرایس اکشن در تمامی این بازارها می‌توانند به تجار کمک کنند تا بهترین تصمیم‌ها را بگیرید.

به همین علت هم در انتخاب خود دقت کافی داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که بازار مالی مورد نظرتان اغلب اوقات روند پر سودی دارد. برای این که شاهد نتایج عالی‌تری باشید، می‌توانید از نوسان گیر استفاده کنید. همچنین نباید برای سرمایه گذاری‌، بدون انجام بررسی‌های لازم اقدامی انجام دهید.

۲. روندها

علاوه‌بر آموزش پرایس اکشن، بهتر است با روندهای مختلف در تحلیل تکنیکال نیز آشنا شوید تا بتوانید اقدامات لازم را به شکل حرفه‌ای‌تر انجام دهید. روند به‌ طور کلی جهت نمودار قیمتی یا بازار را به سرمایه‌ گذاران نشان می‌دهد.

روندهای نزولی و صعودی در تمام بازارها همچون اوراق قرضه و سهام رخ می‌دهند. یکی از روش‌های مناسب جهت شناسایی آن‌ها هم استفاده از خط روند است.

۳. حمایت و مقاومت

در تحلیل تکنیکال سطح حمایت و مقاومت از اهمیت بالایی برخوردار است. سطح حمایتی به قیمتی اشاره دارد که برای عرضه غلبه می‌کند و از قیمتِ بیشتر جلوگیری می‌کند. به طور معمول برای شناسایی سطح حمایت و مقاومت در پرایس اکشن، می‌توان از خطوط روند و تایم فریم‌ های مختلف استفاده کرد.

۴. خرید و فروش

معمولا در این بازار مالی، تصمیمات خرید و فروش بر اساس تغییرات قیمت و شناسایی نقاط حمایت و مقاومت می‌شوند. در واقع هر چه قیمت به سطح حمایت برسد، ممکن است زمان مناسبی برای خریدِ سهم، باشد. زیرا انتظار می‌رود قیمت از این نقطه افزایش یابد. البته زمانی که قیمت به سطح مقاومتی برسد، ممکن است زمان مناسبی برای فروشِ سهم باشد، چون انتظار می‌رود قیمت از این نرخ بیشتر شود.

۵. الگوها

در تحلیل تکنیکال با الگوهایِ قیمتی، تغییر میان روندهای صعودی و نزولی مشخص می‌شود. الگوی قیمتی، شکل قابل تشخیصی از حرکت قیمت بوده که با کمک برخی از خط‌های منحنی و یا روند، ترسیم می‌شوند. الگوی پرچم، الگوهای هارمونیک، الگوی سر و شانه، الگوی کف و سقف دوقلو چند مورد از مهم‌ترین و رایج‌‌ترین الگوهایی هستند که می‌توانند به پیشرفت در تحلیل تکنیکال، کمک زیادی کنند.

۶. تایم فریم ها

تایم فریم‌ها در تحلیل تکنیکال، همانند آموزش پرایس اکشن نقش بسیار ضروری و مهمی دارند. تایم فریم ها بازه‌های مواردی هستند که در آن قیمت‌ها و حجم، مورد بررسی قرار می‌گیرند. با استفاده از تایم فریم های مختلف، تجار می‌توانند الگوهای مختلفی را در حرکت قیمت شناسایی کنند و بر اساس آن‌ها تصمیمات خود را بگیرند.

۷. اندیکاتور

یکی دیگر از مفاهیمی که باید جهت یادگیری تحلیل تکنیکال آن را بشناسید، اندیکاتور است. اندیکاتورها در واقع مجموعه‌ای از نقاط داده در این بازار مالی هستند که یک نمودارِ راهنما را شامل می‌شوند.

همچنین بهتر است بدانید به طور معمول اندیکاتورها را می‌توان براساس ویژگی‌های مشترکی که دارند، در دسته‌های مختلفی طبقه‌ بندی کرد. دقت داشته باشید که بررسی اندیکاتورها، اهمیت زیادی دارند. زیرا آن‌ها می‌توانند رفتارهای متفاوتی را در اوراق بهادار به سرمایه‌‌گذاران نشان دهند.

انواع نمودارها در تحلیل تکنیکال

افرادی که می‌خواهند با تحلیل تکنیکال پیشرفته آشنا شوند، باید به خوبی انواع نمودارها را بشناسند. به همین علت در آموزش پرایس اکشن نیز جزو مهم‌ترین بخش آموزش‌ها قرار دارد.

نمودار خطی

نمودار خطی ساده‌ترین نوع نمودار است که بیشتر در پرایس اکشن نیز به کار می‌رود. این نمودارها بر اساس وصل کردن قیمت‌ها در بازار، می‌توانند برای خریداران و فروشندگان بسیار مفید باشند. نمودار خطی تغییر قیمت را نشان می‌دهد و می‌توان با استفاده از آن، برخی از الگوهای ساده قیمتی را در سریع‌ترین زمان ممکن به دست آورد.

نمودار میله‌ای

این نوع نمودار در مقایسه با سایر گزینه‌ها، امکانات بیشتری را در اختیار تحلیل‌گران قرار می‌دهد. با این نمودار می‌توان قیمت بسته شدن، باز شدن و همچنین بالاترین و پایین‌ ترین قیمت در بازه های زمانی مختلف را مشاهده کرد. دقت داشته باشید خطوط عمودی در نمودار میله‌ای نشان می‌دهند که در یک دوره، بازه قیمتی در چه سطحی قرار دارد. خطوط افقی نیز خبر از زمان باز و بسته ‌شدن می‌دهند.

نمودار کندل استیک (شمعی)

نمودارهای شمعی (کندل استیک) بسیار شبیه به نمودارهای نوع میله‌های هستند. ضخامت شمع محدوده آن، در واقع قیمت باز و بسته ‌شدن بازار را نشان می‌دهد. فتیله‌ یا نقطه‌های بالا و پایینی شمع نیز نشان‌‌دهنده بالاترین و پایین‌ترین سطح قیمت در دوره‌های مشخص هستند.

نرم افزارهای تحلیل تکنیکال

برای آموزش پرایس اکشن و تحلیل تکنیکال، استفاده از نرم ‌افزارهای تحلیل می‌تواند کمک بزرگی به تجار و سرمایه‌‌گذاران کند. چنین نرم‌ افزارهایی به کاربران این امکان را می‌دهند تا تصاویر مختلف را بررسی کنند و با استفاده از ابزارهای مختلف، تصمیم‌های بهتری بگیرند.

دقت داشته باشید تنوع ابزارهای تحلیل تکنیکال، بسیار زیاد است و شما قبل از استفاده از هر کدام باید مطمئن شوید که گزینه مورد نظرتان عملکرد و دقت مناسبی دارد. در غیر این صورت شاید شاهد نتایج مثبتی نباشید.

سخن پایانی

در این مطلب مفاهیم مهم در تحلیل تکنیکال پرداختیم. متوجه شدیم پرایس اکشن از مهم‌ترین تکنیک‌ها در تحلیل تکنیکال به شمار می‌رود. استراتژی پرایس اکشن یا حرکات قیمتی، به عنوان یکی از ساده‌ترین و در عین حال قوی‌ترین استراتژی‌های معاملاتی، توسط موسسات مالی سرمایه‌گذاری و معامله‌گران خرد و کلان به کار گرفته می‌شود. بسیاری از سایت‌ها آموزشی مثل: تریدینگ ویو، Dukascopy و Yahoo finance و مکتب خونه دوره رایگان پرایس اکشن را به زبان ساده فراهم کرده‌اند.

منبع

ورود خودرو به بورس به نفع تولیدکننده و مصرف کننده است- اخبار بازار سهام | بورس - | ""
nobitex

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

nobitex
دکمه بازگشت به بالا