اخبار ارز دیجیتال

بازگشت قیمت بیت کوین به کانال ۱۶,۰۰۰ دلار و سقوط آلت کوین‌ها؛ علت چیست؟

بازگشت قیمت بیت کوین به کانال ۱۶,۰۰۰ دلار و سقوط آلت کوین‌ها؛ علت چیست؟

هفته گذشته پس از اعلام شاخص قیمت مصرف کننده ایالات متحده شاهد رشد قابل توجه قیمت‌ها در بازار رمزارز بودیم. اما پس از نشست کمیته بازار آزاد فدرال، صحبت در مورد تداوم افزایش نرخ بهره دوباره ترس را به جان بازارهای مالی انداخت و ریزش قیمت‌ها آغاز شد. قیمت بیت کوین با ۴.۳۴٪ افت به ۱۶٬۷۲۳ دلار رسیده است. اتریوم نیز وضعیت خوبی ندارد و با بیش از ۷٪ کاهش قیمت در ۱٬۱۸۱ دلار معامله می‌شود. نکته جالب توجه کاهش بسیار شدید قیمت آلت کوین‌ها در روز گذشته است.

به گزارش میهن بلاکچین و به نقل از کوین تلگراف، پس از اینکه در هفته گذشته جروم پاول (Jerome Powell) رییس فدرال رزرو آمریکا، شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) ایالات متحده در ماه نوامبر را ۷.۱٪ اعلام کرد، بازارها واکنش مثبت نشان دادند و شاهد رشد قابل توجه بیت کوین و اتریوم و اکثر آلت‌کوین‌ها بودیم. شاید کمتر کسی انتظار این سرعت در بازپس‌گیری رشدهای اخیر را داشت و پس از افزایش امیدواری‌ها بار دیگر شاهد رخنه کردن ترس و نااطمینانی در بازار هستیم.

علت کاهش قیمت بیت کوین چه بود؟

یک روز پس از شاخص CPI نوبت به نرخ بهره رسید که تاثیرگذاری خود را روی بازار به رخ بکشد. فدرال رزرو نرخ بهره را ۰.۵٪ افزایش داد که در حد انتظار اکثر فعالان بازار بود. اما موضوعی که آب پاکی را روی دست معامله‌گران بازار ریخت این بود که کمیته بازار آزاد فدرال اعلام کرد نرخ‌های بهره باید به محدوده ۵٪ تا ۵.۵٪ برسند تا هدفِ رساندن تورم به ۲٪ محقق شود.

این برعکس چیزی که بود معامله‌گران انتظار داشتند؛ انتظار معامله‌گران این بود در نیمه اول سال ۲۰۲۳ (دی ۱۴۰۱ تا تیر ۱۴۰۲) شاهد چرخش سیاست‌های فدرال رزرو باشند. به هر حال این موضوع تاثیر خود را روی تمام بازارهای مالی از جمله بازار رمزارز و سهام گذاشت و آن احساس خوشبینی و تغییر روند آرام آرام جای خود را به ترس داد.

از طرفی بانک انگلستان نیز در ۱۵ سپتامبر (۲۴ آذر) نرخ بهره را ۵۰ واحد پایه (BPS) افزایش داد و نرخ بهره بانکی را به ۳.۵٪ رساند. این نهمین افزایش متوالی نرخ بهره از سوی بانک انگلستان (BOE) بود.

علاوه بر این، انتظارات تورمی در بریتانیا از برآوردهای بازار پیشی گرفته است، زیرا تورم از ۱۱.۱٪ به ۱۰.۷٪ کاهش یافته است، و نرخ تورم اصلی (قیمت کالاها و خدمات منهای مواد غذایی و انرژی) کاهش از ۶.۵٪ به ۶.۳٪ را نشان می‌دهد.

علاوه بر این، بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را از ۱.۵٪ به ۲٪ افزایش داد و از برنامه‌ای برای کم کردن ترازنامه خود خبر داد.

در تصویر زیر که از صفحه قیمت رمزارزها در میهن بلاکچین تهیه شده است وضعیت تغییرات قیمت ۱۰ رمزارز برتر بازار (از نظر ارزش بازار) دیده می‌شود.

در حال حاضر اگر سری به سرویس «مقایسه قیمت خرید و فروش ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها» میهن بلاکچین بزنیم خواهیم دید که قیمت فروش USDT در صرافی‌های ایران دربازه ۳۹,۶۰۰ تا ۳۹,۹۰۰ تومان قرار دارد. این موضوع باعث شده است تا علی‌رغم این ریزش قیمت بیت کوین در صرافی‌ها به حوالی ۶۶۷ میلیون تومان برسد.

داده‌های پلتفرم کوین‌گلس نشان‌دهنده این موضوع است که در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۲۳۵ میلیون دلار پوزیشن معاملاتی در صرافی‌ها لیکویید شده است. ۹۱٪ از این میزان مربوط به پوزیشن‌های لانگ بوده است. نکته جالب توجه این است که میزان لیکوییدی مربوط به اتریوم بیش از بیت کوین بوده است.

وضعیت بیت کوین و اتریوم چگونه است؟

شکل زیر نمودار قیمت بیت کوین و اتریوم را در تایم فریم ۴ ساعته نشان می‌دهد. همان‌گونه که مشخص است قیمت بیتکوین با شیب خط روند صعودی نارنجی رنگ در حال پیش‌روی بود و حتی تا مرز ۱۸,۴۰۰ دلار نیز افزایش یافت. شاخص RSI کمی زودتر از شکسته شدن این خط روند در روز گذشته، خط روند صعودی خود را شکست (دایره قرمز) و اولین سیگنال را برای ریزش بازار صادر کرد.

این قضیه در مورد اتریوم به صورت برعکس رخ داد.

نمودار قیمت بیت کوین تایم فریم ۴ ساعته منبع: تریدینگ ویو
نمودار قیمت بیت کوین تایم فریم ۴ ساعته منبع: تریدینگ ویو
نمودار قیمت اتریوم تایم فریم ۴ ساعته منبع: تریدینگ ویو
نمودار قیمت اتریوم تایم فریم ۴ ساعته منبع: تریدینگ ویو

وضعیت بایننس کوین (BNB) چگونه است؟

صرافی بایننس در هفته گذشته با دردسرهای مختلفی مواجه شد. در گزارش پیشین میهن بلاکچین دیدیم که خبرگزاری رویترز اعلام کرد وزارت دادگستری آمریکا به دنبال تعقیب حقوقی بایننس به اتهام پول‌شویی است. گرچه بایننس این خبر را کذب خواند؛ اما به نظر می‌رسد تاثیر خود را روی کاربران صرافی گذاشت و باعث شد برداشت‌ها از صرافی بایننس شدت بگیرند. اتفاقات هفته گذشته برای قیمت بایننس کوین چندان خوشایند نبود.

پس از صبح روز گذشته مازارس (Mazars)، شرکت حسابرسی فرانسوی که حسابرسی صرافی بایننس را برعهده گرفته بود اعلام کرد به دلیل «نگرانی از نحوه درک گزارش حسابرسی‌هایش» همکاری خود با بایننس و دیگر صرافی‌های ارز دیجیتال را به حالت تعلیق درآورده است. این خبر پتک دیگری بر توکن بایننس فرود آورد و روند نزولی این کوین را تشدید کرد. به طوریکه در ۲۴ ساعت گذشته قیمت bnb بیش از ۱۲٪ ریزش داشته است و در مجموع bnb در هفت روز گذشته ۲۰٪ کاهش قیمت را نشان می‌دهد.

افزایش دامیننس بیت کوین و ریزش شدید آلت کوین‌ها

ریزش شدید آلت کوین‌ها در روز گذشته علاوه بر کاهش قیمت بیت کوین، به دلیل روند صعودی دامیننس بیت کوین نیز اتفاق افتاده است. تا آنجا که قیمت بسیاری از آلت‌ها از زمانی که بیت کوین در حوالی قیمت ۱۶,۰۰۰ دلار بود؛ نیز پایین‌تر آمده است. در شکل زیر نمودار دامیننس بیت کوین بدون در نظر گرفتن استیبل کوین‌ها در تایم فریم روزانه قابل مشاهده است.

نمودار دامیننس بیت کوین بدون در نظر گرفتن استیبل کوین‌ها منبع: تریدینگ ویو
نمودار روزانه دامیننس بیت کوین بدون در نظر گرفتن استیبل کوین‌ها منبع: تریدینگ ویو

به عنوان مثال در تاریخ ۲۹ نوامبر (۸ آذر) که قیمت بیت کوین حوالی ۱۶,۱۰۰ دلار و ارزش بازار (مارکت کپ) BTC برابر ۳۱۶ میلیارد دلار بود؛ ارزش کل بازار رمزارزها برابر ۸۳۵ میلیارد دلار بود. در حال حاضر مارکت کپ بازار برابر ۸۰۵ میلیارد دلار است که ۳۲۱ میلیارد دلار آن مربوط به بیت کوین است. با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شویم که در این مدت علی‌رغم افزایش قیمت بیت کوین حدود ۳۵ میلیارد دلار سرمایه از بازار آلت کوین‌ها خارج شده است.

برای بررسی فاندامنتال وضعیت پروژه‌ها می‌توانید از مطلب زیر استفاده کنید.

در ادامه به وضعیت برخی از آلت کوین‌ها در ۲۴ ساعت گذشته می‌پردازیم.

بهترین و بدترین عملکرد آلت کوین‌ها

در میان ۱۰۰ پروژه برتر بازار رمزارزها از لحاظ ارزش بازار، در ۲۴ ساعت گذشته بهترین عملکرد مربوط به توکن بومی صرافی بیتفینکس (Bitfinex) با نماد LEO بوده است که با ۷٪ رشد به مرز ۴ دلار رسیده است. همچنین TONcoin با ۳٪ افزایش به حدود ۲.۴۴ دلار رسیده است.

بدترین عملکرد نیز مربوط به FIL توکن کاربردی پروژه فایل‌کوین که با ۲۶٪ کاهش به مرز ۳ دلار رسیده است. علاوه بر آن قیمت TWT توکن بومی کیف پول تراست ولت نیز با ۲۴٪ کاهش به ۱.۶ دلار رسیده است. توکن چیلیز (CHZ) نیز در ادامه روند نزولی خود به ۰.۱۱ دلار رسیده است. قیمت این توکن در ۲۸ روز گذشته حدود ۵۸٪ ریزش داشته است.

در میان ۱۰ پروژه برتر بازار نیز در روز گذشته عملکرد زیر به ثبت رسیده است:

  • بیت کوین (BTC): ۱۶,۷۴۰ دلار با کاهش ۴٪
  • اتریوم (ETH) : ۱,۱۸۳ دلار با کاهش ۷٪
  • بایننس کوین (BNB) : ۲۳۵ دلار با کاهش ۱۱٪
  • ریپل (XRP) : ۰.۳۵ دلار با کاهش ۶٪
  • دوج (DOGE) : ۰.۰۷۸ دلار با کاهش ۱۰٪
  • کاردانو (ADA) : ۰.۲۶۴ دلار با کاهش ۱۲٪

برای بررسی آنچین وضعیت بازار و بیت کوین می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

cointelegraphcoingape

منبع

کدام عملکرد بهتری داشتند: بازی‌های رمزارزی یا صنعت دیفای؟ - ارز دیجیتال نیوز
nobitex

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

nobitex
دکمه بازگشت به بالا