اخبار

بازار قدرت نقدشوندگی ندارد / روند فرسایشی بورس ادامه دارد؟

، روند بازار در یک هفته گذشته نوسانات زیادی را تجربه کرد. در روند معاملات این هفته شاخص از کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی عبور کرد و کمی شرایط شاخص و روند بازار بهبود پیدا کرد. با افزایش حجم معاملات و تا حدودی حمایت حقوقی‌ها باعث شد برخی از نمادها در جریا معاملات این هفته روند مثبتی را داشته باشند.

بازار سهام با یک روند فرسایشی و حرکت نوسانی شاخص در حال گذراندن هفته‌های پایانی سال پرفراز و نشیب ۱۳۹۹ است. برخی از کارشناسان معتقدند سیاست‌گذاری‌هایی که در چند وقت اخیر بر بازار اعمال شده موثر نبوده و بی‌اعتمادی به بازار را افزایش داده است.

از طرفی در روزهای پاپانی سال، سهامداران به دنبال نقدشوندگی سهام  خود هستند اما نبود نقدینگی در بازار، روند فرسایشی بازار سهام را تشدید کرده است. به عقیده کارشناسان تمام این عوامل در کنار پیش‌بینی‌های متفاوت از روند قیمت دلار، موجب ریسکی بودن بازار و دوری سرمایه‌گذاران از بازار می‌شود.

ایمان رئیسی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با درباره تاثیرات دامنه نوسان نامتقارن بر بازار چند هفته گذشته گفت: با توجه به محدودیت منفی دو درصدی برای سهم‌ها، نقدشوندگی از بازار گرفته شد. خیلی از سهم‌ها کاهش قیمت زیادی را تجربه نمی‌کنند و در نتیجه این سیاست‌گذاری، افت شاخص به حداقل رسید و سیاست‌گذارن با این دامنه نوسان توانستند به خوبی از ریزش شاخص جلوگیری کنند.

رئیسی با اشاره به حمایت حقوقی‌ها از سهم‌های بزرگ و شاخص‌ساز توضیح داد: حقوقی‌ها و به طور کلی حمایت‌کنندگان بازار به سمت حمایت از سهم‌های بزرگی همچون فملی، فولاد، بانک تجارت و ملت رفتند تا بتوانند از ریزش شاخص جلوگیری کنند و حرکت شاخص را به نوعی کنترل کنند. در جریان معاملات این هفته، بیش ‌از  ۴۰۰ نماد قفل در صف فروش بودند اما شاخص روند تقریبا صعودی را ثبت کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه مهم‌ترین نکته در بازار سرمایه نقدشوندگی است، ادامه داد: بازار با توجه به افزایش رفتارهای هیجانی و دیگر عوامل موجود، نقدشوندگی را از دست داده است. بسیاری از سهامدارن با توجه به روزهای پایانی سال و نیازی که به نقدینگی دارند به دنبال فروش سهام خود هستند، اما شرایط بازار به گونه‌ای است که تقاضایی برای این حجم از عرضه وجود ندارد. تا زمانی که دامنه نوسان نامتقارن ادامه داشته باشد، روند فرسایشی در بازار ادامه دارد.

ایمان رئیسی در پایان گفت: در بسیاری از سهم‌ها حجم‌هایی از عرضه ایجاد می‌شود که به نظر من حاصل فعالیت بازیگران اصلی سهام‌ها هستند و باعث می‌شود که سهم‌ها قفل شوند.

برخی از کارشناسان بازار سرمایه معتقدند با توجه به جریان‌هایی که بازار در این مدت طی کرد، بازار را برای کنترل ریزش شاخص به صورت موقت تعطیل می‌کردند، شرایط بهتری را تجربه می‌کرد. تا زمانی که دامنه نوسان نامتقارن وجود داشته باشد، حجم معاملات و نقدشوندگی در بازار افزایش پیدا نمی‌کند.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس نجارت‌نیوز دنبال کنید

5‌ نماد بورسی دیگر مشمول رفع گِره معاملاتی شدند- اخبار بازار سهام | بورس - اخبار اقتصادی تسنیم
nobitex

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

nobitex
دکمه بازگشت به بالا