اخبار اقتصادی

الگوبرداری از اولین پالایشگاه نفت فوق سنگین ایران برای توسعه صنعت پالایشی/ افتتاح واقعی با تولید محصول واقعی- اخبار نفت و انرژی – | “”

الگوبرداری از اولین پالایشگاه نفت فوق سنگین ایران برای توسعه صنعت پالایشی/ افتتاح واقعی با تولید محصول واقعی- اخبار نفت و انرژی – | بورس سیگنال “”

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، روز جمعه نخستین پالایشگاه نفت فوق سنگین کشور در جزیره قشم افتتاح شد تا نفت سنگین و فوق سنگین میادین نوروز و سروش، تبدیل به قیر باکیفیت، نفت خام سبک، نفتا و چند فرآورده نفتی دیگر شود.

آیت الله رئیسی، رئیس جمهور، در این مراسم رویکرد دولت سیزدهم را جلوگیری از خام فروشی منابع و مواد معدنی کشور توصیف کرد و گفت: این رویکرد در حوزه نفت نیز به صورت جدی از سوی وزارت نفت دنبال می‌شود و ساخت پالایشگاه نفت فوق سنگین قشم جلوه‌ای از تلاش برای جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده است که منافع آن نصیب ملت ایران می‌شود.

رئیسی با بیان اینکه محصولات این پالایشگاه از جمله قیر موارد استفاده گسترده‌ای دارد، اظهار داشت: این اقدام از آن گام‌های بسیار خوبی است که وزارت نفت با همکاری بخش خصوصی برداشته و هدف احداث این پالایشگاه جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده است.

وی افزود: بانک‌های کشور در این طرح مهم سرمایه‌گذاری کرده‌اند که هم خودشان سود می‌برند و هم محصولش برای مردم خواهد بود.

* تولید فرآورده نفتی باکیفیت از نفت خام سنگین و کم‌کیفیت

به گزارش تسنیم، از مزایای این پالایشگاه این است که نفت خام تولیدی از میادین سروش و نوروز که یکی از سنگین ترین نفت خام های تولیدی از میادین نفتی ایران است، در این پالایشگاه به محصولات با ارزش تر تبدیل و بازار فروش مناسب تری نیز در کشورهای آسیایی و اروپایی برای ایران ایجاد خواهد کرد. در واقع از نفت خام کم‌کیفیت و آسفالته، قیر و فرآورده‌های نفتی باکیفیت تولید می‌کنیم.

پالایشگاه نفت فوق سنگین قشم که نخستین پالایشگاه برای پالایش نفت خام فوق سنگین کشور است، با سرمایه گذاری هلدینگ گسترش انرژی پاسارگاد احداث شده است. این پروژه با تکمیل فاز دوم، مصرف کننده میعانات گازی به میزان 60 هزار بشکه در روز و تولیدکننده بنزین، گاز مایع، گازوییل و نفت سفید با کیفیت یورو 5 خواهد بود.

وزارت نفت در دولت سیزدهم در نظر دارد که ظرفیت پالایشی کشور را به بیش از 3 میلیون بشکه در روز برساند و در این زمینه احداث طرح‌های پتروپالایشگاهی در اولویت قرار دارد. طرح‌های متعددی که می‌تواند با الگوگیری از نحوه سرمایه‌گذاری و تکمیل نخستین پالایشگاه نفت فوق سنگین ایران، با بهره‌گیری از سرمایه‌های بخش خصوصی، به اعتلای صنعت پالایش نفت و میعانات گازی کشور منجر شوند.

جواد، اوجی، وزیر نفت در شهریورماه سال جاری گفته بود: ” پیش‌بینی شده است ظرفیت پالایشی کشور ظرف 3 تا 4 سال آینده 1.5 برابر شود و از روزانه 2.2 میلیون بشکه کنونی به 3.5 میلیون بشکه در روز برسد.”

* افتتاح واقعی با تولید محصول واقعی

یکی از مواردی که بعد از افتتاح این پروژه مهم در برخی رسانه‌ها مطرح شده بود، این است که این پالایشگاه در دولت قبل مورد افتتاح قرار گرفته بود و این شائبه در برخی رسانه‌ها مطرح شده، که افتتاح این پالایشگاه در دی‌ماه سال جاری واقعی بوده یا خیر.

دی‌ماه سال 99 به منظور آنکه بهره‌برداری از نخستین پالایشگاه نفت فوق سنگین ایران به نام دولت دوازدهم ثبت شود، اقدام به افتتاح زود هنگام با عنوان “آغاز عملیات پیش راه‌اندازی پالایشگاه نفت فوق‌سنگین قشم” شده بود و در یک‌سالی که از آغاز عملیات پیش‌راه‌اندازی این پالایشگاه می‌گذرد، تولیدی در آن محقق نشده بود. اما در دولت سیزدهم، بعد از آماده شدن پالایشگاه برای تولید فرآورده از نفت فوق سنگین میادین نوروز و سروش، اقدام به برگزاری مراسم افتتاح شد.

از اینرو افتتاح واقعی نخستین پالایشگاه نفت فوق سنگین ایران در دی‌ماه 1400 محقق شد و در دی‌ماه سال گذشته، آغاز عملیات پیش‌راه‌اندازی این پالایشگاه رقم خورده بود.

انتهای پیام/

منبع

ظهور چند سیگنال صعودی برای ریپل! هدف بعدی XRP چیست؟
nobitex

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

nobitex
دکمه بازگشت به بالا