اخبار

آخرین اخبار از قرعه‌کشی خودروهای پیش‌فروش / چقدر رانت برای خودرو توزیع شد؟

، در روزهای ابتدای هفته جاری قرعه‌کشی ۲۵ هزار خودرو از دو خودروساز بزرگ کشور انجام شد که از آن به عنوان یک رانت نام برده می‌شود که با این کار دولت این رقم را به‌عنوان تخفیف به بخش کوچکی از مشتریان که فقط خوش شانس بوده‌اند، تقدیم کرده است.

در این خصوص حسن کریمی سنجری، کارشناس صنعت خودرو در یادداشتی نوشته است: چطور ممکن است در سالی که قدرت مالی خریداران به‌دلیل تورم به‌شدت کاهش یافته هشت میلیون متقاضی برای خرید خودرو وجود داشته باشد؟ جز اینکه دلیل این مشارکت محک شانس برای بهره مندی از یارانه تعلق گرفته به خودرو به قیمت کارخانه‌ای است.

دنیای اقتصاد نیز با اشاره به این قرعه‌کشی، مجموع رانت توزیع شده از طریق قرعه‌کشی ۲۵ هزار خودرو را هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد کرده است.

قرعه‌کشی طرح فروش فوق‌العاده خودرو در حالی اوایل هفته انجام شد که محاسبات نشان می‌دهد در نتیجه عرضه ۲۵ هزار محصول با قیمت دستوری، نزدیک به هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رانت در بازار توزیع شده است.

به‌عبارت دیگر، دولت عملا این رقم را به‌عنوان تخفیف به بخش کوچکی از مشتریان که فقط خوش شانس بوده‌اند، تقدیم کرده است. این رانت و تخفیف، زاییده اختلاف حداقل ۲۵ میلیون تومانی قیمت کارخانه و بازار خودروها است که ریشه در سیاست قیمت‌گذاری دستوری دارد.

بر این اساس، کف اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروهای عرضه شده در طرح فروش فوق‌العاده، با ۲۵ میلیون تومان به تیبا تعلق دارد و سقف آن نیز حداقل ۸۰ میلیون تومان است که به پژوپارس مربوط می‌شود.

روزنامه ایران نیز گزارش داده علی رغم این که وزارت صمت با فرمول قرعه‌کشی قصد داشته است که عدالت را در توزیع خودروها برقرار کند اما برخی از دلالان و واسطه‌ها در طرح فروش فوق‌العاده خودرو هم سهم داشتند.

شنیده‌ها حکایت از آن دارد که برخی از دلالان و واسطه‌ها در طرح فروش فوق‌العاده خودرو هم سهم داشتند. این افراد در برخی از شهرستان‌های محروم که پول برای خرید خودرو نداشتند پیشنهاد دادند که با استفاده از کارت ملی(با در نظر گرفتن شروط لحاظ شده) خودرو ثبت‌نام کنند و در صورتی که اسم آن افراد در قرعه کشی انتخاب شود، به آنها سه الی پنج میلیون تومان می‌دهند. لذا این افراد با در اختیار گذاشتن مدارک شناسایی خود در این طرح ملی شرکت کردند.

پس از قرعه‌کشی هفته اخیر این بار ثبت نام کننده‌های مرحله بعدی منتظر قرعه‌کشی جدید هستند. در مجموع تا پایان امسال در هشت نوبت قرار است از طریق قرعه‌کشی به متقاضیان خودروهای پیش‌فروش داده شود.

قیمت‌گذاری دستوری فولاد و سیمان منتفی شد- اخبار بازار سهام | بورس - اخبار اقتصادی تسنیم
nobitex

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

nobitex
دکمه بازگشت به بالا